بسم الله الرحمن الرحيم
..Antara paparan di Blog ini mungkin anda telah terbaca di mana2 blog lain,,Anda tidak diminta untuk percaya 100%,,Terpulang pada Anda untuk menilai mengikut kepercayaan masing2,,dAn,,minat dipersilakan BerKonGsi,,,,tidak,,, sila tinGGalkan ..MaaF yg terKuranG dan teR LeBih..tEriMa Kasih kerana suDi SinGgah...

Monday, October 18, 2010

Ancaman Global Freemasonry - Harun Yahaya




ANCAMAN
GLOBAL FREEMASONRY







Karya

HARUN YAHYA



Ancaman Global Freemasonry Terbongkarnya Sisi Gelap Pemikiran Masonik

Pendahuluan

Selama berabad-abad, Freemasonry telah memancing banyak diskusi. Sebahagian orang menuduhkan aneka kejahatan dan hal buruk yang fantastis kepada Masonry. Alih-alih cuba memahami "Persaudaraan" tersebut dan mengkritisinya secara objektif, mereka bersikap sangat bermusuhan terhadapnya. Sebaliknya, para Mason kian bersikukuh dengan tradisi tutup mulut terhadap semua tuduhan ini, dan lebih memilih untuk tampil sebagai kelab sosial biasa yang bukanlah bentuk sejati mereka.
Buku ini mengandungi paparan yang pas tentang Masonry sebagai suatu aliran pemikiran. Pengaruh terpenting yang menyatukan para Mason adalah falsafah mereka yang paling tepat dideskripsikan sebagai "materialisme" dan "humanisme sekular". Namun, Masonry adalah suatu falsafah keliru yang berlandaskan pada berbagai anggapan yang salah dan teori yang cacat. Inilah hal mendasar yang mesti menjadi titik tolak untuk mengkritisi Masonry.
Pentingnya kritikan semacam itu perlu diungkapkan sejak awal, tidak hanya untuk menjelaskan subjek ini kepada non-Mason, tetapi juga untuk mengajak para Mason sendiri memahami kebenaran. Tentu saja, sebagaimana orang lain, para Mason bebas memilih sendiri, dan boleh mengambil cara pandang apa pun yang mereka inginkan tentang dunia dan hidup sesuai dengannya. Ini adalah hak asasi mereka. Tetapi, orang lain pun punya hak untuk memaparkan dan mengkritisi kekeliruan-kekeliruan mereka, dan itulah yang cuba dilakukan buku ini.
Kami pun menggunakan pendekatan yang serupa dalam kritikan kami terhadap komuniti yang lain. Terhadap orang Yahudi misalnya. Sebahagian buku ini juga bertalian dengan sejarah Yahudi dan mengajukan pelbagai kritikan tertentu yang penting. Harus dikemukakan bahwa semua ini tidak ada hubungannya dengan anti-Semitisme atau teori konspirasi "Yahudi-Masonik". Memang, anti-Semitisme adalah sesuatu yang tak layak bagi seorang Muslim sejati. Orang Yahudi pada suatu masa telah menjadi bangsa yang dipilih oleh Allah, dan kepada mereka dihantar-Nya banyak Nabi. Sepanjang sejarah mereka telah ditimpa banyak kekejaman, bahkan menjadi korban pemusnahan massal, tetapi mereka tidak pernah menanggalkan identiti mereka. Di dalam Al Quran, Allah menyebut mereka, bersamaan dengan orang Nasrani, sebagai ahli kitab, dan memerintahkan orang Islam melayan mereka dengan baik dan adil. Tetapi, bahagian penting dari sikap adil ini adalah mengkritisi berbagai keyakinan dan amalan yang salah dari sebagian mereka, menunjukkan kepada mereka jalan menuju kebenaran sejati. Tetapi tentu saja, hak mereka untuk hidup sesuai dengan apa yang mereka percayai dan kehendaki tak perlu dipertanyakan lagi.
Arahan Ancaman Global Freemasonry ini berangkat dari premis tersebut, dan secara kritis menelusuri akar Masonry, juga sasaran dan aktivitasnya. Dalam buku ini, pembaca juga akan mendapati gambaran keseluruhan sejarah pertarungan para Mason melawan agama-agama ketuhanan. Freemason memainkan peranan penting dalam alienasi Eropah dari agama, dan seterusnya, membina aliran baru yang berlandaskan kepada falsafah materialisme dan humanisme sekular. Kita juga akan memahami bagaimana pengaruh Masonry dalam penekanan dogma-dogma ini kepada tamadun non-Barat. Akhirnya, kita akan membahas kaedah-kaedah yang digunakan Masonry untuk membantu pembangunan dan pemuliharaan tatanan sosial yang berdasarkan dogma-dogma ini. Falsafah mereka dan kaedah yang mereka gunakan untuk mengembangkan falsafah ini akan didedah dan dikritisi.
Diharapkan bahawa fakta-fakta penting yang diterangkan di dalam buku ini akan menjadi sarana bagi banyak orang, termasuk para Mason sendiri, agar mampu melihat dunia dengan kesedaran yang lebih baik.
Setelah membaca buku ini, pembaca akan mampu mempertimbangkan banyak hal, dari aliran falsafah hingga kepala berita surat khabar, dari lagu rock hingga berbagai ideologi politik, dengan pemahaman yang lebih dalam, serta melihat dengan lebih baik arti dan tujuan di belakang berbagai peristiwa dan faktor.


-I-
Dari Ordo Templar Ke Mesir Purba

PEJUANG SALIB


Umumnya ahli sejarah beranggapan bahawa Freemasonry berawal mula dari Perang Salib. Walaupun Masonry baru terbentuk dan diakui secara res-mi di Inggeris pada awal abad ke-18, sebenarnya organisasi tersebut mengakar jauh hingga ke Perang Salib pada abad ke-12. Di pusat kisah yang umum dikenal ini terdapat suatu aliran tentera salib yang dinamakan Kesatria Templar atau para Templar.
Enam tahun sebelum buku ini, buku kami yang berjudul New Masonic Order (Order Masonik Baru), mengkaji sejarah para Templar dengan amat terperinci. Jadi, kali ini hanya akan diberikan ikhtisarnya. Sebab, begitu kita menganalisis akar dari Masonry, dan pengaruhnya pada dunia, kita menemukan arti dari "Freemasonry Global".
Betapapun banyaknya yang berkeras bahawa Perang Salib adalah ekspedisi ketenteraan yang dilakukan atas nama iman Kristiani, pada dasarnya keuntungan materilah yang menjadi tujuannya. Pada tempoh Eropah dilanda kemiskinan dan kesengsaraan yang berat, kemakmuran dan kekayaan bangsa Timur, terutama bangsa Muslim di Timur Tengah, menarik perhatian bangsa Eropah. Walaupun menggunakan wajah agama, dan dihiasi dengan simbol-simbol Kristian, idea Perang Salib sebenarnya lahir dari hasrat akan keuntungan duniawi. Inilah yang menyebabkan perubahan tiba-tiba dari dasar cinta damai sebelumnya di kalangan Kristian Eropah pada tempoh awal sejarah mereka, kepada pencerobohan tentera.
Pengasas Perang Salib adalah Paus Urban II. Pada tahun 1095, ia menyelenggarakan Majlis Clermont, di mana doktrin Kristian yang sebelumnya yang cinta damai ditinggalkan. Perang suci diseru, dengan tujuan untuk merebut tanah suci dari tangan bangsa Muslim. Sebagai tindak lanjut dari pertemuan majlis, terbentuklah pasukan Pejuang Salib yang amat besar, terdiri dari para tentera, dan puluhan ribu rakyat biasa.
Para ahli sejarah percaya bahawa usaha Urban II didorong oleh keinginannya untuk merintangi pencalonan seorang pesaingnya dalam kepausan. Sedangkan di balik sambutan penuh semangat dari para raja, putera, dan bangsawan Eropah atas seruan Pope, tujuan mereka pada dasarnya bersifat keduniaan. Sebagaimana diungkapkan oleh Donald Queller dari Universiti Illinois, "Kesatria-ksatria Perancis menginginkan lebih banyak tanah. Peniaga-peniaga Itali berharap untuk mengembangkan perdagangan di pelabuhan-pelabuhan Timur Tengah .... Sejumlah besar orang miskin bergabung dengan ekspedisi sekadar untuk melarikan diri dari kerasnya kehidupan sehari-hari mereka. "1 Sepanjang jalan, massa yang serakah ini membunuh banyak orang Muslim, dan bahkan Yahudi, dengan harapan untuk mencari emas dan permata. Pejuang-pejuang salib bahkan membelah perut korban-korban mereka untuk mencari emas dan batu-batu berharga yang mungkin telah mereka telan sebelum mati. Begitu besarnya keserakahan para pejuang salib akan harta, sehingga tanpa sesal mereka merompak bandar Kristian Constantinople (Istanbul) pada Perang Salib IV, dan melucutkan daun-daun emas dari lukisan-lukisan dinding Kristian di Hagia Sophia.
Setelah perjalanan yang panjang dan sukar, serta begitu banyak perampasan dan pembunuhan orang-orang Muslim, gerombolan campur aduk yang disebut Pejuang Salib ini mencapai Yerusalem pada tahun 1099. Ketika akhirnya kota itu jatuh, selepas pengepungan selama hampir lima minggu, para Pejuang Salib masuk. Mereka melakukan kebuasan hingga tingkatan yang jarang disaksikan dunia. Semua orang Muslim dan Yahudi di kota itu mati di hujung pedang. Dalam narasi seorang ahli sejarah, "Mereka membunuh semua orang Saraken dan Turki yang mereka temui ... baik lelaki mahupun wanita." 2 Salah seorang Pejuang Salib, Raymond of Aguiles, sombong kekejaman ini:
Tampaklah pemandangan yang menakjubkan. Sebahagian orang-orang kami (dan ini lebih murah hati) memenggal kepala-kepala musuh; yang lainnya memanah mereka, sehingga berjatuhan dari menara-menara; yang lain lagi menyiksa lebih lama dengan melemparkan mereka ke dalam api. Gundukan kepala, tangan, dan kaki tampak di jalan-jalan kota. Orang harus mencari jalan di antara mayat-mayat manusia dan kuda. Tetapi ini belum apa-apa dibandingkan dengan apa yang berlaku di Kuil Sulaiman, tempat kebaktian keagamaan biasanya dinyanyikan ... di dalam Kuil dan serambi Sulaiman, orang-orang berkuda berkubang darah hingga ke lutut dan tali kekang mereka. 3
Selama dua hari, pasukan Pejuang Salib membunuh sekitar 40.000 Muslim dengan cara yang sangat biadab. 4 Pejuang salib kemudian menjadikan Jerusalem ibukota mereka, dan membangun Kerajaan Latin yang membentang dari perbatasan Palestin hingga ke Antioch (Antakia).
Selanjutnya, para pejuang salib mulai berupaya untuk memperjuangkan posisinya di Timur Tengah. Untuk mempertahankan apa yang telah mereka bangun, mereka perlu mengorganisirnya. Untuk itu mereka membentuk aliran-aliran tentera, dalam bentuk yang belum pernah ada sebelumnya. Members aliran-aliran ini datang dari Eropah ke Palestin, dan tinggal di semacam biara, di mana mereka menerima latihan tentera untuk memerangi orang Muslim.
Secara khusus, salah satu daripada aliran-aliran ini berbeza dengan yang lain. Ia mengalami transformasi yang akan memengaruhi jalannya sejarah. Namanya: Ordo Templar.


ORDO TEMPLAR

Para Templar, atau lengkapnya, Tentera Miskin Pengikut Yesus Kristus dan Kuil Sulaiman, dibentuk pada tahun 1118, dua puluh tahun selepas tentera salib merebut Jerusalem. Pengasas aliran ini adalah dua ksatria Perancis, Hugh de Payens dan Godfrey de St. Omer. Berawal dari sembilan ahli, aliran ini terus berkembang. Nama kuil Sulaiman dipakai kerana mereka membina pangkalan di gunung kuil, yakni lokasi runtuhan kuil tersebut. Di sini pula berdiri Dome of the Rock (Qubah As-Sakhrah).
Para Templar menyebut dirinya "tentera miskin", tetapi dalam masa yang singkat mereka menjadi sangat makmur. Mereka mengawal penuh para peziarah Kristian yang datang dari Eropah ke Palestin, dan menjadi sangat kaya dari wang para peziarah tersebut. Mereka pula yang pertama kali menyelenggarakan sistem cek dan kredit, menyerupai yang ada pada sebuah bank. Menurut penulis Inggeris, Michael Baigent dan Richard Leigh, mereka membangun semacam kapitalisme abad pertengahan, dan merintis jalan menuju perbankan moden dengan transaksi mereka yang berasaskan bunga. 5
Para Templar inilah yang paling bertanggung jawab atas serangan-serangan pejuang salib dan pembunuhan beramai-ramai bangsa Muslim. Kerana itulah, komander besar Islam Salahuddin (Salahuddin Al Ayyubi), yang mengalahkan pasukan salib pada tahun 1187 pada Pertempuran Hattin, dan kemudian membebaskan Jerusalem, menghukum mati para Templar kerana pembunuhan yang mereka lakukan, walaupun sebenarnya ia mengampuni banyak sekali orang Kristian. Namun, sekalipun kehilangan Baitulmuqaddis dan mengalami kekalahan besar, para Templar terus bertahan. Dan walaupun bangsa Kristian terus menyusut di Palestin, mereka meningkatkan kekuatan di Eropah dan, pertama di Perancis, kemudian di negara-negara lain, menjadi negara dalam negara.
Tidak diragukan lagi bahawa kekuatan politik mereka menyusahkan raja-raja Eropah. Tetapi ada segi lain dari para Templar yang akan mengganggu kalangan kependetaan: aliran tersebut sedikit demi sedikit telah menyeleweng dari iman Kristian, dan sewaktu di Baitulmuqaddis telah mengambil sejumlah doktrin mistik yang asing. Berkembang juga desas-desus bahawa mereka menyelenggarakan upacara-upacara aneh untuk memberi bentuk pada doktrin mereka.
Akhirnya, pada tahun 1307, Raja Perancis Philip le Bel memutuskan untuk menangkap ahli-ahli aliran ini. Sebahagiannya berhasil melarikan diri tetapi kebanyakan mereka tertangkap. Paus Clement V juga bergabung dalam pembersihan ini. Setelah tempoh panjang soal siasat dan mahkamah, ramai ahli Templar mengakui keyakinan 'bid'ah' mereka, bahawa mereka menolak iman Kristian dan menghina Yesus dalam misa mereka. Akhirnya, para pemimpin Templar, yang dinamai "Imam Besar (Grand Master)", mulai dari yang terpenting daripada mereka, Jacques de Molay, dihukum mati pada tahun 1314 atas perintah Gereja dan Raja. Kebanyakan mereka dimasukkan ke dalam penjara, dan ordo tersebut tumpas dan secara rasmi menghilang.
Segolongan ahli sejarah cenderung melukiskan sidang mahkamah para Templar sebagai konspirasi dari Raja Perancis, dan menggambarkan para ksatria itu tak bersalah atas segala dakwaan. Tetapi, cara tafsiran ini keliru dalam beberapa segi. Nesta H. Webster, ahli sejarah Inggeris terkenal dengan begitu banyak mengetahui sejarah okultisme, menganalisis pelbagai aspek ini dalam bukunya, Secret Societies And Subversive Movements. Menurut Webster, kecenderungan untuk melepaskan para Templar dari bidah yang mereka akui dalam masa mahkamah tidak tepat. Pertama, selama soal siasat, walau secara umum terjadi, tidak semua Templar diseksa:
Lagipun, apakah pengakuan mereka tampak seperti hasil imajinasi murni orang-orang yang disiksa? Tentunya sukar dipercayai bahawa cerita tentang upacara pembaiatan - yang disampaikan dengan terperinci oleh orang-orang di berbagai negara, dituturkan dalam kalimat yang berbeza, namun semuanya saling menyerupai - merupakan karangan semata-mata. Jika para korban dipaksa untuk mengarang-ngarang, cerita mereka tentu akan saling bertentangan; segala macam ritual liar dan hebat diteriakkan dengan penuh kesakitan untuk memenuhi tuntutan interogator mereka. Tetapi sebaliknya, masing-masing kelihatan seperti mendeskripsikan upacara yang sama, baik lengkap atau tidak, dengan sentuhan personal si pembicara, dan pada dasarnya semua cerita tersebut sesuai. 6
Bagaimanapun juga, sidang mahkamah para Templar berakhir dengan tumpasnya aliran tersebut. Tetapi, walaupun sudah dibubarkan "secara rasmi", ia tidak benar-benar musnah. Selama penangkapan tiba-tiba pada tahun 1307, beberapa Templar lolos, dan berjaya menutup jejak mereka. Menurut tesis yang berdasarkan pada berbagai dokumen sejarah, sejumlah besar mereka berlindung di satu-satunya kerajaan di Eropah yang tidak mengakui kekuasaan Gereja Katolik di abad keempat belas, iaitu Scotland. Di sana, mereka menyusun kekuatan kembali di bawah perlindungan Raja Scotland, Robert the Bruce. Tak lama kemudian, mereka menemukan penyamaran yang tepat untuk meneruskan gerakan rahsia mereka: mereka menyusup ke dalam gilda (kesatuan sekerja) terpenting di Kepulauan Inggeris abad pertengahan - lodge (pemondokan) para tukang batu, dan akan, mereka menguasai lodge-lodge ini sepenuhnya. 7
Loge para tukang batu berganti nama pada awal era moden, dengan "Lodge masonik". Scottish Skot merupakan cabang Masonry tertua, dan berasal mula di awal abad keempat belas, dari para Templar yang berlindung di Scotland. Dan, nama-nama yang diberikan kepada peringkat tertinggi dalam Scottish Skot adalah gelaran-gelaran yang diberikan kepada para ksatria dalam ordo Templar berkurun-kurun dahulu.
Pendeknya, para Templar tidak tertumpas, sebaliknya falsafah serta berbagai kepercayaan dan upacara mereka tetap berlangsung di balik pena Freemasonry. Tesis ini disokong oleh banyak bukti sejarah, dan diterima saat ini oleh banyak ahli sejarah Barat, baik mereka anggota Freemasonry ataupun tidak. Dalam buku kami, Order Masonik Baru, bukti ini dikaji secara terperinci.
Tesis yang mengusut akar Masonry ke Ordo Templar seringkali dirujuk di dalam majalah-majalah yang diterbitkan oleh para Mason untuk kalangannya sendiri. Para Mason sangat menerima pendapat ini. Salah satu majalah ini bernama Mimar Sinan (terbitan Freemason Turki), yang menggambarkan hubungan antara Ordo Templar dengan Freemasonry dalam kata-kata berikut ini:
Di tahun 1312, ketika Raja Perancis, di bawah tekanan Gereja, membubarkan Ordo Templar dan memberikan hak-hak mereka kepada para Kesatria St. John di Jerusalem, aktiviti para Templar tidak berhenti. Sebahagian besar Templar berlindung di berbagai lodge Freemason yang beroperasi di Eropah pada ketika itu. Pemimpin para Templar, Mabeignac, bersama beberapa ahli yang lain, mendapatkan perlindungan di Scotland dengan menyamar sebagai seorang tukang batu bernama Mac Benach. Raja Scotland, Robert the Bruce, menyambut mereka dan membenarkan mereka mengembangkan pengaruh besar terhadap lodge-lodge Mason di Scotland. Sebagai hasilnya, lodge-lodge Skot meraih peranan penting dari sisi keahlian dan idea-idea mereka.
Freemason masa kini menggunakan nama Mac Benach dengan penuh hormat. Para Mason Skot, yang mewarisi pusaka para Templar, mengembalikannya ke Perancis bertahun-tahun kemudian dan membina asas bagi upacara yang dikenali sebagai Scottish Skot di sana. 8
Sekali lagi, Mimar Sinan memberikan banyak maklumat tentang hubungan antara Templar dan Freemasonry. Di dalam sebuah artikel bertajuk "Templar dan Freemason" dinyatakan bahawa "ritual-ritual upacara pembaiatan Order Templar menyerupai Freemasonry masa kini." 9 Menurut artikel yang sama, sebagaimana di dalam Masonry, para ahli Ordo Templar saling memanggil "saudara". 10 Pada bahagian akhir artikel tersebut, dinyatakan:
Order Templar dan organisasi Mason saling memengaruhi dengan sangat mencolok. Bahkan ritual-ritual dari berbagai lembaga begitu mirip sehingga bagaikan disalin dari para Templar. Dalam hal ini, para Mason telah mengenalpasti diri mereka kepada para Templar begitu jauh dan boleh dikatakan bahawa apa yang dipandang sebagai esoterisme (kerahsiaan) asli Masonik sampai tingkatan yang penting merupakan warisan dari para Templar. Ringkasnya, sebagaimana kami sebutkan pada judul esei ini, kita dapat katakan bahawa titik berangkat dari seni megah Freemansory dan garis esoteris-awalnya milik para Templar dan hujung panahnya milik para Freemason.11
Akhirnya, kami katakan, jelas bahawa Freemasonry mengakar hingga ke Ordo Templar, dan bahawa para Mason telah mengadopsi falsafah aliran ini. Para Mason sendiri menerimanya. Tetapi sudah tentu, hal penting bagi pembahasan kita adalah sifat dasar dari falsafah ini. Apa yang membawa mereka ke situ? Mengapa mereka mengalami perubahan seperti itu di Jerusalem? Apa kesan daripada falsafah yang diterima para Templar ini, melalui perantaraan Masonry, kepada dunia?


PARA TEMPLAR DAN Kabbalah

Sebuah buku yang ditulis oleh dua orang Mason, Christopher Knight dan Robert Lomas, yang berjudul the Hiram Key mendedahkan beberapa fakta penting tentang akar Freemasonry. Menurut para penulis ini, jelas sekali bahawa Masonry adalah kesinambungan dari para Templar. Namun, selain itu para penulis juga mengkaji asal usul para Templar.
Menurut tesis mereka, para Templar mengalami perubahan besar ketika mereka berada di Jerusalem. Di tempat asal agama Kristian ini, mereka justru mengadopsi doktrin-doktrin lain. Pada akarnya terdapat sebuah rahsia yang mereka dapati di dalam kuil Sulaiman di Jerusalem, yang reruntuhannya mereka selidiki. Para penulis menjelaskan bahawa para Templar berdalih dengan peranan mereka yang diiktiraf sebagai pelindung peziarah Kristian yang melawat Palestin, tetapi tujuan mereka yang sebenarnya sangat berbeza:
Tidak ada bukti bahawa para Templar pengasas ini pernah memberi perlindungan kepada peziarah, tetapi sementara itu kita akan mendapati bahawa terdapat bukti yang meyakinkan bahawa mereka memang melakukan penggalian yang intensif di bawah runtuhan Kuil Herod ... .12
Para penulis Kunci Hiram bukanlah satu-satunya yang menemukan bukti tentang ini. Sejarawan Perancis, Gaetan Delaforge membuat kenyataan yang sama:
Tugas sebenarnya dari sembilan kesatria itu adalah melakukan penyelidikan di kawasan tersebut untuk mendapatkan berbagai barang peninggalan dan naskah yang mengandungi intisari dari tradisi-tradisi rahsia Yahudi dan Mesir kuno.13
Pada akhir abad kesembilan belas, Charles Wilson dari Royal Engineers mulai melakukan penyelidikan arkeologi di Jerusalem. Dia sampai kepada pendapat bahawa para Templar telah mendatangi Baitulmuqaddis untuk mempelajari runtuhan kuil tersebut. Wilson menemukan jejak-jejak penggalian dan ekskavasi di bawah pondasi kuil tersebut, dan menyimpulkan bahawa hal ini dilakukan dengan peralatan milik para Templar. Barang-barang ini masih ada di dalam koleksi Robert Brydon, yang memunyai arkib yang sangat luas tentang maklumat mengenai para Templar.14
Para penulis The Hiram Key berpendapat bahawa penggalian-penggalian para Templar ini bukannya tanpa hasil; kerana di Baitulmuqaddis aliran tersebut menemui pelbagai peninggalan tertentu yang mengubah cara mereka memandang dunia. Selain itu, banyak penyelidik berpendapat serupa. Mestilah ada sesuatu yang menuntun para Templar, walau pada faktanya mereka sebelumnya adalah pengikut Kristian dan datang dari bahagian dunia Kristian, untuk mengadopsi suatu sistem keimanan dan falsafah yang sepenuhnya berbeza dari agama Kristian, merayakan misa-misa bidah, dan melakukan pelbagai upacara sihir.
Menurut pandangan umum dari banyak penyelidik, "sesuatu" itu adalah Kabbalah (Qabbala).
Arti kata Kaballah adalah "tradisi lisan". Berbagai ensiklopedia dan kamus mendefinisikannya sebagai suatu cabang mistik agama Yahudi dan hanya difahami sedikit orang. Menurut definisi ini, Kabbalah mempelajari erti tersembunyi dari Taurat dan naskah agama Yahudi. Tetapi, ketika kita mengkaji masalah ini lebih dekat, kita menemukan berbagai faktanya adalah sesuatu yang sama sekali berbeza. Fakta-fakta ini membawa kita kepada kesimpulan bahawa Kabbalah adalah suatu sistem yang berakar kepada penyembahan dan pemujaan berhala; bahawa ia ada sebelum Taurat, dan menjadi tersebar luas bersama agama Yahudi setelah Taurat diturunkan.
Fakta yang menarik tentang Kabbalah ini dijelaskan oleh sumber yang sama menariknya. Murat Ozgen, seorang Freemason Turki, menulis sebagai berikut ini di dalam bukunya, Masonluk Nedir ver Nasildir? (Apa dan Seperti Apa Freemasonry Itu?):
Kita tidak mengetahui dengan jelas dari mana Kabbalah datang atau bagaimana ia berkembang. Ia adalah nama umum untuk sebuah falsafah yang unik, berbentuk metafisik, esoterik, dan mistik, yang terutama berkaitan dengan agama Yahudi. Ia diterima sebagai ilmu kebatinan Yahudi, tetapi sebahagian elemen yang dikandungnya menunjukkan bahawa ia terbentuk jauh lebih dahulu dari Taurat.15
Ahli sejarah Perancis, Gougenot des Mousseaux, menjelaskan bahawa Kabbalah memang jauh lebih tua daripada agama Yahudi.16
Ahli sejarah Yahudi, Theodore Reinach, mengatakan bahawa Kabbalah merupakan "suatu racun teramat halus yang menyusupi dan memenuhi nadi agama Yahudi." 17 Solomon Reinach mendefinisikan Kabbalah sebagai "salah satu penyimpangan fikiran manusia yang terburuk" .18
Alasan Reinach menyatakan Kabbalah sebagai "salah satu penyimpangan fikiran manusia yang terburuk" adalah kerana doktrinnya sebahagian besar berkaitan dengan ilmu sihir. Selama ribuan tahun, Kabbalah telah menjadi salah satu batu asas bagi setiap jenis upacara sihir. Para rabbi yang mempelajari Kabbalah dipercayai memiliki kekuatan ghaib yang besar. Juga, banyak non-Yahudi yang telah terpengaruh dengan Kabbalah, dan cuba memraktikkan ilmu sihir dengan menggunakan doktrin-doktrinnya. Kecenderungan esoterik yang terjadi di Eropah selama akhir Abad Pertengahan, khususnya sebagaimana yang dipraktikkan oleh para ahli alkimia, sangat banyak yang berakar dari Kabbalah.
Hal ini sungguh aneh, jika kita memandang Yahudi sebagai sebuah agama monoteistik, yang diawali dengan turunnya Taurat kepada Nabi Musa as Kenyataannya, di dalam agama ini ada sebentuk sistem yang disebut Kabbalah, yang mengadopsi amalan-amalan asas sihir yang dilarang oleh agama. Hal ini memperkuat apa yang telah disebutkan sebelumnya, dan menunjukkan bahawa Kabbalah sebenarnya merupakan elemen yang menyusup ke dalam agama Yahudi dari luar.
Tetapi, apa sumber dari elemen ini?
Ahli sejarah Yahudi Fabre d'Olivet menyebutkan bahawa Kabbalah berasal dari Mesir Purba. Menurut penulis ini, Kabbalah mengakar hingga ke Mesir Kuno. Kabbalah merupakan suatu tradisi yang dipelajari oleh sebahagian pemimpin Bani Israil di Mesir Kuno, dan diteruskan sebagai tradisi dari mulut ke mulut, dari generasi ke generasi.19
Kerana itulah, kita harus menengok ke Mesir Kuno untuk mencari sumber utama dari rantai Kabbalah-Templar-Freemasonry ini.



AHLI-AHLI SIHIR MESIR KUNO

Mesir Purba dengan para fir'aunnya adalah salah satu tamadun tertua di dunia; juga yang paling penindas. Monumen-monumen megah yang masih tersisa dari Mesir Purba - pelbagai piramid, sphinx, dan obelisk - dibina oleh ratusan ribu hamba, yang bekerja hingga hampir mati, di bawah lecutan cambuk dan ancaman kelaparan. Para Firaun, penguasa mutlak di Mesir, ingin direpresentasikan sebagai dewa dan disembah oleh manusia.
Salah satu sumber pengetahuan tentang Mesir Kuno adalah berbagai prasasti mereka. Prasasti-prasasti ini ditemukan pada abad kesembilan belas dan setelah kerja keras, abjad Mesir dapat dihuraikan, memperjelas begitu banyak maklumat tentang negeri ini. Namun, kerana ditulis oleh ahli sejarah rasmi negara, pelbagai inskripsi ini penuh dengan cerita-cerita yang bias yang bertujuan untuk memuja-muja negara.
Bagi kita, tentu saja, sumber pengetahuan tentang masalah ini adalah Quran.
Di dalam Al Quran, di dalam kisah Nabi Musa, kita memperoleh maklumat penting tentang sistem di Mesir. Ayat-ayat tersebut mendedahkan bahawa terdapat dua titik fokus kekuatan di Mesir: Fir'aun dan dewan pembesarnya. Dewan ini mempunyai pengaruh penting terhadap Fir'aun. Firaun sering berunding dengan mereka dan sentiasa mengikuti anjuran mereka. Ayat yang dikutip di bawah menunjukkan pengaruh dewan ini terhadap Firaun:

"Dan Nabi Musa berkata:" Wahai Firaun, sesungguhnya aku ini adalah seorang utusan dari Tuhan semesta alam, wajib atasku tidak mengatakan sesuatu terhadap Allah, kecuali yang hak. Sesungguhnya aku datang kepadamu dengan membawa keterangan yang nyata dari Tuhanmu, maka lepaskanlah Bani Israil (pergi) bersama aku ".
Fir'aun menjawab: "Jika benar kamu membawa sesuatu bukti, maka datangkanlah bukti itu jika (betul) kamu termasuk orang-orang yang benar".
Maka Musa menjatuhkan tongkatnya, lalu seketika itu juga tongkat itu menjadi ular yang sebenarnya.
Dan ia mengeluarkan tangannya, maka ketika itu juga tangan itu menjadi putih bercahaya (kelihatan) oleh orang-orang yang melihatnya.
Ketua-ketua kaum Firaun berkata: "Sesungguhnya Musa ini adalah ahli sihir yang pandai yang bermaksud hendak mengeluarkan kamu dari negerimu". (Fir'aun berkata): "Maka apakah yang kamu syorkan?"
Ketua-ketua itu menjawab: "Beri tempoh dia dan saudaranya serta kirimlah ke kota-kota beberapa orang yang akan mengumpulkan (ahli-ahli sihir), supaya mereka membawa kepadamu semua ahli sihir yang pandai". (QS. Al-A'raaf, 7: 104-112)!

Patut diperhatikan bahawa perkataan tersebut diutarakan oleh suatu dewan yang menasihati Firaun, yang menghasutnya melawan Musa, dan mengesyorkan kepadanya kaedah-kaedah tertentu. Jika kita amati catatan sejarah Mesir, kita melihat bahawa dua komponen utama dewan ini adalah tentera dan pendeta.
Tidak perlu dijelaskan lagi pentingnya tentera; ia merupakan kekuatan tentera utama dari rejim Firaun. Tetapi, kita mesti mengamati lebih dekat lagi peranan para pendeta. Para pendeta Mesir Kuno merupakan golongan yang disebutkan di dalam Al Quran sebagai ahli-ahli sihir. Mereka mewakili mazhab yang menyokong rejim. Mereka dipercayai memiliki kekuatan khusus dan menguasai pengetahuan rahsia. Dengan kuasa ini mereka mempengaruhi rakyat Mesir, dan mengukuhkan kedudukan mereka di dalam kerajaan Firaun. Golongan ini, yang diketahui dari catatan sejarah Mesir sebagai "Para Pendeta Amon", memusatkan perhatian mereka untuk memraktikkan ilmu sihir dan memimpin sekte pagan mereka; selain itu, mereka juga mempelajari pelbagai ilmu pengetahuan seperti astronomi, matematik, dan geometri.
Golongan pendeta ini adalah sebuah aliran tertutup yang mengandungi (begitu yang mereka anggap) pengetahuan khusus. Order semacam ini biasanya dikenali sebagai organisasi esoterik. Di dalam majalah bernama Mason Dergisi (Jurnal Masonik), terbitan yang tersebar di antara pengikut, secara khusus disebutkan tentang pendeta-pendeta Mesir Kuno.
Bersamaan dengan berkembangnya pemikiran pada manusia, ilmu pengetahuan mengalami kemajuan dan bersama itu, jumlah rahsia pun meningkat di dalam pengetahuan pada sistem esoterik. Dalam perkembangan ini, kegiatan esoterik, yang pertama muncul di Timur, di China dan Tibet, dan kemudian menyebar ke India, Mesopotamia, dan Mesir, membentuk pangkalan pengetahuan kependetaan yang telah dipraktikkan selama ribuan tahun dan membentuk basis kekuatan paderi di Mesir.20
Bagaimana terjadinya hubungan antara falsafah esoterik para pendeta Mesir Kuno dan Freemason saat ini? Mesir Purba suatu contoh klasik di dalam Al Quran tentang sistem politik tanpa tuhan musnah ribuan tahun yang lalu. Mungkinkah ia memunyai pengaruh sekarang ini?
Untuk mencari jawapan atas soalan ini, kita harus mencermati berbagai kepercayaan para pendeta Mesir Kuno yang berkaitan dengan asal usul alam semesta dan kehidupan.


KEPERCAYAAN MESIR KUNO DALAM
EVOLUSI KAUM Materialis

Di dalam buku mereka, The Hiram Key, penulis Mason berbangsa Inggeris, Christopher Knight dan Robert Lomas, berpendapat bahawa Mesir Purba mempunyai kedudukan penting dipandang dari segi asal usul Masonry. Menurut kedua-dua penulis ini, gagasan terpenting yang telah mencapai Masonry moden dari Mesir Purba adalah tentang alam semesta yang ada oleh dan dari dirinya sendiri, lalu berkembang melalui kebetulan. Mereka menjelaskan gagasan yang menarik ini dengan kata-kata berikut:
Orang Mesir percaya bahawa bahan-bahan selalu ada, mereka menganggap tidak logik pendapat tentang sebentuk tuhan yang membuat sesuatu dari ketiadaan mutlak. Mereka berpandangan bahawa permulaan dunia adalah ketika keteraturan muncul dari kekacauan, dan semenjak itu terjadi pertarungan antara kekuatan pengaturan dan kekacauan ... keadaan kacau ini dinamai Nun, dan seperti penggambaran orang Sumeria ..., yang ada hanyalah merupakan sebuah jurang dalam, berair, gelap tanpa cahaya matahari yang padanya terdapat suatu kekuatan, daya penciptaan yang memerintahkan keteraturan bermula. Kekuatan laten di dalam zat kekacauan ini tidak mengetahui kewujudan dirinya; ia adalah suatu kemungkinan, sebuah potensi yang berjalin di dalam acaknya ketidakteraturan. 21
Akan diperhatikan bahawa kepercayaan yang dideskripsi di atas selaras dengan apa yang menjadi pendirian materialis masa kini, yang disokong oleh agenda komuniti saintifik dengan pelbagai istilah seperti "teori evolusi", "teori chaos", dan "tatacara esensial dari materi". Knight dan Lomas meneruskan pembahasan terdahulu dengan mengutarakan:
Yang menakjubkan, penggambaran tentang kejadian ini dengan sempurna mendeskripsikan pandangan yang dipegang oleh sains moden, terutama "teori chaos" yang telah menunjukkan pelbagai rekabentuk ruwet yang berkembang dan berulang secara matematik di dalam peristiwa-peristiwa sama sekali tak berstruktur. 22
Knight dan Lomas mendakwa bahawa terdapat keselarasan antara kepercayaan Mesir Kuno dengan sains moden, tetapi apa yang mereka maksudkan dengan sains moden, sebagaimana telah kami tekankan, adalah konsep-konsep materialis seperti teori evolusi dan teori chaos. Walau pada kenyataannya teori-teori ini tidak mempunyai asas sains, mereka telah dipaksakan pada bidang sains selama dua abad lalu, dan dipaparkan seakan mempunyai kelayakan ilmiah. (Pada bahagian berikut kita akan mengkaji siapa yang telah memaksakan teori-teori ini dalam dunia ilmiah.)
Sekarang, kita sampai ke mata penting dari tahap buku ini. Mari kita ringkaskan apa yang telah kita dapati setakat ini.
1. Kita memulakan perbahasan dengan membicarakan Order Templar yang dianggap sebagai asal muasal Freemasonry. Kita telah melihat bahawa, walaupun ditubuhkan sebagai sebuah mazhab Kristian, Templar dipengaruhi oleh doktrin-doktrin rahsia yang mereka dapati di Jerusalem, lalu meninggalkan sepenuhnya agama Kristian dan menjadi organisasi antiagama yang memraktikkan ritus-ritus bidah.
2. Ketika kita mempersoalkan doktrin apa ini yang mempengaruhi Templar, kita dapati bahawa ia pada dasarnya adalah Kabbalah.
3. Ketika kita mengkaji Kabbalah, kita menemukan bukti bahawa, betapapun banyaknya ia mungkin menyerupai mistisisme Yahudi, ia adalah sebuah doktrin pagan yang lebih tua dari agama Yahudi, yang kemudian menyusupinya, dan bahawa akarnya yang sebenarnya ditemui di Mesir Kuno.
4. Mesir Purba diperintah oleh sistem pagan Firaun, dan di sana kita dapati sebuah gagasan yang membentuk dasar dari falsafah ateistis moden: bahawa alam semesta ada dengan sendirinya, dan berkembang secara kebetulan.
Semua ini jelas melukis sebuah gambar yang menarik. Apakah dengan kebetulan belaka falsafah para pendeta dari Mesir Purba masih tumbuh pesat, dan bahawa terdapat jejak rantai (Kabbalah-Templar-Masonry) yang bertanggung jawab meneruskan supremasi falsafah ini ke masa kini?
Mungkinkah para Mason, yang telah membuat jejak mereka di sejarah dunia semenjak abad kelapan belas, dengan menimbulkan pelbagai revolusi, mengemukakan sistem-sistem falsafah dan politik, merupakan pewaris dari para ahli sihir di Mesir Purba?
Untuk memperjelas jawaban dari pertanyaan itu, pertama kali kita harus mengkaji lebih dekat lagi berbagai peristiwa sejarah yang hingga sekarang hanya kita uraikan dengan singkat.



-II-
Kisah di Balik Kabbalah


"Keluaran" adalah judul kitab kedua dari Taurat. Kitab ini menceritakan bagaimana Bani Israil, di bawah pimpinan Nabi Musa, meninggalkan Mesir dan melarikan diri dari kekejaman Firaun. Firaun memperbudak Bani Israil dan tidak mahu membebaskan mereka. Tetapi, ketika berhadapan dengan mukjizat yang ditunjukkan Allah melalui Musa, dan berbagai bencana ditimpakan kepada rakyatnya, Firaun melunak. Maka, suatu malam bani Israil berkumpul, dan memulakan penghijrahan mereka keluar dari Mesir. Kemudian, Firaun menyerang Bani Israil, tetapi Tuhan menyelamatkan mereka dengan mukjizat selanjutnya melalui Musa.
Tetapi, di dalam Al Quran lah kita mencari kisah-kisah yang paling tepat tentang eksodus dari Mesir, kerana Taurat telah mengalami banyak perubahan teks daripada apa yang asalnya diturunkan kepada Nabi Musa. Sebuah bukti penting tentang ini adalah bahwa isi kelima kitab Taurat - Kejadian, Keluaran, Imamat, Bilangan, dan Ulangan - banyak yang saling bertentangan. Fakta bahawa kitab Ulangan ditutup dengan kisah kematian dan pengebumian Musa merupakan bukti yang tak dapat dinafikan bahawa bahagian ini sudah pasti ditambah selepas kematian Nabi Musa.
Di dalam Al Quran, pada pengisahan tentang keluarnya bani Israil dari Mesir, sebagaimana juga pada semua kisah lain yang berkaitan dengannya, tidak ada sedikit pun pertentangan; kisah tersebut diceritakan kembali dengan jelas. Bahkan, seperti pada kisah-kisah lain, Allah mengungkapkan banyak kebijaksanaan dan rahsia di dalamnya. Kerana itulah, ketika kita mengkaji kisah-kisah ini dengan cermat, kita dapat menarik banyak pelajaran dari mereka.


ANAK SAPI EMAS

Salah satu fakta penting berkaitan dengan eksodus bani Israil dari Mesir, sebagaimana diceritakan di dalam Al-Quran, bahawa mereka mengingkari agama yang diturunkan oleh Allah kepada mereka walaupun Ia telah menyelamatkan mereka dari kekejaman Firaun melalui Musa. Bani Israil tidak mampu memahami ajaran tauhid yang disampaikan Musa kepada mereka, dan terus cenderung kepada penyembahan berhala.
Al-Quran menggambarkan kecenderungan yang aneh ini dalam ayat berikut:

"Dan Kami bawakan Bani Israil ke seberang lautan itu, maka setelah mereka sampai kepada suatu kaum yang tetap meyembah berhala mereka, Bani Israil berkata:" Wahai Musa, buatlah untuk kami suatu tuhan (berhala) sebagaimana mereka mempunyai beberapa tuhan (berhala) ". Nabi Musa menjawab: "Sesungguhnya kamu ini adalah kaum yang tidak mengetahui (sifat-sifat Tuhan)".
Sesungguhnya mereka itu akan dihancurkan kepercayaan yang dianutnya dan akan batal apa yang selalu mereka kerjakan. "(QS. Al-A'raaf, 7: 138-139)!
Walau telah diperingatkan oleh Nabi Musa, Bani Israil tetap dalam penentangan mereka, dan ketika Nabi Musa meninggalkan mereka, mendaki Gunung Sinai seorang diri, penentangan itu tampak sepenuhnya. Dengan memanfaatkan ketiadaan Musa, tampillah seorang bernama Samiri. Dia meniup-niup kecenderungan Bani Israil terhadap keberhalaan, dan memujuk mereka untuk membuat patung seekor anak lembu dan menyembahnya.

"Kemudian Musa kembali kepada kaumnya dengan marah dan bersedih hati. Nabi Musa berkata: "Wahai kaumku, bukankah Tuhanmu telah menjanjikan kepadamu suatu janji yang baik? Maka apakah terasa lama masa yang berlalu itu bagimu atau kamu menghendaki agar kemurkaan dari Tuhanmu menimpamu, lalu kamu menyalahi perjanjian dengan aku?".
Mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali tidak melanggar perjanjian dengan kemahuan kami sendiri, tetapi kami disuruh membawa beban-beban dari perhiasan kaum itu, maka kami telah melemparkannya, dan demikian pula Samiri melemparkannya", kemudian Samiri mengeluarkan untuk mereka (dari lobang itu) anak lembu yang bertubuh dan bersuara, maka mereka berkata: "Inilah Tuhanmu dan Tuhan Musa, tetapi Musa telah lupa." (QS. Thahaa, 20: 86-88)

Mengapa ada kecenderungan yang gigih di kalangan Bani Israil untuk membina berhala dan menyembahnya? Dari mana kecenderungan ini berpunca?
Sudah tentu, suatu masyarakat yang sebelumnya tidak pernah menyembah berhala tidak akan secara tiba-tiba berkelakuan bodoh seperti membina patung dan menyembahnya. Hanya mereka yang mempunyai kecenderungan semula jadi terhadap benda yang akan mempercayai omong kosong semacam itu.
Namun, Bani Israil dahulunya adalah kaum yang mengimani satu Tuhan semenjak masa nenek moyang mereka Ibrahim. Nama "Bani Israil" atau "Anak-Anak Israil" pertama kali diberikan kepada anak-anak Ya'kub, cucu Ibrahim, dan setelahnya semua bangsa Yahudi merupakan keturunannya. Bani Israil telah menjaga iman tauhid yang mereka warisi dari nenek moyang mereka Ibrahim, Ishak, dan Ya'kub, 'alaihim salam. Bersama Yusuf as., Mereka pergi ke Mesir dan memelihara monoteisme mereka dalam jangka masa yang panjang, walaupun faktanya mereka hidup di tengah keberhalaan Mesir. Jelaslah dari kisah yang disebut di dalam Al Quran bahawa ketika Nabi Musa datang kepada mereka, Bani Israil adalah kaum yang mengimani satu Tuhan.
Satu-satunya penjelasan untuk ini adalah bahawa Bani Israil, betapapun banyaknya mereka menganut kepercayaan monoteistik, terpengaruh oleh kaum pagan yang hidup bersama mereka, dan mula meniru mereka, menggantikan agama yang dipilihkan bagi mereka oleh Allah dengan penyembahan berhala dari negeri-negeri asing.
Ketika kita mengkaji masalah ini di bawah keterangan catatan sejarah, kita amati bahawa sekte pagan yang memengaruhi bani Israil adalah yang terdapat di Mesir Kuno. Sebuah bukti penting yang menyokong kesimpulan ini adalah bahawa anak lembu emas yang disembah bani Israil saat Musa berada di Gunung Sinai, sebenarnya adalah tiruan dari berhala Mesir, Hathor dan Aphis. Dalam bukunya, Too Long in the Sun, penulis Kristian Richard Rives menulis:
Hathor dan Aphis, dewa-dewa lembu betina dan jantan bangsa Mesir, merupakan lambang dari penyembahan matahari. Penyembahan mereka hanyalah satu tahap di dalam sejarah pemujaan matahari oleh bangsa Mesir. Anak lembu emas di Gunung Sinai adalah bukti yang lebih dari cukup untuk membuktikan bahawa pesta yang dilakukan berkaitan dengan penyembahan matahari .... 23
Pengaruh agama pagan bangsa Mesir terhadap bani Israil berlaku dalam banyak tahap yang berbeza. Begitu mereka bertemu dengan kaum pagan, kecenderungan ke arah kepercayaan bidaah ini muncul dan, sebagaimana disebutkan dalam ayat, mereka berkata, "Wahai Musa, buatlah untuk kami suatu tuhan (berhala) sebagaimana mereka memunyai beberapa tuhan (berhala)." (QS. Al -A'raaf, 7: 138) Apa yang mereka ucapkan kepada Nabi mereka, "Wahai Musa, kami tidak akan beriman kepadamu sebelum kami melihat Allah dengan terang." (QS. Al-Baqarah, 2: 55) menunjukkan bahawa mereka mempunyai kecenderungan untuk menyembah benda nyata yang dapat mereka lihat, sebagaimana yang terdapat pada agama pagan bangsa Mesir.
Kecenderungan Bani Israil terhadap paganisme Mesir Purba, yang telah kita gambarkan di sini, penting untuk difahami dan memberi kita wawasan tentang perubahan dari teks Taurat dan asal usul dari Kabbalah. Jika kita fikirkan kedua-dua topik ini dengan hati-hati, kita akan mencermati bahawa, pada sumbernya, dijumpai paganisme Mesir Purba dan falsafah materialis.


DARI MESIR KUNO KE Kabbalah

Semasa Musa masih hidup, Bani Israil telah mula membuat tiruan dari berhala-berhala yang mereka lihat di Mesir dan menyembahnya. Setelah Musa wafat, makin sedikit yang menghalang mereka dari penyelewengan lebih jauh ke kedurhakaan. Tentu saja, hal ini tidak terjadi pada semua orang Yahudi, tetapi sebahagian mereka memang mengadopsi paganisme bangsa Mesir. Tentu saja, mereka meneruskan doktrin-doktrin kependetaan Mesir (para ahli sihir Firaun), yang menjadi asas bagi kepercayaan kaum itu, dan merosakkan keimanan mereka sendiri dengan memasukkan doktrin-doktrin ini ke dalamnya.
Doktrin yang dimasukkan ke dalam agama Yahudi dari Mesir Purba adalah Kabbalah. Seperti sistem dari para pendeta Mesir, Kabbalah merupakan sistem esoterik, dan berlandaskan pada amalan sihir. Yang menarik, Kabbalah memberikan penuturan yang sangat berbeza tentang penciptaan daripada yang ditemui di dalam Taurat, yakni penceritaan materialis, yang berdasarkan kepada idea Mesir Purba tentang kewujudan kekal dari bahan-bahan. Murat Ozgen, seorang Freemason berbangsa Turki, membahas topik ini sebagai berikut:
Jelaslah bahawa Kabbalah disusun bertahun-tahun sebelum kewujudan Taurat. Bahagian paling penting dari Kabbalah adalah sebuah teori tentang pembentukan alam semesta. Teori ini sangat berbeza dengan kisah penciptaan yang diterima oleh agama-agama ketuhanan. Menurut Kabbalah, pada awal penciptaan, muncullah benda-benda yang disebut Sefiroth, artinya "lingkaran-lingkaran" atau "orbit-orbit", yang mengandungi sifat material mahupun spiritual. Benda-benda ini berjumlah 32. Sepuluh yang pertama mewakili massa bintang-bintang di angkasa. Keistimewaan Kabbalah ini menunjukkan bahawa ia berkaitan rapat dengan sistem kepercayaan astrologis kuno .... Jadi, Kabbalah jauh dari agama Yahudi dan berkaitan rapat dengan agama-agama kuno yang misterius dari Timur. 24
Dengan mengadopsi doktrin-doktrin materialis dan esoterik dari bangsa Mesir Kuno yang berlandaskan ilmu sihir ini, bangsa Yahudi mengabaikan larangan Taurat tentang hal itu. Mereka mengambil ritual sihir dari bangsa pagan lain dan seterusnya, Kabbalah menjadi doktrin mistik di dalam agama Yahudi, tetapi bertentangan dengan Taurat. Di dalam buku berjudul Secret Societies and Subversive Movements, penulis Inggeris Nesta H. Webster menyatakan:
Seperti kita ketahui, Ilmu sihir telah dipraktikkan oleh bangsa Kanaan sebelum pendudukan Palestin oleh bani Israel; Mesir, India, dan Yunani juga mempunyai tukang tenung dan peramal. Walaupun di dalam Hukum-Hukum Musa terkandung pelarangan atas ilmu sihir, bangsa Yahudi, dengan mengesampingkan peringatan ini, terdedah dan mencampurkan tradisi suci yang mereka warisi dengan pemikiran-pemikiran yang sebahagian dipinjam dari bangsa lain dan sebahagian karangan mereka sendiri. Secara bersamaan, sisi spekulatif dari Kabbalah Yahudi meminjam dari falsafah Parsi Magi, Neo-PLATONIS, dan Neo-Phytagorean. Maka, terdapat justifikasi bagi pendapat kumpulan anti-Kabbalah bahawa apa yang kita kenal sebagai Kabbalah saat ini tidaklah murni asli dari Yahudi. 25
Ada ayat di dalam Al Quran yang merujuk kepada topik ini. Allah berfirman bahawa Bani Israil mempelajari ritual persihiran syaitan dari sumber-sumber di luar agama mereka sendiri.

"Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya syaitan-syaitan itulah yang kafir (mengerjakan sihir). Mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat di negeri Babil iaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan: "Sesungguhnya kami hanya cubaan (bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir".
Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya. Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada seorang pun kecuali dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang memberi mudharat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahawa sesiapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat, dan amat jahatlah perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir, kalau mereka mengetahui. "(QS. Al-Baqarah, 2: 102)!

Ayat ini memperlihatkan bahawa kalangan tertentu bangsa Yahudi, walau mengetahui bahawa akan celaka pada hari akhirat kelak, mempelajari dan mengambil amalan-amalan sihir. Dengan demikian, mereka menyimpang dari undang-undang yang telah diturunkan oleh Allah kepada mereka. Kerana telah menjual jiwa mereka sendiri, terperosoklah mereka ke dalam paganisme (doktrin-doktrin sihir). "Mereka telah menjual diri" untuk sesuatu yang jahat, dengan kata lain, meninggalkan keimanan mereka.
Fakta-fakta yang diungkapkan dalam ayat ini menunjukkan sifat utama dari sebuah konflik penting dalam sejarah Yahudi. Pertarungan ini, pada satu sisi, adalah antara nabi-nabi yang dihantar Allah kepada bangsa Yahudi dan golongan Yahudi yang beriman yang taat kepada mereka, dan pada sisi lain, golongan Yahudi yang derhaka yang mengingkari perintah-perintah Allah, meniru-niru budaya pagan dari kaum di sekitar mereka, dan mengikuti amalan-amalan budaya tersebut, bukannya hukum Allah.

DOKTRIN PAGAN yang dimasukkan
KE DALAM TAURAT

Penting untuk dicermati bahawa dosa-dosa dari kaum Yahudi yang ingkar seringkali diceritakan di dalam kitab suci Yahudi sendiri, Perjanjian Lama. Di dalam kitab Nehemiah, sebentuk kitab sejarah di dalam Perjanjian Lama, kaum Yahudi mengakui dosa-dosa mereka dan menyesal:
"Keturunan orang Israel memisahkan diri dari semua orang asing, lalu berdiri di tempatnya dan mengaku dosa mereka dan kesalahan nenek moyang mereka. Sementara mereka berdiri di tempat dibacakan bahagian-bahagian daripada kitab Taurat TUHAN, Allah mereka, selama seperempat hari, sedang seperempat hari lagi mereka mengucapkan pengakuan dan sujud menyembah kepada TUHAN, Allah mereka. Di atas tangga tempat orang-orang Lewi berdirilah Yesua, Bani dan Kenani. Dengan suara yang nyaring mereka berseru kepada TUHAN, Allah mereka.
... (Mereka berkata:) "... Mereka (nenek moyang kami) mendurhaka dan memberontak terhadap-Mu. Mereka membelakangi hukum-Mu dan membunuh nabi-nabi-Mu yang memperingatkan mereka dengan maksud membuat mereka berbalik kepada-Mu. Mereka berbuat nista yang besar. Lalu Engkau menyerahkan mereka ke tangan lawan-lawan mereka, yang menyesakkan mereka. Dan pada waktu kesusahan mereka berteriak kepada-Mu, lalu Engkau mendengar dari langit dan kerana kasih sayang-Mu yang besar Kau berikan kepada mereka orang-orang yang menyelamatkan mereka dari tangan lawan mereka. Tetapi begitu mereka mendapat keamanan, kembali mereka berbuat jahat di hadapan-Mu. Dan Engkau menyerahkan mereka ke tangan musuh-musuh mereka yang menguasai mereka. Kembali mereka berteriak kepada-Mu, dan Engkau mendengar dari langit, lalu menolong mereka berulang kali, karena kasih sayang-Mu dan mereka berdosa terhadap peraturan-peraturan-Mu, yang justru memberi hidup kepada orang yang melakukannya. Mereka melintangkan bahu untuk melawan, mereka bersitegang leher dan tidak mahu dengar.
... Tetapi kerana kasih sayang-Mu yang besar Engkau tidak membinasakan mereka sama sekali dan tidak meninggalkan mereka, karena Engkaulah Allah yang pengasih dan penyayang.
Sekarang, ya Allah kami, Allah yang Maha Besar, kuat, dan dahsyat, ... Tetapi Engkaulah yang benar dalam segala hal yang menimpa kami, kerana Engkau berlaku setia dan kamilah berbuat fasik. Juga raja-raja kami, pemimpin-pemimpin kami, imam-imam kami, dan nenek moyang kami tidak melakukan hukum-Mu. Mereka tidak memerhatikan perintah-perintah-Mu dan peringatan-peringatan-Mu yang Kauberikan kepada mereka. Dalam kedudukan sebagai raja mereka tidak mahu beribadah kepada-Mu, walaupun Engkau telah mengurniakan kepada mereka banyak kebaikan dan telah menyediakan bagi mereka tanah yang luas dan subur. Mereka tidak berbalik dari perbuatan-perbuatan mereka yang jahat. "(Nehemiah, 9: 2-4, 26-29, 31-35)
Bahagian ini mendedahkan keinginan yang dimiliki segolongan kaum Yahudi untuk mengembalikan keimanan mereka kepada Tuhan, tetapi dalam perjalanan sejarah Yahudi, segolongan lain perlahan meraih kekuatan, mendominasi kaum Yahudi dan kemudian sepenuhnya menukar agama itu sendiri. Kerana inilah, di dalam Taurat dan kitab-kitab lain dalam Perjanjian Lama, terdapat elemen-elemen yang berasal dari doktrin pagan yang bidaah, di samping yang disebutkan di atas, yang mengajak untuk kembali kepada agama yang benar. Contohnya:
• Pada kitab pertama dari Taurat, disebutkan bahawa Tuhan mencipta seluruh alam semesta dari ketiadaan dalam enam hari. Ini benar dan berasal dari wahyu asli. Tetapi, kemudian disebutkan bahawa Tuhan berehat di hari ketujuh, dan ini merupakan kenyataan yang benar-benar palsu. Ini merupakan idea jahat yang berasal dari paganisme yang memberikan sifat-sifat manusia kepada Tuhan. Pada sebuah ayat di dalam al-Quran, Allah berfirman:

"Dan sesungguhnya Kami telah mencipta langit dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya dalam enam masa, dan kami sedikitpun tidak ditimpa keletihan." (QS. Qaaf, 50: 38)!

• Pada bahagian-bahagian lain dari Taurat, terdapat gaya penulisan yang tidak menghormati kemuliaan Tuhan, terutama pada bahagian-bahagian di mana kelemahan manusia disifatkan kepada-Nya (Tuhan sudah pasti di atas itu semua). Antropomorfisme ini dibuat untuk menyerupai kelemahan-kelemahan manusia yang diberikan penganut pagan kepada tuhan-tuhan buatan mereka sendiri.
• Salah satu kenyataan yang menghina itu adalah tuntutan bahawa Ya'kub, nenek moyang Bani Israil, bergulat dengan Tuhan, dan menang. Ini jelas sebuah cerita yang dibuat-buat untuk memberi bani Israil keunggulan perkauman, untuk menyamai perasaan perkauman yang berkembang luas di antara masyarakat pagan. (Atau, di dalam kata-kata Al Quran: "kesombongan jahiliyah").
• Terdapat kecenderungan di dalam Perjanjian Lama untuk memaparkan Allah sebagai tuhan kebangsaan bahawa Dia hanyalah tuhan bagi Bani Israil. Namun, Allah adalah Tuhan dan Penguasa semesta alam serta seluruh umat manusia. Pemikiran tentang agama kebangsaan ini, di dalam Perjanjian Lama, bersesuaian dengan kecenderungan paganisme, di mana setiap suku menyembah tuhannya sendiri.
• Pada sebahagian kitab Perjanjian Lama (misalnya, Joshua) pelbagai arahan diberi untuk melakukan kekejaman terhadap orang-orang non-Yahudi. Pembunuhan beramai-ramai diperintahkan, tanpa memandang wanita, anak-anak, atau orang tua. Kekejaman tanpa belas kasihan ini sepenuhnya bertentangan dengan keadilan Tuhan, dan mengingatkan kepada kebiadaban budaya pagan, yang menyembah dewa-dewa perang yang mistik.
Berbagai pemikiran pagan yang masuk ke dalam Taurat ini tentu mempunyai asal muasal. Pastilah ada orang Yahudi yang mengambil, menghormati, dan menghargai suatu tradisi yang asing bagi Taurat, dan menukar Taurat dengan menambah ke dalamnya pemikiran-pemikiran yang berasal dari tradisi yang mereka ikuti. Asal usul tradisi ini merentang jauh hingga ke para pendeta Mesir Kuno (para ahli sihir rejim Firaun). Ialah, tak lain, Kabbalah yang dibawa dari sana oleh sejumlah orang Yahudi. Kabbalah mempunyai bentuk yang membolehkan Mesir Kuno dan doktrin pagan yang lain menelusup ke dalam agama Yahudi dan berkembang di dalamnya. Para penganut Kabbalah, tentu saja, menyatakan bahawa Kabbalah hanyalah memperjelas secara lebih terperinci rahsia-rahsia yang tersembunyi di dalam Taurat, tetapi, pada kenyataannya, sebagaimana dikatakan oleh ahli sejarah Yahudi tentang Kabbalah, Theodore Reinach, Kabbalah adalah "suatu racun teramat halus yang menyusupi dan memenuhi nadi agama Yahudi. " 26
Maka, sangat mungkin untuk mencari di dalam Kabbalah jejak-jejak nyata dari ideologi materialis dari bangsa Mesir Purba.

Kabbalah, DOKTRIN YANG
BERTENTANGAN DENGAN Kreasionisme

Allah mendedahkan di dalam Al Quran bahawa Taurat adalah sebuah kitab suci yang diturunkan sebagai cahaya bagi manusia:

Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat, di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), yang dengan Kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. (QS. Al Maidah, 5: 44)

Oleh itu, Taurat, seperti Al Quran, adalah sebuah kitab yang mengandungi ilmu dan arahan yang berkaitan dengan topik-topik seperti kewujudan Allah, keesaan-Nya, sifat-sifat-Nya, kejadian manusia dan makhluk yang lain, tujuan penciptaan manusia, dan undang-undang-undang-undang moral Allah bagi manusia. (Namun, sekarang Taurat asli ini tidak ada lagi. Yang kita dapati sekarang adalah versi Taurat yang telah "diubah-ubah" oleh tangan manusia).
Ada sebuah mata penting yang sama dimiliki Taurat yang asli dan Al Quran: Allah merupakan sang Pencipta. Allah itu mutlak, dan telah ada sejak masa bermula. Segala sesuatu selain Allah adalah ciptaan-Nya, yang diciptakan-Nya dari ketiadaan. Dia telah mencipta dan membentuk seluruh alam semesta, benda-benda langit, bahan-bahan tak hidup, manusia, dan semua makhluk hidup. Allah itu Maha Esa; Dia ada dengan sendirinya.
Berlawanan dengan kebenaran ini, terdapat tafsiran yang sangat berbeza di dalam Kabbalah, yakni "suatu racun teramat halus yang menyusupi dan memenuhi nadi agama Yahudi." Doktrinnya tentang Tuhan sepenuhnya bertentangan dengan "fakta penciptaan", yang terdapat di dalam Taurat yang asli dan Al Quran. Dalam salah satu karyanya tentang Kabbalah, penyelidik Amerika, Lance S. Owens, mengemukakan pendapatnya tentang kemungkinan asal usul doktrin ini:
Pengalaman Kabbalah menimbulkan beberapa pemahaman tentang Tuhan, yang kebanyakan menyimpang dari pandangan ortodoks. Prinsip paling inti dari kepercayaan bani Israil adalah persaksian bahawa "Tuhan kami satu". Tetapi Kabbalah menyatakan bahawa sementara Tuhan ada dalam bentuk tertinggi sebagai suatu keesaan yang sepenuhnya tak terlukiskan - Kabbalah menamakannya Ein Sof, yang tak berhingga - singulariti yang tak difahami ini perlu menjelma menjadi banyak sekali bentuk ketuhanan: suatu pluralitas dari banyak Tuhan. Inilah yang oleh para pengikut Kabbalah dinamakan Sefiroth, pelbagai bejana atau wajah Tuhan. Para pengikut Kabbalah mencurahkan banyak meditasi dan spekulasi kepada misteri bagaimana Tuhan turun dari keesaan yang tak difahami kepada pluralitas. Sudah tentu, citra Tuhan berwajah banyak ini memberi ruang untuk tuduhan sebagai politeistik, sebuah serangan yang dibantah para pengikut Kabbalah dengan penuh semangat, walau tak pernah sepenuhnya berjaya.
Tidak hanya Tuhan itu plural dalam Teosofi Kabbalah, tetapi sejak pemunculan pertamanya yang halus dari keesaan yang tak difahami, Tuhan telah mempunyai dwibentuk sebagai Lelaki dan Perempuan; sebentuk Ayah dan Ibu supernatural, Hokhmah dan Binah, merupakan bentuk-bentuk pemunculan Tuhan yang pertama. Para pengikut Kabbalah menggunakan metafor seksual yang terang-terangan untuk menjelaskan bagaimana persetubuhan dari Hokhmah dan Binah menghasilkan ciptaan yang lebih jauh ... 27
Ciri yang menarik dari teologi mistik ini adalah bahawa menurutnya manusia tidaklah diciptakan, tetapi dalam suatu cara bersifat ketuhanan. Owens menghuraikan mitos ini:
Citra Tuhan yang kompleks ... juga dilukiskan oleh Kabbalah memiliki sebuah bentuk yang uniter, antropomorfik. Menurut sebuah ulasan Kabbalah, Tuhan adalah Adam kadmon: Manusia purba atau bentuk pola asas pertama manusia. Manusia berkongsi dengan Tuhan, baik kilauan cahaya ketuhanan yang hakiki dan tak diciptakan, juga bentuk yang organik dan kompleks. Persamaan aneh tentang Adam sebagai Tuhan disokong oleh sebuah laluan Kabbalah: nilai numeris dari nama Adam dan Jehovah dalam bahasa Bahasa Ibrani (Tetragrammaton, Yod he vav he) adalah sama-sama 45. Jadi, dalam tafsiran Kabbalah, Jehovah sama dengan Adam: Adam adalah Tuhan. Dengan penegasan ini datanglah kenyataan bahawa semua manusia dalam perwujudan tertinggi menyerupai Tuhan. 28
Teologi ini tersusun dari mitologi paganisme, dan menjadi dasar bagi kemerosotan agama Yahudi. Orang Yahudi pengikut Kabbalah melanggar batas-batas akal sehat sedemikian jauh sampai-sampai mereka cuba membuat manusia menjadi tuhan. Apalagi, menurut teologi ini, selain bersifat ketuhanan, manusia hanya terdiri dari bangsa Yahudi; suku bangsa lain tidak dipandang sebagai manusia. Akibatnya, di dalam agama Yahudi, yang awalnya didirikan berdasarkan pengabdian dan ketaatan kepada Tuhan, mulailah doktrin yang rosak ini berkembang, dengan maksud untuk memuaskan arogansi bangsa Yahudi. Walaupun sifat dasarnya bertentangan dengan Taurat, Kabbalah dimasukkan ke dalam agama Yahudi. Pada akhirnya, Kabbalah mula merosakkan Kitab Taurat itu sendiri.
Hal lain yang menarik tentang doktrin-doktrin Kabbalah yang rosak adalah persamaan dengan berbagai pemikiran pagan dari Mesir Purba. Sebagaimana telah dibincangkan pada halaman-halaman sebelumnya, bangsa Mesir Purba meyakini bahawa bahan-bahan telah selalu ada; dengan kata lain, mereka menolak pemikiran bahawa diciptakan dari ketiadaan. Kabbalah menyatakan hal yang sama berhubung dengan manusia; Kabbalah mendakwa bahawa manusia tidak diciptakan, dan mereka bertanggung jawab untuk menetapkan kewujudan mereka sendiri.
Untuk diungkapkan dalam istilah moden: bangsa Mesir Kuno adalah materialis, dan pada dasarnya, doktrin Kabbalah boleh dinamakan humanisme sekular.
Menarik untuk dicatat bahawa kedua-dua konsep ini - materialisme dan humanisme sekular - menghuraikan ideologi yang telah mendominasi dunia selama dua abad ke belakang.
Sungguh menggoda untuk mempersoalkan apakah ada kekuatan yang telah membawa doktrin Mesir Kuno dan Kabbalah dari tengah-tengah sejarah kuno ke masa kini.


DARI PARA KSATRIA TEMPLAR KE KAUM Mason

Tatkala kita menyebutkan tentang para Kesatria Templar dahulu, kita mencatatkan bahawa aliran pejuang salib yang aneh ini dipengaruhi oleh sebuah "rahsia" yang ditemui di Jerusalem, yang membuat mereka meninggalkan agama Kristian dan mula memraktikkan ritus-ritus sihir. Kita sebutkan bahawa banyak penyelidik telah mencapai pendapat bahawa rahsia ini berkaitan dengan Kabbalah. Misalnya, dalam bukunya Histoire de la Magie (Sejarah Ilmu Sihir), penulis Perancis, Eliphas Levi, memberi keterangan terperinci bahawa para Templar dibaiat ke dalam doktrin-doktrin misteri Kabbalah, yakni, mereka secara rahsia dilatih di dalam doktrin ini.29 Begitulah, sebuah doktrin yang berakar di Mesir Kuno diteruskan kepada para Templar melalui Kabbalah.
Dalam Foucault's Pendulum, novelis Umberto Eco *) menceritakan fakta-fakta ini di dalam alur cerita. Sepanjang novel tersebut, dia mengisahkan, melalui perbincangan para tokoh protagonisnya, bahawa para Templar dipengaruhi oleh Kabbalah dan bahawa para pengikut Kabbalah mempunyai rahsia yang boleh dikesan hingga ke fir'aun-fir'aun Mesir Purba. Menurut Eco, sebahagian bangsa Yahudi yang terkemuka mempelajari rahsia-rahsia tertentu yang diambil dari bangsa Mesir Purba, dan kemudian menyisipkannya ke dalam lima kitab pertama Perjanjian Lama (Pantateuch). Tetapi rahsia yang diteruskan secara rahsia ini hanya boleh difahami oleh para pengikut Kabbalah. (Zohar, yang di kemudian hari ditulis Sepanyol, dan membentuk kitab fundamental Kabbalah, berkaitan dengan rahsia-rahsia kelima kitab tersebut) Setelah menyatakan bahawa para penganut Kabbalah juga membaca rahsia bangsa Mesir Kuno ini dalam pengukuran geometri haikal Sulaiman, Eco menuliskan bahawa para Templar mempelajarinya dari para rabbi pengikut Kabbalah di Jerusalem:
Rahsia itu yang semuanya telah disampaikan Haikal hanya diketahui oleh sekelompok kecil rabbi yang tetap tinggal di Palestin .... Dan dari mereka para Templar mempelajarinya. 30
Ketika para Templar mengadopsi doktrin Kabbalis-Mesir kuno ini, sudah tentu mereka bertentangan dengan kuasa Kristian yang mendominasi Eropah. Pertentangan serupa juga berlaku di antara mereka dengan kekuatan bangsa Yahudi yang lain. Setelah para Templar ditangkap oleh perintah bersama raja Perancis dan Paus pada tahun 1307, aliran ini bergerak di bawah tanah, namun pengaruhnya tetap bertahan, dan dengan cara yang lebih radikal dan mantap.
Seperti disebutkan sebelumnya, sejumlah besar ksatria Templar melarikan diri dan meminta perlindungan kepada raja Scotland, satu-satunya kerajaan Eropah pada masa itu yang tidak mengakui kuasa Pope. Di Scotland, mereka menyusup ke dalam gilda para tukang batu, dan perlahan mengambil alih. Gilda-gilda tersebut mengadopsi tradisi-tradisi kesatria Templar, dan dengan demikian, benih Masonik ditanam di Scotland. Sampai hari ini, garis utama Masonry masih merupakan "Scottish Skot yang Kuno dan Diakui".
Sebagaimana telah dibincangkan secara terperinci di dalam buku Order Masonik Baru, jejak para Templar dapat dikesan sejak awal abad keempat belas dan sekumpulan bangsa Yahudi berkaitan dengan mereka pada pelbagai babak sejarah Eropah. Tanpa membahas detailnya, inilah sebahagian heading yang mengkaji topik ini:
• Di Provence, Perancis, pernah terdapat sebuah tempat persembunyian penting para Templar. Selama masa penahanan, sangat banyak yang bersembunyi di sini. Ciri-ciri penting lain daerah ini adalah sebagai pusat Kabbalisme paling terkenal di Eropah. Di Provence tradisi lisan Kabbalah dibukukan.
• Pemberontakan Petani di Inggeris pada tahun 1381, menurut para ahli sejarah, dikipas-kipasi oleh sebuah pertubuhan rahsia. Para pakar yang mengkaji sejarah Masonry sepakat bahawa organisasi rahsia ini adalah para Templar. Pemberontakan ini lebih daripada sekadar pemberontakan awam, tetapi merupakan serangan terancang terhadap Gereja Katolik. 31
• Setengah abad setelah pemberontakan ini, seorang pastor di Bohemia bernama John Huss memulakan pemberontakan melawan Gereja Katolik. Lagi, di balik pemberontakan ini berdiri para Templar. Lebih-lebih lagi, Huss sangat tertarik dengan Kabbalah. Avigdor Ben Isaac Kara adalah salah satu nama terpenting yang berpengaruh dalam perkembangan doktrinnya. Kara adalah seorang rabbi daripada komuniti Yahudi di Praha dan seorang pengikut Kabbalah. 32
Contoh-contoh seperti ini menunjukkan bahawa persekutuan antara para Templar dan pengikut Kabbalah diarahkan kepada suatu perubahan tatanan sosial Eropah. Laman ini melibatkan perubahan di dalam budaya Kristian yang mendasar di Eropah, dan penggantiannya dengan sebuah budaya berdasarkan doktrin-doktrin pagan, seperti Kabbalah. Dan, selepas perubahan budaya ini, pelbagai perubahan politik akan mengikuti. Revolusi Perancis dan Itali, misalnya ....
Pada bahagian berikutnya, kita akan mengamati beberapa titik balik penting di dalam sejarah Eropah. Pada setiap peringkat, kita akan dihadapkan kepada fakta bahawa terdapat sebuah kekuatan yang hendak memisahkan Eropah dari warisan Kristennya, menggantikannya dengan ideologi sekular, dan dengan program pemikiran ini menghancurkan institusi-institusi keagamaannya. Kekuatan ini berusaha memaksa Eropah menerima doktrin yang telah diestafetkan sejak Mesir Purba melalui Kabbalah. Sebagaimana telah ditunjukkan sebelum ini, pada pangkalan daripada doktrin ini terdapat dua konsep penting: humanisme dan materialisme.
Pertama, mari kita meninjau humanisme.



-III-
Mengkaji Ulang Humanisme


"Humanisme" dipandang sebagai sebuah gagasan positif oleh kebanyakan orang. Humanisme mengingatkan kita akan idea-idea seperti kecintaan akan peri kemanusiaan, keamanan, dan persaudaraan. Tetapi, makna filosofis dari humanisme jauh lebih signifikan: humanisme adalah cara berfikir bahawa mengemukakan konsep peri kemanusiaan sebagai fokus dan satu-satunya tujuan. Dengan kata lain, humanisme mengajak manusia berpaling dari Tuhan yang menciptakan mereka, dan hanya mementingkan kewujudan dan identiti mereka sendiri. Kamus umum mendefinisikan humanisme sebagai "sebuah sistem pemikiran yang berdasarkan pada pelbagai nilai, ciri-ciri, dan tindak tanduk yang dipercayai terbaik bagi manusia, bukannya pada kuasa supernatural mana pun ".33
Namun, definisi yang paling jelas tentang humanisme dikemukakan oleh pendukungnya. Salah seorang juru bicara humanisme paling terkemuka di masa kini adalah Corliss Lamont. Dalam bukunya, Philosophy of Humanism, beliau menulis:
(Ringkasnya) humanisme meyakini bahawa alam ... merupakan jumlah total dari realiti, bahawa bahan-tenaga dan bukan fikiran yang merupakan bahan pembentuk alam semesta, dan bahawa entiti supernatural sama sekali tidak ada. Ketidaknyataan supernatural ini dalam tahap manusia bererti bahawa manusia tidak memiliki jiwa supernatural dan abadi; dan pada peringkat alam semesta sebagai keseluruhan, bahawa kosmos kita tidak memiliki Tuhan yang supernatural dan abadi. 34
Sebagaimana dapat kita lihat, humanisme nyaris identik dengan ateisme, dan fakta ini dengan tidak diakui oleh kaum humanis. Terdapat dua manifesto penting yang diterbitkan oleh kaum humanis di abad yang lalu. Yang pertama diterbitkan tahun 1933, dan ditandatangani oleh sebahagian orang penting masa itu. Empat puluh tahun kemudian, pada tahun 1973, manifesto humanis kedua diterbitkan, menegaskan yang pertama, tetapi mengandungi beberapa tambahan yang berkaitan dengan pelbagai perkembangan yang berlaku dalam pada itu. Ribuan pemikir, saintis, penulis dan pengamal media menandatangani manifesto kedua, yang disokong oleh Persatuan Humanis Amerika yang masih sangat aktif.
Jika kita pelajari manifesto-manifesto itu, kita menemui satu pondasi dasar pada masing-masingnya: dogma ateis bahawa alam semesta dan manusia tidak diciptakan tetapi ada secara bebas, bahawa manusia tidak bertanggung jawab kepada pihak berkuasa apa-apa pun selain dirinya, dan bahawa kepercayaan kepada Tuhan menghalang perkembangan peribadi dan masyarakat. Misalnya, enam pasal pertama dari Manifesto Humanis adalah sebagai berikut:
Pertama: Humanis religius memandang alam semesta ada dengan sendirinya dan tidak diciptakan.
Kedua: Humanisme percaya bahawa manusia adalah sebahagian daripada alam dan bahawa dia muncul sebagai hasil daripada proses yang berterusan.
Ketiga: Dengan memegang pandangan hidup organik, humanis mendapati bahawa dualisme tradisional tentang fikiran dan jasad harus ditolak.
Keempat: Humanisme mengakui bahawa budaya agama dan peradaban manusia, sebagaimana digambarkan dengan jelas oleh antropologi dan sejarah, merupakan produk dari suatu perkembangan berperingkat kerana interaksinya dengan persekitaran alam dan warisan sosialnya. Individu yang lahir di dalam suatu budaya tertentu sebahagian besar dibentuk oleh budaya tersebut.
Kelima: Humanisme menyatakan bahawa sifat alam semesta digambarkan oleh sains moden membuat jaminan supernatural atau kosmik apa pun bagi nilai-nilai manusia tidak boleh diterima ...
Keenam: Kita yakin bahawa masa telah berlalu bagi teisme, deisme, modernisme, dan beberapa macam "pemikiran baru". 35
Pada pasal-pasal di atas, kita melihat ekspresi dari sebuah falsafah umum yang mewujudkan dirinya di bawah nama materialisme, Darwinisme, ateisme, dan agnotisisme. Pada pasal pertama, dogma materialis tentang kewujudan abadi alam semesta dikemukakan. Perkara kedua menyatakan, sebagaimana dinyatakan teori evolusi, bahawa manusia tidak diciptakan. Perkara ketiga menyangkal kewujudan jiwa manusia dengan mendakwa bahawa manusia terbentuk daripada bahan-bahan. Perkara keempat mengajukan sebuah "evolusi budaya" dan menyangkal kewujudan sifat-sifat manusia yang sudah ditakdirkan oleh Tuhan (sifat istimewa manusia yang diberikan pada kejadian). Perkara kelima menolak kuasa Tuhan atas alam semesta dan manusia, dan yang keenam menyatakan bahawa telah tiba masanya untuk menolak "teisme", yakni kepercayaan kepada Tuhan.
Akan diperhatikan bahawa tuntutan-tuntutan ini adalah idea stereotaip, khas dari kalangan yang memusuhi agama sejati. Alasannya adalah bahawa humanisme adalah pondasi utama dari perasaan antiagama. Ini kerana humanisme adalah ekspresi dari "manusia merasa bahawa dia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggungjawaban)", yang merupakan asas utama bagi pengingkaran terhadap Tuhan, sepanjang sejarah. Dalam salah satu ayat Al-Quran, Allah berfirman:

Apakah manusia mengira, bahawa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggungjawaban)?
Bukankah dia dahulu setetes mani yang ditumpahkan (ke dalam rahim),
kemudian mani itu menjadi segumpal darah, lalu Allah menciptakannya, dan menyempurnakannya,
lalu Allah menjadikan daripadanya sepasang: laki-laki dan perempuan.
Bukankah (Allah) yang berbuat demikian berkuasa (pula) menghidupkan orang mati?
(QS. Al Qiaamah, 75: 36-40)

Allah berfirman bahawa manusia tidak akan "dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggungjawaban)", dan akan mengingatkan bahawa mereka adalah ciptaan-Nya. Sebab, begitu menyedari bahawa dirinya adalah ciptaan Allah, seseorang akan memahami bahawa dia bukannya "tanpa pertanggungjawaban", tetapi bertanggung jawab kepada Allah.
Kerana inilah, tuntutan bahawa manusia tidak diciptakan telah menjadi doktrin asas falsafah humanis. Dua pasal pertama dari Manifesto Humanis pertama mendedahkan doktrin ini. Lebih jauh lagi, kaum humanis berpendapat bahawa sains menyokong tuntutan ini.
Namun, mereka keliru. Sejak Manifesto Humanis pertama diterbitkan, kedua-dua premis yang dikemukakan kaum humanis sebagai fakta ilmiah tentang gagasan bahawa alam semesta abadi dan teori evolusi, telah runtuh:
1. Gagasan bahawa alam semesta adalah abadi digugurkan oleh siri penemuan astronomi yang dilakukan ketika Manifesto Humanis pertama tengah ditulis. Penemuan seperti fakta bahawa alam semesta tengah berkembang, dari radiasi latar kosmis dan kalkulasi nisbah hidrogen atas helium, telah menunjukkan bahawa alam semesta mempunyai permulaan, dan muncul dari ketiadaan sekitar 15-17 bilion tahun yang lalu dalam sebuah letupan yang dinamakan "Dentuman Besar". Walaupun mereka yang menyokong falsafah humanis dan materialis tidak rela menerima teori Dentuman Besar, mereka akhirnya dikalahkan. Sebagai hasil dari bukti saintifik yang telah diketahui, komuniti saintifik akhirnya menerima teori Dentuman Besar, yakni bahawa alam semesta mempunyai permulaan, dan kerananya kaum humanisme tidak boleh membantah lagi. Demikianlah pemikir ateis Anthony Flew terpaksa mengakui:
... Kerana itu saya mula mengakui bahawa ateis Strato telah dimalukan oleh konsensus kosmologi kontemporari. Kerana nampaknya para ahli kosmologi memberikan bukti ilmiah tentang apa yang oleh menurut St. Thomas tak dapat dibuktikan secara falsafah; yakni bahawa alam semesta mempunyai permulaan ... .36
2. Teori evolusi, sokongan saintifik terpenting di balik Manifesto Humanis pertama, mula kehilangan pijakan satu dekad selepas Manifesto itu ditulis. Saat ini diketahui bahawa senario yang dikemukakan sebagai asal usul kehidupan oleh kaum evolusionis ateis (dan tak diragukan, humanis), seperti oleh AI Oparin dan J.B.S. Haldane pada tahun 1930, tidak memiliki keabsahan ilmiah; makhluk hidup tidak dapat diturunkan secara spontan daripada benda-hidup sebagaimana diajukan oleh senario ini. Rekod-rekod fosil menunjukkan bahawa makhluk hidup tidak berkembang melalui sebuah proses perubahan kecil yang kumulatif, tetapi muncul secara tiba-tiba dengan pelbagai ciri-ciri yang berbeza, dan fakta ini telah diterima oleh para ahli paleontologi sendiri sejak 1970-an. Biologi moden telah menunjukkan bahawa makhluk hidup bukanlah hasil dari kebetulan dan undang-undang alam, tetapi bahawa pada setiap sistem kompleks dari organisma yang menunjukkan sebuah perancangan cerdas terdapat bukti bagi penciptaan. (Untuk lebih detail baca Harun Yahya, ia telah terbantahkan: Bagaimana Teori Evolusi Runtuh di Hadapan Ilmu Pengetahuan Modern)
Lebih-lebih lagi, tuntutan keliru bahawa keyakinan religius merupakan faktor yang menghalang manusia dari perkembangan dan membawanya kepada konflik telah digugurkan oleh pengalaman sejarah. Kaum humanis telah mendakwa bahawa penyingkiran kepercayaan agama akan membuat manusia bahagia dan tenteram, tetapi, yang terbukti justru sebaliknya. Enam tahun selepas Manifesto Humanis diterbitkan, Perang Dunia II meletus, sebuah catatan malapetaka yang dibawa ke dunia oleh ideologi fasis yang sekular. Ideologi humanis yang lain, komunisme, mendatangkan kekejaman yang tak terperi, pertama terhadap bangsa Kesatuan Soviet, kemudian China, Kemboja, Vietnam, Korea Utara, Cuba, dan negara-negara Afrika dan Amerika Latin. Sebanyak 120 juta manusia terbunuh oleh rejim atau organisasi komunis. Juga telah jelas bahawa tanda humanisme Barat (sistem kapitalis) tidak berjaya membawa kedamaian dan kebahagiaan kepada masyarakat mereka sendiri ataupun kepada wilayah-wilayah lain di dunia.
Keruntuhan hujah humanisme tentang agama juga telah tampak pada lapangan psikologi. Mitos Freudian, sebuah batu pijakan dari dogma ateis semenjak awal abad kedua puluh, telah digugurkan oleh data empiris. Patrick Glynn, dari Universiti George Washington, menerangkan fakta ini di dalam bukunya yang berjudul God: The Evidence, The Reconciliation of Faith and Reason in a Postsecular World:
Seperempat abad terakhir dari abad kedua puluh tidaklah ramah terhadap pandangan psikoanalitik. Yang paling ketara adalah ditemukannya bahawa pandangan Freud tentang agama (belum lagi sekumpulan besar masalah lain) adalah benar-benar keliru. Yang cukup ironis, penyelidikan saintifik dalam psikologi selama dua puluh lima tahun terakhir telah menunjukkan bahawa, jauh dari sebagai penyakit saraf atau sumber-sumber dari neuroses sebagaimana dinyatakan Freud dan murid-muridnya, keyakinan agama adalah salah satu kolerasi yang paling konsisten dari kesihatan mental dan kebahagiaan yang menyeluruh. Kajian demi kajian telah menunjukkan hubungan kuat antara keyakinan dan amalan agama di satu sisi, dan tingkah laku yang sihat berkenaan dengan masalah-masalah seperti bunuh diri, penyalahgunaan alkohol dan ubat terlarang, perceraian, depresi, bahkan mungkin mengejutkan, tahap kepuasan seksual di dalam perkahwinan , di sisi lain. 37
Ringkasnya, apa yang dianggap sebagai pembenaran ilmiah di balik humanisme telah terbukti tidak sahih dan janji-janjinya gagal. Namun demikian, kaum humanis tidak meninggalkan falsafah mereka, tetapi malahan cuba untuk menyebarkannya ke seluruh penjuru dunia melalui kaedah propaganda massa. Khususnya pada tempoh pascaperang terjadilah propaganda humanis yang mendedah di lapangan sains, falsafah, muzik, kesusasteraan, seni, dan filem. Mesej menarik namun kosong yang dicipta oleh para ideologi humanis telah disampaikan kepada massa secara bertubi-tubi. Lagu "Imagine" karya John Lennon, penyanyi solo dari kumpulan muzik paling terkenal sepanjang masa, the Beatles, adalah contohnya:
Lagu ini dipilih sebagai "lagu abad ini" dalam beberapa jajak pendapat yang diselenggarakan pada tahun 1999. Ini merupakan penunjuk yang paling tepat tentang perasaan sentimental yang digunakan untuk menyampaikan humanisme kepada massa, kerana kurangnya landasan ilmiah atau rasional humanisme. Humanisme tidak dapat menghasilkan keberatan rasional terhadap agama ataupun kebenaran yang diajarkannya, tetapi berusaha menggunakan kaedah sugestif semacam ini.
Ketika janji-janji Manifesto Humanis I pada tahun 1933 terbukti gagal, empat puluh tahun kemudian para humanis mengajukan konsep kedua. Pada awal teks ini ada usaha untuk menjelaskan mengapa janji-janji pertama tidak membuahkan hasil. Walaupun ada fakta bahawa penjelasan ini sangat lemah, ini menunjukkan keterikatan abadi humanisme terhadap falsafah ateis mereka.
Ciri-ciri yang paling jelas dari manifesto tersebut adalah mempertahankan garis antiagama pada manifesto tahun 1933:
Sebagaimana pada tahun 1933, kaum humanis tetap memercayai bahawa teisme tradisional adalah keimanan yang tak terbukti dan sudah ketinggalan zaman, khususnya keimanan akan Tuhan yang mendengar doa, yang dianggap hidup dan memerhatikan manusia, mendengar dan memahami, serta sanggup mengabulkan doa-doa mereka .... Kami percaya ... bahawa agama-agama autoritarian atau dogmatik yang tradisional, yang menempatkan wahyu, Tuhan, ritual, atau kredo di atas keperluan dan pengalaman manusia merugikan spesies manusia .... Sebagai orang yang tidak bertuhan, kami mengawali dengan manusia bukannya Tuhan, alam bukannya ketuhanan. 38
Ini adalah penjelasan yang sangat dangkal. Untuk memahami agama, pertama seseorang memerlukan kecerdasan dan pemahaman agar mampu menangkap idea-idea yang dalam. Ia mesti didekati dengan tulus dan tanpa prasangka. Alih-alih, humanisme tidak lebih daripada usaha dari sekumpulan orang-orang, yang sejak awal adalah ateis dan antiagama yang bernafsu, untuk menggambarkan prasangka ini masuk akal.
Namun, usaha kaum humanis untuk menggambarkan keimanan kepada Tuhan dan agama-agama monoteistik sebagai kredo yang tidak berasas dan ketinggalan zaman sebenarnya bukan hal baru; hanya mengemas sebuah tuntutan berusia ribuan tahun dari mereka yang mengingkari Tuhan. Di dalam Al Quran, Allah menjelaskan hujah seumur dunia yang dikemukakan oleh orang-orang yang kafir:

Tuhan kamu adalah Tuhan Yang Maha Esa. Maka orang-orang yang tidak beriman kepada akhirat, hati mereka mengingkari (keesaan Allah), sedangkan mereka sendiri adalah orang-orang yang sombong.
Tidak diragukan lagi bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka lahirkan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong.
Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Apakah yang telah diturunkan Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Cerita-cerita dongeng orang-orang dahulu. (QS. An-Nahl, 16: 22-24)

Ayat ini mendedahkan bahawa penyebab sebenarnya dari penolakan orang-orang kafir terhadap agama adalah kesombongan yang tersembunyi di dalam hati mereka. Falsafah yang disebut humanisme adalah tampak lahiriah belaka dari pengingkaran akan Tuhan di zaman ini. Dengan kata lain, humanisme bukanlah cara berfikir yang baru, sebagaimana mereka yang menyokong klaimnya; ia sudah seumur dunia ini, pandangan dunia yang kuno yang umum pada mereka yang mengingkari Tuhan kerana kesombongan.
Jika kita mencermati perkembangan humanisme di dalam sejarah Eropah, kita akan menemukan banyak bukti nyata bagi kenyataan ini.


AKAR humanisme DI DALAM Kabbalah

Kita telah memahami Kabbalah sebagai sebuah doktrin yang berasal dari Mesir Purba, lalu memasuki dan mencemari agama yang diturunkan oleh Allah kepada Bani Israil. Kita juga telah memahami bahawa ia berlandaskan pada cara berfikir yang sesat, yang menganggap manusia sebagai makhluk agung yang tidak diciptakan dahulu dan telah ada tanpa permulaan.
Humanisme memasuki Eropah dari sumber ini. Keyakinan kristiani berdasarkan kepada kewujudan Tuhan, dan bahawa manusia adalah hamba-hamba ciptaan-Nya yang bergantung kepada-Nya. Namun, dengan penyebaran tradisi Templar di seluruh Eropah, Kabbalah mulai menarik banyak ahli falsafah. Maka, pada abad ke-15, arus humanisme bermula dan meninggalkan jejak yang tak terhapuskan di dalam kancah pemikiran Eropah.
Hubungan antara humanisme dan Kabbalah ini telah ditegaskan dalam beberapa sumber. Salah satunya adalah buku dari pengarang terkenal Malachi Martin yang berjudul The Keys of This Blood. Martin adalah seorang profesor sejarah pada Lembaga Injil Kepausan Vatican. Ia mendedahkan bahawa pengaruh Kabbalah boleh dengan jelas dilihat di antara para kaum humanis:
Di dalam iklim ketidakpastian dan cabaran tidak biasa yang menandakan zaman Itali Pembaharuan-awal ini, bangkitlah sebuah rangkaian persekutuan kaum Humanis yang bercita-cita melepaskan diri dari kawalan menyeluruh dari tatanan mapan itu. Dengan cita-cita seperti ini, persekutuan-persekutuan ini harus berada di dalam lindungan kerahsiaan, paling tidak pada awalnya. Namun di samping kerahsiaan, kumpulan-kumpulan humanis ini ditandai oleh dua ciri utama yang lain.
Pertama, mereka memberontak terhadap tafsiran tradisional tentang Injil sebagaimana dipertahankan oleh pihak berkuasa beragama dan awam, serta menentang tiang-tiang falsafah dan teologi yang dikeluarkan oleh gereja bagi kehidupan awam dan politik ...
Dengan sikap permusuhan seperti itu, tidak memeranjatkan jika kumpulan-kumpulan ini memunyai konsep sendiri tentang mesej orisinil dari Injil dan wahyu Tuhan. Mereka mengunci diri di dalam apa yang mereka sebut sebagai bentuk pengetahuan yang sangat sulit, sebuah gnosis, yang sebahagiannya mereka landaskan pada rantai kepemujaan dan klenik yang berasal dari Afrika Utara khususnya Mesir dan, sebahagiannya, Kabbalah Yahudi yang klasik itu ....
Kaum humanis Itali membuang sebahagian daripada idea Kabbalah nyaris tanpa dikenali. Mereka membina semula konsep gnosis, dan memindahkannya ke latar duniawi yang sepenuhnya ini. Gnosis khusus yang mereka cari adalah suatu pengetahuan rahsia tentang bagaimana menguasai kekuatan alam yang buta untuk tujuan sosio-politik. 39
Pendeknya, masyarakat humanis yang terbentuk pada masa itu ingin menggantikan budaya Katolik Eropah dengan sebuah budaya baru yang berakar pada Kabbalah. Mereka bermaksud mencipta perubahan sosiopolitis untuk mewujudkannya. Menarik bahawa di samping Kabbalah, pada sumber budaya baru ini terdapat doktrin-doktrin Mesir Purba. Prof. Martin menulis:
Para calon anggota persekutuan humanis awal ini adalah pengikut Kuasa Agung Arkitek Kosmos yang Agung yang mereka representasikan dalam bentuk Tetragrammaton Sakral, YHWH .... (Kaum humanis) meminjam lambang-lambang lain Piramid dan Mata Yang Melihat Segalanya terutama dari sumber-sumber Mesir. 40
Menarik sekali bahawa kaum humanis menggunakan konsep "Arsitek Agung Alam Semesta", sebuah istilah yang masih digunakan oleh kaum Mason saat ini. Ini menunjukkan bahawa pastilah terdapat hubungan antara kaum humanis dan Mason. Prof. Martin menulis:
Sementara, di daerah utara yang lain, berlangsung sebuah persatuan yang jauh lebih penting dengan para humanis. Sebuah persatuan yang tak diduga siapa pun.
Di tahun 1300-an, selama masa persekutuan pengikut Kaballah dan humanis mulai menemukan bentuk-nya, telah ada terlebih dahulu terutama di Inggeris, Scotland, dan Perancis pelbagai gilda manusia abad pertengahan ....
Tidak seorang pun yang hidup di tahun 1300-an dapat menganggarkan penggabungan pemikiran antara gilda-gilda freemasonry dan kaum humanis Itali ....
Freemasonry baru bergeser dari semua kesetiaan kepada agama Kristian beragama Rom. Dan sekali lagi, sebagaimana pada para humanis klenik Itali, kerahsiaan yang dijanjikan oleh tradisi Lodge sangat penting dalam keadaan tersebut. Namun selain kerahsiaan, kedua-dua kumpulan mempunyai persamaan yang lebih banyak lagi. Dari berbagai tulisan dan nota Masonry yang spekulatif, jelaslah bahawa ajaran keagamaan pusat menjadi kepercayaan kepada Arsitek Agung Alam Semesta suatu sosok yang sekarang akrab dari pengaruh para humanis Itali .... Arsitek Agung ada dan menjadi sebahagian penting daripada bahan-bahan kosmos, sebuah hasil dari pemikiran yang "tercerahkan."
Tidak ada dasar konseptual yang dapat menghubungkan keyakinan seperti ini dengan agama Kristian. Belum lagi semua idea seperti dosa, neraka sebagai hukuman dan Syurga sebagai ganjaran, dan Pengorbanan abadi dari Misa, santo dan malaikat, pendeta dan paus. 41
Ringkasnya, di Eropah abad keempat belas, sebuah organisasi humanis dan Masonik lahir dengan mengakar kepada Kabbalah. Dan bagi organisasi ini, Tuhan tidaklah sebagaimana pandangan Yahudi, Kristian, dan Muslim: yakni sebagai Pencipta dan Pengurus segenap alam semesta dan satu-satunya Penguasa, serta Tuhan dari umat manusia. Alih-alih, mereka memunyai konsep sendiri, seperti "Arsitek Agung Alam Semesta", yang mereka pandang sebagai "bahagian daripada alam kebendaan".
Dengan kata lain, organisasi rahsia ini menolak Tuhan, sebaliknya, melalui konsep "Arsitektur Agung Alam Semesta" menerima alam kebendaan sebagai suatu bentuk ketuhanan.
Agar mendapatkan definisi yang lebih jelas dari kepercayaan yang rosak ini, kita dapat meloncat ke abad kedua puluh dan mengamati kesusasteraan Masonik. Misalnya, salah satu pengikut Mason Turki yang paling senior, Selami Isindag, mengarang buku berjudul Masonluktan Esinlenmeler (Inspirasi dari Freemasonry). Tujuan dari buku ini adalah untuk mendidik pengikut Mason muda. Tentang kepercayaan Mason terhadap "Arsitek Agung Alam Semesta", ia mengungkapkan:
Masonry bukannya tanpa Tuhan. Namun konsep Tuhan mereka berbeza dari yang ada pada agama. Tuhan Masonry adalah sebuah prinsip agung. Ia berada pada puncak evolusi. Dengan mengkritik kewujudan di dalam diri kita, mengenal diri kita, dan secara sengaja menempuh jalan sains, kecerdasan, dan kebajikan, kita dapat mengurangkan sudut antara beliau dan diri kita. Kemudian, tuhan ini mempunyai ciri-ciri baik dan buruk dari manusia. Ia tidak mewujud sebagai pribadi. Ia tidak dipandang sebagai tuntunan alam atau umat manusia. Ia adalah arkitek dari karya agung alam semesta, kesatuan dan keselarasannya. Ia adalah totalitas dari semua makhluk di alam semesta, sebuah kekuatan total yang merangkumi segala sesuatu, dan tenaga. Walau begitu, tidak boleh dianggap bahawa ia adalah suatu permulaan ... ini sebuah misteri besar. 42
Dalam buku yang sama, jelas jika kaum Freemason menyebut tentang "Arsitek Agung Alam Semesta", yang dimaksudkan adalah alam, atau, ertinya mereka menyembah alam:
Selain alam, tidak mungkin ada kekuatan yang bertanggung jawab atas fikiran atau tindakan kita .... Prinsip-prinsip dan doktrin-doktrin Masonry adalah fakta-fakta saintifik yang berdasarkan kepada sains dan kecerdasan. Tuhan adalah evolusi. Unsurnya adalah kekuatan alam. Jadi realiti mutlak adalah evolusi itu sendiri dan tenaga yang mencakupnya. 43
Majalah Mimar Sinan, sebuah organisasi penerbitan khusus bagi kaum Freemason Turki juga memberikan pernyataan tentang falsafah Masonik yang sama:
Arsitek Agung Alam Semesta adalah kecenderungan menuju keabadian. Ia adalah jalan masuk ke keabadian. Bagi kami, ia adalah suatu pendekatan. Beliau menuntut carian tanpa henti terhadap kesempur-naan mutlak di keabadian. Ia membuat jarak antara masa sekarang dan Freemason yang berfikir, atau, kesedaran. 44
Inilah kepercayaan yang dimaksudkan para Mason ketika berujar, "kami mempercayai Tuhan, kami sama sekali tidak menerima ateis di sekitar kami." Bukannya Tuhan yang disembah para Mason, namun konsep-konsep naturalis dan humanis semacam alam, evolusi, dan kemanusiaan yang dituhankan oleh falsafah mereka.
Jika kita sekilas mengamati kesusasteraan Masonik, kita boleh mula melihat bahawa organisasi ini tidak lebih dari humanisme yang terorganisasi, juga memahami bahawa sasarannya adalah untuk mencipta sebuah tatanan humanis sekular di seluruh penjuru dunia. Pelbagai idea ini lahir di antara kalangan humanis dari Eropah abad keempat belas, sementara para Mason saat ini masih mengajukan dan membelanya.


Humanisme Masonik: Penyembahan MANUSIA

Pelbagai terbitan dalaman Mason secara terperinci menjelaskan falsafah humanis organisasi ini dan permusuhan mereka terhadap monoteisme. Tak terhitung banyaknya penjelasan, tafsiran, petikan, dan alegori yang diajukan tentang topik ini di dalam terbitan Masonik.
Sebagaimana diungkapkan di awal, humanisme telah memalingkan wajahnya dari Pencipta umat manusia dan menerima manusia sebagai "bentuk tertinggi dari kewujudan di alam semesta". Nyatanya, ini bermakna penyembahan terhadap manusia. Keyakinan tidak rasionil ini, yang bermula dengan kaum humanis pengikut Kabbalah di abad keempat belas dan kelima belas, berterusan hari ini dengan Masonry moden.
Salah satu humanis paling terkenal dari abad keempat belas adalah Pico Della Mirandola. Karyanya yang berjudul Conclusiones philosophicae, cablisticae, et theologicae dihujat oleh Pope Innocent VIII pada tahun 1489 sebagai mengandungi pemikiran-pemikiran bidaah. Mirandola menulis bahawa tidak ada yang lebih tinggi di dunia selain kegemilangan manusia. Gereja memandang ini sebagai idea bidah dan tidak pelak lagi adalah penyembahan terhadap manusia. Memang, ini merupakan idea bidah kerana tidak ada sesuatu pun yang patut dimuliakan selain Allah. Manusia hanyalah ciptaan-Nya.
Dewasa ini, kaum Mason memroklamirkan pemikiran bidaah Mirandola tentang penyembahan manusia secara jauh lebih terbuka. Misalnya, pada sebuah buku kecil Masonik dikatakan:
Masyarakat-masyarakat primitif dahulu lemah, dan kerana kelemahan ini, mereka menuhankan kekuatan dan fenomena di sekitar mereka. Namun Masonry menuhankan manusia saja 45
Di dalam The Lost Key of Freemasonry, Manly P. Hall menjelaskan bahawa doktrin humanis Masonik ini berakar dari Mesir Purba:
Manusia adalah tuhan dalam proses penciptaan, dan sebagaimana di dalam mitos-mitos mistik Mesir, di atas jentera pembuat tembikar, dia dibentuk. Ketika cahayanya bersinar untuk mengangkat dan melindungi segala sesuatu, dia menerima mahkota rangkap tiga ketuhanan, dan bergabung dengan rombongan Pemimpin Mason, yang dengan jubah Biru dan Emas mereka, berupaya untuk menghalau kegelapan malam dengan cahaya rangkap tiga daripada Lodge Masonik. 46
Ertinya, menurut kepercayaan palsu Masonry, manusia adalah tuhan, tetapi hanya pemimpin agung yang mencapai kesempurnaan ketuhanan. Agar menjadi seorang pemimpin agung adalah dengan menolak sepenuhnya keimanan pada Tuhan dan fakta bahawa manusia adalah abdi-Nya. Fakta ini secara ringkas disebutkan oleh penulis lain, JD Buck, dalam bukunya Mystic Masonry:
Satu-satunya diri Tuhan yang diterima Freemasonry adalah kemanusiaan sempurna .... Oleh itu kemanusiaan adalah satu-satunya tuhan. 47
Jelaslah bahawa Masonry adalah suatu bentuk agama. Namun, agama di sini tidaklah monoteistik; melainkan suatu agama humanis, dan kerananya merupakan agama yang keliru. Ia mencakupi penyembahan atas manusia, bukan Tuhan. Tulisan-tulisan Masonik menekankan mata ini. Pada sebuah artikel dalam majalah Turk Mason (Mason Turki), disebutkan, "Kita selalu menyatakan bahawa cita-cita tinggi Masonry terletak pada doktrin 'Humanisme'." 48
Terbitan Turki yang lain menerangkan bahawa humanisme adalah sebuah agama:
Sama sekali bukan upacara kering dari dogma-dogma keagamaan, melainkan sebuah agama yang murni. Dan humanisme kita, ke mana arti hidup mengakar, akan memenuhi kerinduan yang tidak disedari kaum muda. 49
Bagaimana kaum Mason melayani agama palsu yang mereka percayai ini? Untuk memahaminya, kita harus mengamati sedikit lebih dekat pada mesej-mesej yang mereka sebarkan kepada masyarakat.


TEORI MORAL humanis

Dewasa ini, kaum Masonry di banyak negara sibuk memperkenalkan diri kepada anggota masyarakat yang lain. Melalui pelbagai persidangan akhbar, laman web, iklan akhbar dan kenyataan, mereka menunjukkan diri sebagai sebuah organisasi yang semata mengabdikan diri untuk kebaikan masyarakat. Dalam beberapa negara bahkan terdapat pertubuhan-pertubuhan amal yang disokong oleh kaum Mason.
Hal serupa diutarakan oleh pertubuhan Rotary dan Lion's Club, yang merupakan versi "ringan" dari Masonry. Semua organisasi ini berkeras bahawa mereka bekerja untuk kebaikan masyarakat.
Tentu saja, bekerja untuk kebaikan masyarakat tidak untuk diremehkan, dan kami tidak berkeberatan dengannya. Namun, di balik tuntutan mereka terdapat sebuah mesej yang memerdaya. Kaum Mason mendakwa bahawa nilai moral dapat terwujud tanpa agama, dan bahawa sebuah dunia yang bermoral dapat dibina tanpa agama. Pada halaman internet milik Mason, kemungkinan "moralitas tanpa agama" dijelaskan sebagai berikut:
Apakah manusia itu? Dari mana ia datang dan ke mana ia menuju? ... Bagaimana seseorang hidup? Bagaimana ia seharusnya hidup? Agama-agama cuba menjawab aneka pertanyaan ini dengan bantuan prinsip-prinsip moral yang mereka pegang. Namun mereka menyambung prinsip-prinsipnya dengan konsep metafizik seperti Tuhan, syurga, neraka, ibadah. Dan manusia perlu mencari prinsip-prinsip hidupnya tanpa melibatkan masalah-masalah metafizik, yang harus mereka percayai tanpa pemahaman. Freemasonry telah menyatakan prinsip-prinsip ini selama berabad-abad sebagai kemerdekaan, kesetaraan, persaudaraan, kecintaan terhadap kerja dan keamanan, demokrasi, dan seterusnya. Semua ini membebaskan manusia sepenuhnya dari pelbagai kredo agama namun tetap memberikan sebuah prinsip hidup. Mereka mencari landasan-landasan mereka tidak pada konsep-konsep metafizik tetapi di dalam diri seorang manusia dewasa yang hidup di bumi ini. 50
Kaum Mason yang berfikir seperti ini sepenuhnya bertolak belakang dari manusia yang beriman kepada Tuhan dan beramal soleh untuk menggapai redha-Nya. Bagi mereka, segala sesuatu harus dilakukan semata-mata demi kemanusiaan. Kita dapat mengamati cara berfikir ini dalam sebuah buku terbitan komunitas Turki:
Moralitas Masonik didasarkan atas cinta terhadap kemanusiaan. Ia sepenuhnya menolak kebajikan kerana harapan di masa depan, suatu ganjaran, suatu pahala, dan syurga, kerana ketakutan terhadap orang lain, suatu lembaga agama atau politik, kekuatan supranatural yang tidak diketahui ... Ia hanya menyokong dan memuliakan kebaikan yang berkaitan dengan cinta terhadap keluarga, negara, umat manusia, dan kemanusiaan. Inilah salah satu sasaran terpenting dari evolusi Masonik. Mencintai manusia dan berbuat baik tanpa mengharapkan balasan dan mencapai peringkat ini adalah evolusi besar. 51
Tuntutan-tuntutan pada kutipan di atas sangat menyesatkan. Tanpa disiplin moral agama tidak akan ada rasa pengorbanan pada masyarakat. Dan, di mana hal ini tampaknya terwujud, hubungan lebih bersifat permukaan. Mereka yang tidak memiliki rasa nilai moral agama tidak takut ataupun menghormati Tuhan, dan di mana tidak hadir rasa takut akan Tuhan, manusia hanya mempedulikan tujuan-tujuan mereka sendiri. Tatkala manusia merasa kepentingan peribadinya terancam, mereka tidak dapat menunjukkan cinta sejati, kesetiaan, ataupun kasih sayang. Mereka menunjukkan cinta dan rasa hormat hanya terhadap siapa yang membawa keuntungan bagi diri mereka. Hal ini kerana, menurut pemahaman mereka yang keliru, mereka hanya ada di dunia satu kali, dan kerananya, akan mengambil sebanyak-banyaknya. Lagi pula, menurut keyakinan keliru ini, tidak ada balasan bagi kecurangan maupun kejahatan yang mereka lakukan di dunia.
Sastera Masonik penuh dengan upacara moral yang berupaya menutupi fakta ini. Namun sebenarnya, nilai moral ini tanpa agama tidak lebih dari retorika pura-pura. Sejarah penuh dengan contoh untuk menunjukkan bahawa, tanpa disiplin diri yang diberikan agama atas jiwa manusia, dan tanpa undang-undang tuhan, moral sejati tidak boleh dibina dengan cara apa pun juga.
Sebuah contoh yang menggoncangkan tentang hal ini adalah revolusi besar Perancis pada tahun 1789. Kaum Mason, yang menggerakkan revolusi tersebut, maju dengan slogan-slogan yang meneriakkan cita-cita moral berupa "kemerdekaan, kesetaraan, dan persaudaraan". Namun, ratusan ribu orang yang tak bersalah dihantar ke guillotine, dan negeri berkubang darah. Bahkan para pemimpin revolusi sendiri tidak dapat melarikan diri dari kekejaman ini, dan dihantar ke guillotine, satu per satu.
Pada abad kesembilan belas, sosialisme lahir dari gagasan tentang kemungkinan nilai moral tanpa agama, dan membawa malapetaka yang jauh lebih dahsyat. Sosialisme menurut dugaan menuntut sebuah masyarakat yang sama rata, adil, tanpa eksploitasi dan, pada akhirnya, mengajukan penghapusan agama. Namun, pada abad kedua puluh, ia membawa manusia kepada kesengsaraan yang mengerikan di tempat-tempat seperti Kesatuan Soviet, Blok Timur, China, Indochina, beberapa negara di Afrika dan Amerika Tengah. Rejim-rejim komunis membunuh tak terhitung banyaknya manusia; jumlah totalnya mendekati 120 juta jiwa. 52 Apalagi, berlawanan dengan apa yang diklaimkan, keadilan dan kesamarataan tidak pernah terwujud di rejim komunis mana pun; para pemimpin komunis yang bertanggung jawab atas negara terdiri daripada segolongan kaum elit. (Dalam buku klasiknya, The New Class, pemikir Yugoslavia Milovan Djilas, menjelaskan bahawa para pemimpin komunis, yang dikenali sebagai "nomenklatur" membentuk sebuah "golongan dengan hak-hak istimewa" yang bertentangan dengan tuntutan-tuntutan sosialisme.)
Begitu pula di masa kini, ketika kita mengamati Masonry itu sendiri, yang terus-menerus menegaskan cita-citanya tentang "perkhidmatan masyarakat" dan "pengorbanan untuk kemanusiaan", kita tidak menemukan catatan yang terlalu bersih. Di banyak negara, Masonry telah menjadi tumpuan bagi hubungan demi kejayaan kebendaan secara buruk. Pada skandal Lodge Masonik P2 di Itali pada tahun 1980, jelaslah bahawa Masonry menjalin hubungan erat dengan mafia, dan bahawa para pengarah "lodge" terlibat dalam aktiviti seperti penyeludupan senjata, perdagangan ubat terlarang, atau pencucian wang. Juga didedahkan bahawa mereka merancang serangan terhadap saingan-saingan mereka dan orang-orang yang mengkhianati mereka. Pada "Skandal Lodge Timur Raya" di Perancis pada tahun 1992, dan pada operasi "Tangan Kebersihan" di Inggeris, yang dilaporkan oleh akhbar Inggeris pada tahun 1995, aktiviti-aktiviti lodge Masonik demi kepentingan keuntungan haram menjadi jelas. Gagasan kaum Mason tentang "moral humanis" hanyalah kepura-puraan.
Terjadinya hal semacam itu tak dapat dielakkan, kerana, sebagaimana disebutkan di awal, nilai moral hanya terbina di masyarakat berdisiplin agama. Pada landasan moral tiada arogansi dan egoisme, dan satu-satunya yang dapat mewujudkan keadaan ini adalah mereka yang menyedari tanggung jawab mereka terhadap Tuhan. Di dalam Al Quran, selepas Allah menceritakan tentang pengorbanan diri orang yang beriman, Dia memerintahkan, "... Dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang beruntung" (QS. Al Hasyr, 59: 9). Inilah landasan sejati bagi moral.
Di dalam Al Quran surat Al Furqan, ciri nilai moral orang yang beriman sejati digambarkan sebagai berikut:

Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang baik.
Dan orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Tuhan mereka.
Dan orang-orang yang berkata: "Wahai Tuhan kami, jauhkan azab Jahannam dari kami, sesungguhnya azabnya itu adalah kebinasaan yang kekal."
Sesungguhnya Jahannam itu seburuk-buruk tempat menetap dan tempat kediaman.
Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebih-lebihan, dan tidak (pula) kikir, dan adalah (pembelanjaan itu) ditengah-tengah antara yang demikian.
Dan orang-orang yang tidak menyembah Tuhan yang lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barangsiapa yang melakukan demikian itu, nescaya dia mendapat (pembalasan) dosa (nya) , (yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina, kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal soleh, maka kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Dan orang yang bertaubat dan mengerjakan amal soleh, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya.
Dan orang-orang yang tidak memberikan persaksian palsu, dan apabila mereka bertemu dengan (orang-orang) yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka lalui (saja) dengan menjaga kehormatan dirinya.
Dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat Tuhan mereka, mereka tidaklah menghadapinya sebagai orang-orang yang tuli dan buta. (QS. Al-Furqan, 25: 63-73)

Jadi, tugas utama orang-orang yang beriman adalah beribadah kepada Allah dengan merendah, "untuk tidak berpaling, seakan mereka tuli dan buta tatkala diingatkan akan tanda-tanda-Nya". Oleh kerana tugas ini, seseorang selamat dari egoisme, nafsu keduniaan, cita-cita, dan keinginan untuk menjadikan dirinya seperti orang lain. Jenis nilai moral yang disebutkan pada ayat-ayat di atas hanya boleh dicapai dengan cara ini. Kerana itulah, di dalam masyarakat tanpa rasa cinta dan takut akan Tuhan dan keimanan kepada-Nya, tidak ada nilai moral. Kerana tidak ada sesuatu pun yang dapat ditentukan secara mutlak, masing-masing orang menentukan apa yang betul atau salah sesuai dengan nafsunya sendiri.
Sebenarnya, tujuan utama dari falsafah moral humanis-sekular Masonry adalah, bukannya untuk membina sebuah dunia yang bermoral, tetapi membina sebuah dunia sekular. Dengan kata lain, kaum Mason tidak menyokong falsafah humanisme kerana mereka mengakui amat pentingnya nilai moral, tetapi hanya untuk menyampaikan kepada masyarakat idea bahawa agama tidak penting.


SASARAN Masonik: MEMBANGUN
SEBUAH DUNIA humanis

Falsafah humanis, yang dipandang tinggi oleh kaum Mason berlandaskan pada penolakan keimanan kepada Tuhan, dan penyembahan manusia, atau pemujaan "kemanusiaan" sebagai pengganti-Nya. Namun, hal ini menimbulkan pertanyaan penting: apakah kaum Mason memakai keyakinan ini untuk diri mereka sahaja, atau mereka ingin untuk diambil oleh orang lain juga?
Jika kita mengamati tulisan-tulisan Masonik, nampak jelas jawabannya: tujuan organisasi ini adalah untuk menyebarkan falsafah humanis ke seluruh penjuru dunia, dan menyingkirkan agama-agama monoteistik (Islam, Kristian, dan Yahudi).
Misalnya, dalam sebuah artikel yang diterbitkan dalam majalah Masonik Mimar Sinan, disebutkan, "Kaum Mason tidak mencari asal usul pemikiran tentang kejahatan, keadilan, dan kejujuran di luar dunia fizikal, mereka meyakini bahawa hal-hal ini timbul dari berbagai keadaan dan hubungan sosial seseorang , serta apa yang ia perjuangkan di dalam hidupnya. "dan ditambah," Masonry berusaha menyebarluaskan idea ini ke seluruh penjuru dunia. "" 53
Selami Isindag, seorang Mason Turki senior, menulis:
Menurut Masonry, untuk menyelamatkan kemanusiaan dari nilai moral supranatural yang berdasarkan sumber-sumber agamis, perlu dikembangkan nilai moral yang berdasarkan cinta kepada kemanusiaan yang tidak relatif. Di dalam prinsip-prinsip moral tradisionalnya, Masonry telah mengira pelbagai kecenderungan organisma manusia, keperluan, hati nurani, kebebasan untuk berfikir dan berbicara, serta pada akhirnya, semua hal yang terlibat dalam pembentukan hidup secara semulajadi. Oleh kerana itu, tujuannya adalah untuk membentuk dan menggalakkan berkembangnya nilai moral manusia di dalam semua masyarakat.54
Selami Isindag, seorang Mason Turki senior, menulis:
Yang dimaksudkan oleh Pemimpin Mason Isindag dengan "menyelamatkan umat manusia dari sebuah nilai moral yang berdasarkan pada sumber-sumber agamis" adalah pengasingan semua orang dari agama. Dalam buku itu juga, Isindag menjelaskan tujuan ini dan "prinsip-prinsipnya untuk pembentukan sebuah tamadun yang maju":
Prinsip-prinsip positif Masonry penting dan cukup untuk pembentukan sebuah peradaban maju. Prinsip-prinsip itu adalah:
- Pengakuan bahawa Tuhan yang impersonal (Arsitek Agung Alam Semesta) adalah evolusi itu sendiri.
- Penolakan terhadap kepercayaan akan wahyu, kebatinan, dan keyakinan-keyakinan kosong.
- Superioritas humanisme rasional dan tenaga kerja.
Perkara pertama dari ketiga-tiga pasal di atas mensyaratkan penolakan terhadap kewujudan Tuhan. (Kaum Mason tidak beriman kepada Tuhan, melainkan kepada Arsitek Agung Alam Semesta, dan kutipan di atas menunjukkan bahawa yang mereka maksudkan dengan istilah ini adalah evolusi.) Perkara kedua menolak wahyu dari Tuhan dan pengetahuan agama yang dilandaskan kepadanya. (Isindag sendiri menyebutkannya sebagai "keyakinan-keyakinan kosong") Sedangkan pasal ketiga memuliakan humanisme dan konsep humanis tentang "tenaga kerja" (sebagaimana di dalam Komunisme).
Jika kita ingat betapa telah mengakarnya idea-idea ini di dunia saat ini, kita dapat memahami pengaruh Masonry atasnya.
Ada hal penting yang lain untuk dicatatkan: bagaimana Masonry menggerakkan misinya melawan agama? Jika kita mencermati tulisan-tulisan Masonik, kita melihat bahawa mereka ingin menghancurkan agama, khususnya pada peringkat kemasyarakatan, melalui "propaganda" massa. Pemimpin Mason Selami Isindag memperjelas perihal ini di dalam bahagian bukunya ini:
... Bahkan rejim-rejim yang sangat represif belum berjaya dalam usaha mereka menghancurkan institusi agama. Memang, kekasaran kaedah politik yang berlebihan, dalam usaha mereka untuk mencerahkan masyarakat dengan menyelamatkan manusia dari iman dan dogma-dogma agama, malahan menghasilkan reaksi yang bertentangan: hari ini, tempat-tempat ibadah yang ingin mereka tutup lebih penuh dari sebelumnya, sementara iman dan dogma-dogma yang mereka larang malahan semakin banyak pengikutnya. Dalam kuliah yang lain kita menunjukkan bahawa dalam hal yang menyentuh hati dan emosi seperti ini, larangan dan paksaan tidak berpengaruh. Satu-satunya cara untuk membawa manusia dari kegelapan menuju pencerahan adalah sains positif serta prinsip-prinsip logik dan kebijaksanaan. Jika dididik dengan cara ini, seseorang akan menghormati sisi humanis dan positif dari agama tetapi menyelamatkan diri mereka dari kegagalan pelbagai kepercayaan dan dogmanya.55
Untuk memahami apa yang dimaksudkan di sini, kita harus menganalisisnya dengan hati-hati. Isindag menyebutkan bahawa penindasan atas agama akan membuat orang-orang religius jauh lebih termotivasi dan akan menguatkan agama. Oleh kerana itu, untuk mengelakkan agama menguat, Isindag berpendapat seharusnya kaum Mason menghancurkan agama pada tahap intelektual. Yang ia maksudkan dengan "sains positif dan prinsip-prinsip logik dan kebijaksanaan" bukanlah benar-benar sains, logik, atau kebijaksanaan. Yang ia maksudkan adalah falsafah materialis humanis semata-mata, yang menggunakan pelbagai ungkapan menarik sebagai kamuflase, seperti halnya dengan Darwinisme. Isindag menegaskan bahawa, tatkala pelbagai pemikiran ini tersebar di tengah masyarakat, "hanya unsur-unsur humanis di dalam agama yang akan dihormati", artinya, yang akan tersisa dari agama hanyalah unsur-unsur yang diluluskan oleh falsafah humanis. Dengan kata lain, mereka hendak menolak kebenaran-kebenaran dasar yang terkandung pada pondasi agama monoteistik (Isindag menyebutnya keyakinan-keyakinan dan dogma-dogma yang gagal). Kebenaran-kebenaran ini adalah berbagai realiti pokok seperti bahawa manusia dicipta oleh Tuhan dan bertanggung jawab kepada-Nya.
Ringkasnya, kaum Mason bermaksud menghancurkan unsur-unsur keimanan yang merupakan esensi agama. Mereka ingin mereduksi peranan agama sekadar sebagai unsur budaya yang menyampaikan gagasannya melalui soalan moral yang bersifat umum. Caranya, menurut kaum Mason, adalah dengan memaksakan ateisme kepada masyarakat di balik kedok sains dan logik. Namun pada akhirnya, tujuan mereka adalah menyingkirkan agama dari kedudukannya walau sebagai unsur budaya belaka, dan membina sebuah dunia yang sepenuhnya ateis.
Di dalam artikelnya yang berjudul "Sains Positif - Halangan Pemikiran dan Masonry" pada majalah Mason, Isindag berkata:
Sebagai hasil dari semua ini, saya ingin katakan bahawa tugas humanistik dan Masonik kita semua adalah untuk tidak berpaling dari sains dan logik, untuk mengakui bahawa inilah cara terbaik dan satu-satunya menurut evolusi, untuk menyebarkan keimanan kita ini di tengah masyarakat, dan untuk mendidik manusia di dalam sains positif. Kata-kata dari Ernest Renan sangat penting: "Jika manusia dididik dan dicerahkan dengan sains positif dan logik, kepercayaan-kepercayaan yang gagal dari agama akan runtuh dengan sendirinya." Kata-kata Lessing menyokong pandangan ini, "Jika manusia dididik dan dicerahkan dengan sains positif dan logik, suatu hari agama tidak akan diperlukan lagi. "56
Inilah sasaran utama Masonry. Mereka ingin menghancurkan agama seluruhnya, dan membina sebuah dunia humanis yang berdasarkan pada "kesakralan" manusia. Tepatnya, mereka ingin mengembangkan sebuah tatanan baru kejahilan, di mana manusia mengingkari Tuhan yang menciptakannya, dan mempertuhankan dirinya. ... Inilah maksud kewujudan Masonry. Di dalam majalah Masonry bernama Ayna (Cermin), hal ini disebut "Kuil Pemikiran":
Kaum Mason moden telah mengubah tujuan Masonry kuno untuk membina sebuah kuil secara fizikal menjadi gagasan untuk membina "Kuil Pemikiran". Pembangunan sebuah Kuil Pemikiran mungkin berlaku jika prinsip-prinsip dan kebajikan-kebajikan Masonik terbina dan orang-orang bijak bertambah di dunia.57
Untuk mencapai tujuan ini, kaum Mason bekerja tanpa lelah di berbagai negara di dunia. Organisasi Masonik berpengaruh di banyak universiti, institusi-institusi pendidikan yang lain, media, dunia seni dan pemikiran. Ia tidak pernah berhenti berupaya menyebarkan falsafah humanisnya dalam masyarakat dan mendiskreditkan kebenaran tentang iman yang menjadi pangkalan agama. Kita akan perhatikan selanjutnya bahawa teori evolusi adalah salah satu sarana propaganda utama Mason. Lebih-lebih lagi, mereka bermaksud membina sebuah masyarakat yang tidak mempedulikan sama sekali Tuhan atau agama, tetapi hanya memenuhi kesenangan, nafsu, dan cita-cita duniawi. Jadi masyarakat ini terbentuk dari orang-orang yang telah "menjadikan (Tuhan) sebagai olok-olokan di balik punggung mereka" (QS. Hud, 11: 92), serupa dengan penduduk bandar Madyan yang disebutkan di dalam Al Quran. Dalam budaya jahiliyah ini tidak ada tempat bagi rasa takut atau cinta terhadap Tuhan, melakukan perintah-Nya, menyembah-Nya, ataupun pemikiran tentang Hari Akhirat. Nyatanya, idea-idea ini dianggap ketinggalan zaman dan merupakan ciri-ciri orang yang tidak terdidik. Mesej ini diulang-ulang terus di dalam pelbagai filem, komik, dan novel.
Dalam usaha penipuan yang besar ini, kaum Mason terus berperanan sebagai pemimpin. Namun, banyak pula kumpulan dan perseorangan lain yang terlibat di dalam kerja serupa. Kaum Mason menerima mereka sebagai "kaum Mason kehormatan", dan menganggap mereka sebagai sekutu kerana mereka semua adalah satu di dalam falsafah humanis. Selami Isindag menulis:
Masonry juga menerima fakta ini: Di dunia luar terdapat orang-orang bijak yang, walaupun mereka bukan kaum Mason, menyokong ideologi Masonik. Sebabnya adalah kerana ideologi ini secara keseluruhan adalah milik umat manusia dan kemanusiaan. 58
Pertarungan terus-menerus melawan agama ini berlandaskan pada dua hujah atau justifikasi yang mendasar: filosofi materialis dan teori evolusi Darwin. Maka, kita akan dapat memahami dengan lebih jelas hal di balik layar dari pemikiran-pemikiran ini, yang telah mempengaruhi dunia semenjak abad kesembilan belas.


-IV-
Mengkaji Ulang Materialisme


Pada bab pertama kita telah mengamati rejim Firaun di Mesir Kuno dan mendapati pelbagai kesimpulan penting tentang tiang-tiang falsafah penyokongnya. Ciri-ciri yang paling menarik dari pemikiran Mesir Purba, sebagaimana telah disebutkan, adalah bersifat materialis, iaitu, memegang kepercayaan bahawa bahan-bahan bersifat kekal dan tidak diciptakan. Dalam buku mereka, The Hiram Key, Christopher Knight dan Robert Lomas menyebut beberapa perkara menarik, yang layak diulangi, tentang masalah ini:
Bangsa Mesir meyakini bahawa bahan-bahan selalu ada; bagi mereka tak masuk akal ada suatu tuhan yang mencipta dari ketiadaan sama sekali. Mereka menganggap dunia bermula ketika keteraturan muncul dari kekacauan, dan semenjak dulu telah ada pertarungan antara kuasa tatacara dan kekacauan .... Keadaan kacau disebut Nun, dan seperti keterangan .... bangsa Sumeria ..., semuanya gelap, jurang dalam penuh air dan tanpa matahari dengan sebuah kekuatan, sebuah daya penciptaan di dalamnya yang memerintahkan keteraturan bermula. Kekuatan laten ini, yang berada di dalam zat kekacauan tidak mengetahui bahawa ia ada; ia adalah sebuah kebarangkalian, sebuah potensi yang berjalin di dalam acaknya ketidakteraturan. 59
Terdapat kemiripan yang luar biasa antara mitos Mesir Kuno dan pemikiran kaum materialis moden. Sebuah alasan tersembunyi bagi fakta yang menarik ini adalah bahawa, ada sebuah organisasi moden yang telah mengambil kepercayaan Mesir Kuno ini, dan bermaksud untuk menegakkannya di seluruh penjuru dunia. Organisasi itu adalah Masonry ....


KAUM Mason DAN MESIR KUNO

Falsafah materialis Mesir Purba terus bertahan selepas peradaban ini lenyap. Falsafah tersebut diambil oleh kaum Yahudi tertentu dan terus dipelihara di dalam doktrin Kabbalah. Di lain pihak, sejumlah pemikir Yunani mengambil falsafah yang sama, dan menafsirkan semula serta melanggengkannya sebagai aliran pemikiran yang dikenali sebagai "Hermetisisme".
Kata Hermetisisme berasal dari nama Hermes, padanan bangsa Yunani bagi dewa Mesir Purba "Thoth". Dengan kata lain, Hermetisme di dalam Yunani Purba adalah versi lain dari falsafah Mesir Purba.
Imam Mason Selami Isindag menjelaskan asal usul falsafah ini dan tempatnya di dalam Masonry moden:
Di Mesir Purba ada suatu masyarakat keagamaan yang mewariskan sebuah sistem pemikiran dan kepercayaan terhadap Hermetisisme. Masonry meyakini sesuatu yang serupa dengan ini. Misalnya, mereka yang telah mencapai tahap tertentu akan menghadiri upacara-upacara masyarakat itu, mendedahkan pelbagai pemikiran dan perasaan spiritual mereka, serta melatih mereka yang ada di peringkat yang lebih rendah. Pythagoras adalah seorang pengikut Hermetis yang dilatih di antara mereka. Lagi-lagi, organisasi dan sistem falsafah dari aliran Alexandrian dan Neoplatonisme berasal usul dari Mesir Purba serta terdapat sejumlah kemiripan yang signifikan dengan pelbagai upacara Masonik. .60
Isindag jauh lebih jelas menggambarkan pengaruh Mesir Purba atas asal usul Masonry dengan menyatakan, "Freemasonry adalah organisasi sosial dan ritual yang bermula dari Mesir Purba". . "61
Banyak lagi sumber-sumber Masonik lain yang berpendapat bahawa asal usul Masonry bermula dari masyarakat rahsia dari budaya-budaya pagan kuno, semacam pada Mesir dan Yunani Purba. Seorang Mason Turki senior, Celil Layiktez, menyatakan dalam sebuah artikel pada majalah Mimar Sinan, di bawah tajuk "Rahsia Masonik: Apa yang Bersifat Rahasia dan Apa yang Tidak?":
Di dalam peradaban Yunani, Mesir, dan Romawi Kuno terdapat aliran misteri (école de mysterés) yang bertemu pada konteks suatu ilmu tertentu, gnosis, atau pengetahuan rahsia. Members dari aliran misteri ini diterima hanya selepas suatu tempoh kajian yang panjang dan berbagai upacara inisiasi. Di antara aneka aliran ini, yang dianggap paling awal adalah aliran "Osiris" yang didasarkan pada peristiwa seperti kelahiran, masa muda, pertarungan melawan kegelapan, kematian dan kebangkitan dari dewa ini. Tema-tema ini didramatisasi secara ritual di dalam berbagai upacara yang diadakan oleh pendeta. Dengan cara ini berbagai ritual dan simbol yang ditunjukkan jauh lebih berkesan kerana penyertaan aktual ....
Bertahun-tahun kemudian, upacara-upacara ini membentuk perkumpulan pertama dari suatu rangkaian persaudaraan yang diprakarsai dan berterusan di bawah nama Masonry. Persaudaraan semacam ini selalu menegakkan cita-cita yang sama dan, ketika berada di bawah tindasan, dapat terus hidup secara rahsia. Mereka mampu bertahan sehingga ke hari ini kerana terus-menerus menukar nama dan bentuk mereka. Namun mereka tetap setia kepada simbolisme kuno dan aksara khas mereka, serta mewariskan cita-cita mereka. Untuk mengantisipasi kemungkinan bahawa pemikiran mereka yang akan membahayakan kemapanan, mereka membuat undang-undang rahsia di antara mereka sendiri. Untuk melindungi diri dari kemarahan masyarakat, mereka berlindung di dalam Masonry Operatif yang mengandungi peraturan-peraturan yang hati-hati. Mereka menanamkan ini dengan berbagai pemikiran mereka yang selanjutnya memengaruhi pembentukan Masonry Spekulatif moden yang kita kenal hari ini. 62
Dalam kutipan di atas, Layiktez memuji masyarakat yang menjadi asal usul Masonry, dan mendakwa bahawa mereka menyembunyikan diri untuk melindungi diri daripada "orang-orang yang jahil". Jika kita dapat mengesampingkan tuntutan subjektif ini sejenak, kita dapat memahami dari kutipan di atas bahawa Masonry adalah perwakilan masa kini dari masyarakat yang dibentuk di dalam peradaban pagan kuno di Mesir Purba, Yunani Kuno, dan Rom. Dari ketiga peradaban ini, yang tertua adalah Mesir; kerananya boleh dikatakan bahawa sumber utama Masonry adalah Mesir Purba. (Kita telah fahami sebelum ini bahawa hubungan asas di antara tradisi pagan ini dengan kaum Mason moden adalah para Templar.)
Penting untuk diingat pada titik ini bahawa Mesir Purba adalah salah satu contoh sistem tanpa tuhan yang paling sering disebut, sebagaimana diungkapkan Allah di dalam Al Quran. Mesir kuno adalah pola dasar sejati dari sistem yang jahat. Banyak ayat yang menceritakan kepada kita tentang para fir'aun yang memerintah Mesir beserta para pembesarnya, tentang kekejaman, kesewenang-wenangan, kejahatan, dan perbuatan mereka yang melebihi had. Lebih jauh lagi, bangsa Mesir adalah orang-orang ingkar, yang menyetujui sistem para fir'aun mereka, dan mempercayai dewa-dewa palsu mereka.
Walaupun begitu, kaum Mason berkeras bahawa mereka berasal usul dari Mesir Purba, dan menganggap peradaban tersebut patut dipuji. Sebuah artikel yang diterbitkan pada Mimar Sinan menyanjung kuil-kuil Mesir Kuno sebagai "sumber kepakaran Masonik":
... Bangsa Mesir membina Heliopolis (Kota Matahari) dan Memphis. Menurut legenda Masonik, kedua-dua bandar ini merupakan sumber pengetahuan dan sains, yakni yang disebut kaum Mason sebagai "Cahaya Agung." Pythagoras, yang melawat Heliopolis, banyak menyebut-nyebut tentang kuil ini. Kuil Memphis tempat dia pernah menjalani latihan, memunyai sejarah penting. Di bandar Thebes terdapat sekolah-sekolah yang maju. Pythagoras, Plato, dan Cicero diperkenalkan ke dalam Masonry di bandar-bandar ini.63
Tulisan-tulisan Masonik tidak memuji Mesir kuno secara umum sahaja. Mereka mendedahkan pujian dan simpati terhadap para fir'aun yang memerintah sistem yang kejam tersebut. Di dalam artikel lain dari majalah Mimar Sinan dinyatakan:
Tugas utama fir'aun adalah untuk mencari Cahaya. Untuk memuliakan Cahaya Tersembunyi secara jauh lebih hidup dan kuat .... Sebagaimana kami, kaum Mason, berusaha membina Kuil Sulaiman, begitu pula bangsa Mesir Purba berusaha membina Ehram, atau Rumah Cahaya. Upacara yang dilakukan di kuil-kuil Mesir Kuno dibagi atas beberapa tingkat. Tingkatan-tingkatan ini mempunyai dua bahagian, kecil dan besar. Tingkat kecil dibagi menjadi satu, dua, dan tiga; setelah itu tahap besar bermula. 64
Dari sini terlihat bahwa "cahaya" yang dicari oleh para fir'aun Mesir kuno dan kaum Masonry adalah sama. Ini juga boleh ditafsirkan sebagai mengesahkan bahawa Masonry merupakan wakil dari falsafah para fir'aun bangsa Mesir. Ciri-ciri dari falsafah ini diungkapkan oleh Allah di dalam Al Quran mengenai penilaiannya terhadap Firaun dan pengikutnya: "Mereka adalah orang-orang yang fasik." (QS. An-Nahl, 27:12)
Pada ayat lain, sistem tak bertuhan bangsa Mesir dijelaskan sebagai berikut:

Dan Firaun berseru kepada kaumnya (seraya) berkata: "Wahai kaumku, bukankah kerajaan Mesir ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di bawahku; maka apakah kamu tidak melihat (nya)?
Bukankah aku lebih baik daripada orang yang hina ini dan yang hampir tidak dapat menjelaskan (perkataannya)?
Mengapa tidak dipakaikan kepadanya gelang dari emas atau malaikat datang bersama-sama dia untuk saksi. "
Maka Firaun mempengaruhi kaumnya (dengan perkataan itu) lalu mereka patuh kepadanya. Kerana sesungguhnya mereka adalah kaum yang fasik. (QS. Az-Zukhruf, 43: 51-54)




SIMBOL-SIMBOL MESIR KUNO DI lodge mason

Salah satu hal paling penting yang menghubungkan Mesir Purba dengan kaum Mason adalah simbol-simbol mereka.
Cinta sangat penting dalam Masonry. Kaum Mason mendedahkan makna sejati falsafah mereka kepada ahli melalui alegori. Seorang Mason, yang mendaki tahap demi tahap melalui 33 peringkat hirarki Masonik, mempelajari makna-makna baru untuk masing-masing simbol pada tiap tingkatnya. Dengan begini, ahli menuruni anak tangga demi anak tangga menuju kedalaman falsafah Masonik.
Sebuah artikel dalam majalah Mimar Sinan menjelaskan fungsi dari simbol-simbol ini:
Kita semua mengetahui bahawa Masonry mendedahkan gagasan dan cita-citanya melalui berbagai simbol dan kisah, yakni alegori. Kisah-kisah ini bermula dari abad-abad awal sejarah. Kita bahkan boleh katakan bahawa kisah-kisah ini merentang jauh ke lagenda-lagenda masa prasejarah. Dengan begitu, Masonry menunjukkan panjangnya usia cita-citanya dan memperoleh sumber simbol-simbol yang kaya. 65
Konsep bangsa Mesir Kuno yang paling menonjol dari berbagai simbol dan legenda ini, yang merentang jauh ke abad-abad awal sejarah. Di mana-mana di dalam lodge Masonik, dan seringkali di dalam terbitan-terbitan Masonik, gambar piramid dan sphinx serta tulisan hiroglif boleh didapati. Mengenai sumber-sumber kuno Masonry, di dalam artikel pada majalah Mimar Sinan, dinyatakan:
Jika kita memilih Mesir Purba sebagai "yang tertua", saya kira tidak salah. Lagipun, fakta bahawa pelbagai upacara, tingkatan, dan falsafah yang ditemui di Mesir Purba paling menyerupai yang terdapat pada Masonry pertama kali menarik perhatian kita. 66
Sekali lagi, sebuah artikel di dalam Mimar Sinan bertajuk "Asal Usul dan Sasaran Sosial Freemasonry" menyebutkan:
Pada masa Mesir kuno, berbagai upacara inisiasi di kuil Memphis berlangsung lama, diadakan dengan penuh perhatian dan kemegahan, dan memperlihatkan banyak persamaan dengan upacara-upacara Masonik. 67
Mari kita kaji beberapa contoh hubungan antara Mesir Kuno dan Masonry.


PIRAMID DI BAWAH MATA

Cinta Masonik yang paling terkenal ditemui pada cap Amerika Syarikat, juga pada wang kertas satu dolar. Pada cap ini terdapat setengah piramid dengan mata pada segitiga di atasnya. Mata di dalam segitiga ini adalah simbol yang sentiasa ditemui di lodge-lodge dan semua terbitan Masonik. Sejumlah besar tulisan yang membahas Masonry menekankan fakta ini.
Piramid di bawah mata di dalam segitiga relatif sedikit menarik perhatian. Namun, piramid ini sangat bermakna dan mencerahkan untuk memahami falsafah Masonry. Seorang penulis Amerika, Rober Jerome, menulis tesis doktoral tentang cap AS di mana ia memberikan sejumlah maklumat yang sangat penting. Tajuk tesis Jerome adalah "Analisis Historis tentang Pemeliharaan Cap Agung Amerika dan Hubungannya dengan Ideologi Psikologi Humanis". Tesisnya menunjukkan bahawa para pengasas Amerika, yang semula mengadopsi cap tersebut, adalah kaum Mason, dan kerananya menyokong falsafah humanis. Hubungan falsafah ini dengan Mesir Purba disimbolkan dengan piramid yang ditempatkan di pusat cap tersebut. Piramid ini adalah perwakilan Piramid Khufu, kubur Firaun yang terbesar.68


MAKNA Masonik DARI BINTANG segienam

Cinta Masonry yang terkenal yang lain adalah bintang segienam, yang terbentuk dengan meletakkan satu segitiga terbalik di atas segitiga yang lain. Ini juga simbol tradisional Yahudi, dan sekarang ini muncul pada bendera Israel. Diketahui bahawa Nabi Sulaiman pertama kali menggunakannya sebagai cap. Oleh kerana itu, bintang segienam adalah cap seorang nabi, sebuah simbol suci.
Namun, kaum Mason memunyai konsep yang berbeza. Mereka tidak menganggap bintang segienam ini sebagai simbol Nabi Sulaiman, namun sebagai simbol paganisme bangsa Mesir Kuno. Sebuah artikel pada Mimar Sinan yang bertajuk "Alegori dan Cinta-Cinta di Dalam Ritual Kita" menceritakan beberapa fakta menarik tentang hal ini:
Sebuah segitiga sama sisi dengan tiga hujung yang sama jaraknya antara satu sama lain menunjukkan bahawa nilai-nilai ini sama. Cinta yang ditubuhkan oleh kaum Mason ini dikenali sebagai Bintang David; simbol ini merupakan sebuah segi enam yang terbentuk dari peletakan sebuah segitiga sama sisi terbalik di atas segitiga sama sisi lain. Saat ini simbol ini dikenali sebagai simbol Yahudi dan muncul pada bendera Israel. Namun sebenarnya, asal usul simbol ini adalah dari Mesir Purba .... Emblem ini pertama kali diciptakan oleh para Ksatria Templar yang mulai mereka gunakan sebagai simbolisme pada dekorasi dinding di gereja-gereja mereka. Ini kerana merekalah yang pertama kali menemukan di Jerusalem beberapa fakta penting tentang agama Kristian. Setelah para Templar disingkirkan, emblem ini mula digunakan di sinagog-sinagog. Namun di dalam Masonry, kita tak diragukan lagi menggunakan simbol ini dengan pengertian universal sebagaimana pada masa Mesir Kuno. Dengan pengertian ini, kita telah menggabungkan dua kekuatan penting. Jika anda padam dasar dari kedua-dua segitiga sama sisi, anda akan menemui simbol aneh yang sangat anda kenal. 69
Sebenarnya, kita harus menafsirkan semua simbol Masonik yang berkaitan dengan Kuil Sulaiman dengan cara ini. Sebagaimana disebutkan di dalam Al Quran, Sulaiman adalah seorang nabi yang hendak difitnah oleh sebahagian orang dan ditampakkan seakan-akan tidak bertuhan. Di dalam ayat Al-Quran, Allah berfirman:

Mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya syaitan-syaitan itulah yang kafir (mengerjakan sihir ).... (QS. Al-Baqarah, 2:102)

Kaum Mason memuat gagasan yang secara keliru dinisbahkan kepada Nabi Sulaiman ini, dengan menganggapnya sebagai wakil dari kepercayaan pagan Mesir Purba. Oleh kerana itu, mereka memberinya tempat penting di dalam doktrin mereka. Di dalam buku The Occult Conspiracy, sejarawan Amerika Michael Howard menyebutkan bahawa, semenjak Abad Pertengahan, Sulaiman telah dianggap sebagai ahli sihir dan seorang yang memperkenalkan sejumlah gagasan pagan ke dalam Yahudi.70 Howard menjelaskan bahawa kaum Mason menganggap Kuil Sulaiman sebagai "kuil pagan", dan kerananya menjadi penting. 71
Gambaran palsu yang dibuat-buat atas Nabi Sulaiman, seorang abdi Allah yang soleh dan taat, menunjukkan asal usul sejati Masonry.


TIANG GANDA

Bahagian dekor lodge Masonik yang sangat diperlukan adalah tiang ganda di pintu masuk. Kata "Jachin" dan "Boaz" dipahatkan di atasnya, sebagai tiruan dari dua tiang pada pintu masuk Kuil Sulaiman. Namun sebenarnya, kaum Mason tidak memperuntukkan tiang-tiang ini sebagai tanda peringatan atas Sulaiman; melainkan sebagai ungkapan tuduhan jahat mereka terhadapnya. Asal usul tiang-tiang ini lagi-lagi berasal dari Mesir Purba. Di dalam sebuah artikel bertajuk "Alegori dan Cinta-Cinta dalam Ritual Kita", majalah Mimar Sinan menyebutkan:
Contohnya, di Mesir, Horus dan Set merupakan arkitek kembar dan penopang langit. Bahkan begitu juga Bacchus di Thebes. Kedua-dua tiang di dalam lodge kita berasal usul dari Mesir Purba. Salah satu tiang ini berada di selatan Mesir, di bandar Thebes; yang lain berada di utara Heliopolis. Di pintu masuk kuil Amenta yang dipersembahkan untuk Ptah, dewa kepala Mesir, disebutkan dua tiang, dinamakan kecerdasan dan kekuatan, yang didirikan di depan gerbang masuk keabadian. 72


Terminologi MESIR DI loge

Pada buku mereka, The Hiram Key, kedua-dua penulis Masonik Inggeris, Christopher Knight dan Robert Lomas, menujukan perhatian kepada akar Masonry di Mesir Kuno. Salah satu mata penting yang mereka ungkapkan adalah bahawa kata-kata yang digunakan di dalam upacara kenaikan kadar seorang Mason menjadi Imam Mason adalah:
Ma'at-neb-men-aa, Ma'at-ba-aa '. 73
Knight dan Lomas menjelaskan bahawa kata-kata ini seringkali digunakan tanpa memikirkan ertinya. Namun, ini adalah kata-kata Mesir Kuno dan memunyai erti,
Agunglah Imam Freemansory yang tak dapat dinafikan, Agunglah jiwa Freemasonry. 74
Kedua-dua penulis tersebut menyatakan bahawa kata "Ma'at" bererti keahlian membina tembok, dan bahawa terjemahan terdekatnya adalah "Masonry". Ini bermakna bahawa kaum Mason moden, ribuan tahun setelahnya, masih mengekalkan bahasa Mesir Kuno di lodge-lodge mereka.



SULING AJAIB MOZART

Salah satu produk Masonry yang lebih menarik adalah Suling Ajaib (Magic Flute), sebuah opera karya komposer terkenal, Mozart. Mozart adalah seorang Mason, dan merupakan sebuah fakta yang diakui bahawa banyak bahagian dari operanya mengandungi mesej-mesej Masonik. Yang menarik, mesej-mesej Masonik ini sangat erat berkaitan dengan paganisme Mesir Purba. Mimar Sinan menjelaskan hal ini:
Telah diketahui bahawa ada hubungan yang sangat jelas antara Mesir Purba dengan upacara-upacara ritual Masonik. Walaupun begitu banyak orang yang cuba mentafsirkan Suling Ajaib sebagai "cerita tentang Timur Jauh", pada asasnya terdapat ritual-ritual Mesir. Para dewa dan dewi dari kuil-kuil Mesirlah yang mempengaruhi penciptaan karakter pada Suling Ajaib. 75


Obelisk

Cinta penting Masonry lain adalah wujud yang pernah menjadi unsur penting dalam seni bina Mesir - obelisk. Obelisk merupakan sebuah menara tinggi, tegak lurus dengan piramid sebagai puncaknya. Obelisk dipahat dengan hiroglif Mesir Kuno, dan terkubur selama berkurun-kurun di bawah tanah sampai ditemui di abad kesembilan belas, dan dipindahkan ke bandar-bandar di Barat seperti New York, London, dan Paris. Obelisk terbesar dihantar ke AS. Pengiriman ini diatur oleh kaum Mason. Ini kerana obelisk, sebagaimana huruf-huruf Mesir Kuno yang terpahat padanya, dituntut oleh kaum Mason benar-benar sebagai simbol-simbol mereka sendiri. Mimar Sinan menegaskan tentang obelisk setinggi 21 meter di New York sebagai berikut:
Contoh yang paling mengejutkan mengenai penggunaan simbolik senibina adalah monumen yang disebut Jarum Cleopatra, diberikan kepada AS sebagai hadiah pada tahun 1878 oleh Gabenor Mesir, Ismail. Monumen ini sekarang berada di Central Park. Permukaannya penuh dengan lambang-lambang Masonik. Monumen ini asalnya ditubuhkan pada abad ke-16 SM di pintu masuk ke kuil dewa Matahari, sebuah pusat inisiasi di Heliopolis. 76


LEGENDA TENTANG ISIS - SANG JANDA

Idea simbolik penting di dalam Masonry adalah idea tentang sang janda. Kaum Mason menyebut diri mereka anak-anak sang janda, dan gambar-gambar janda muncul di berbagai penerbitan mereka. Apakah asal usul idea ini? Siapakah janda ini?
Jika kita mengkaji sumber-sumber Masonik, kita mendapati bahawa simbol sang janda asalnya diturunkan dari legenda Mesir. Legenda ini adalah salah satu mitos Mesir Kuno yang paling penting - kisah Osiris dan Isis. Osiris adalah dewa kesuburan dan Isis adalah isterinya. Menurut legenda tersebut, Osiris adalah korban kejahatan nafsu yang menyebabkan Isis menjadi janda. Maka, janda Masonik adalah Isis. Sebuah artikel pada Mimar Sinan menjelaskan masalah tersebut sebagai berikut:
Legenda Osiris-Isis adalah topik dari banyak artikel dan ceramah serta merupakan mitos Mesir Kuno yang terdekat dengan Masonry. Ujian untuk menjadi paderi kuil Isis adalah inisiasi Masonik itu sendiri. Akan membosankan jika harus mengulanginya. Di sana, cahaya adalah salah satu unsur terpenting; to terkubur di dalam kegelapan Timur, matahari pagi mula turun di sore hari dan menggantikan tugas Osiris setiap hari, sebagaimana Horus yang dengan lebih cemerlang menggantikan tempat ayahnya yang terbunuh. Maka, "janda" yang anak-anaknya adalah kita tak lain dari janda Osiris, Isis.77
Tampaklah bahawa Masonry, yang menggambarkan dirinya sebagai berdiri di atas logik dan sains, sebenarnya adalah sebuah doktrin mitologis yang penuh dengan kepercayaan takhyul.


JANGKA DAN SIKU-SIKU

Di antara simbol Masonry yang paling dikenali adalah sebuah jangka yang menangkupi siku-siku. Jika kaum Mason ditanya, mereka menjelaskan bahawa simbol ini mewakili konsep sains, keteraturan geometrik dan pemikiran rasional. Namun, jangka dan siku-siku tersebut sebenarnya memunyai makna yang sangat berbeza.
Kita boleh memahami dari sebuah buku yang ditulis oleh salah seorang Mason terbesar sepanjang masa. Di dalam bukunya Morals and dogmas, Albert Pike menulis sebagai berikut tentang jangka dan siku-siku:
Siku-siku ... adalah suatu simbol yang semulajadi dan tepat dari bumi ini .... Figur hemaproditik adalah simbol dari alam ganda yang sejak dahulu diberikan kepada Dewa, sebagaimana Pembangkit dan Penghasil, sebagaimana Brahma dan Maya bagi bangsa Arya, Osiris dan Isis bagi bangsa Mesir. Sebagaimana Matahari adalah lelaki, maka Bulan adalah wanita. 78
Ini bermakna bahawa jangka dan siku-siku, simbol Masonry yang paling terkenal, adalah sebuah simbol dari paganisme Arya dan berawal sejak zaman Mesir Kuno atau sebelum kedatangan agama Kristian. Bulan dan matahari pada bahagian yang dipetik dari Pike, merupakan simbol-simbol penting pada lodge Masonik, dan tak lain daripada sebuah refleksi keyakinan keliru masyarakat pagan kuno yang menyembah bulan dan matahari itu.


FILOSOFI PAGAN Masonry

Setakat ini, kita telah memahami bahawa asal usul Masonry terletak pada suatu doktrin pagan yang merentang hingga ke Mesir Kuno, dan bahawa di sanalah makna sejati dari konsep-konsep dan simbol-simbolnya tersembunyi. Oleh sebab inilah, Masonry bertentangan dengan agama-agama monoteistik. Masonry adalah humanis, materialis, dan evolusi. Sejarawan Amerika Michael Howard menghuraikan rahsia ini yang hanya didedahkan sepenuhnya kepada kaum Mason dari peringkat tertinggi.
Mengapa orang Kristian seharusnya sangat kritis terhadap Freemasonry ...? ... Jawapan atas soalan ini terletak pada "rahsia-rahsia" Freemasonry. Kalaupun rahsia-rahsia ini terbuka bagi masyarakat umum, diragukan apakah makna-maknanya akan difahami oleh mereka yang tidak benar-benar mengetahui pelbagai doktrin klenik dan agama kuno. Nyatanya, diragukan jika banyak dari anggota lodge biasa memahami apa yang diwakili rahasiara-hasianya. Di kalangan dalam Masonry, di antara mereka yang telah mencapai tahap inisiasi yang lebih tinggi, terdapat para Mason yang memahami bahawa mereka adalah pewaris dari suatu tradisi kuno dan pra-Kristian yang diteruskan dari masa pagan. 79

Jika kita mengamati tulisan-tulisan dari Masonry Turki, kita memahami bahawa tahap tertinggi mempunyai pengetahuan yang mereka jaga tetap tersembunyi dari saudara-saudara lain. Imam Mason Necdet Egeran menjelaskan apa pendapat para Mason peringkat tinggi tentang hal ini:
Sebahagian Mason bahkan memahami bahawa Masonry hanya sebagai sebentuk setengah agama, setengah lembaga persaudaraan amal di mana mereka dapat membina hubungan sosial yang menyenangkan dan memperlakukannya sesuai dengan itu. Yang lain menganggap bahawa tujuan Masonry hanyalah untuk membuat orang baik menjadi lebih baik. Masih ada yang lain yang menganggap bahawa Masonry adalah tempat untuk membina watak. Pendeknya, mereka yang tidak mengetahui bagaimana membaca atau menulis bahasa keramat Masonry memahami bahawa makna dari pelbagai simbol dan alegorinya seperti itu atau yang serupa. Tetapi bagi sebahagian kecil kaum Mason yang mampu masuk lebih dalam, Masonry dan sasaran-sasarannya sangat berbeza. Masonry bererti sebuah pengetahuan yang ditampakkan, suatu inisiasi dan sebuah awal. Ini bererti meninggalkan cara hidup lama dan memasuki yang baru dan lebih-lebih lagi, lebih mulia .... Di balik simbolisme asas dan utama dari Masonry terdapat beberapa siri pendedahan rahsia yang membantu kita memasuki kehidupan dalam yang lebih tinggi dan mempelajari rahsia-rahsia kewujudan kita. Maka, dalam kehidupan bahagian dalam dan pintu masuknya inilah mungkin untuk mencapai Pencerahan Masonry. Setelah itulah menjadi mungkin untuk mempelajari aksara dan keadaan daripada kemajuan dan evolusi. 80
Petikan ini menggariskan bahawa walaupun sebahagian kecil kaum Mason peringkat rendah menganggap Masonry sebagai suatu organisasi amal dan sosial, namun Masonry sebenarnya menyangkut rahsia kewujudan manusia. Ertinya, paparan luar Masonry sebagai organisasi amal atau sosial sebenarnya adalah penyamaran untuk menyembunyikan falsafah organisasi tersebut. Dalam kenyataannya, Masonry adalah sebuah organisasi yang bertujuan menanamkan falsafah tertentu secara sistematik kepada ahli-ahlinya, juga kepada masyarakat yang lain.
Sebagaimana telah dikemukakan di awal, unsur fundamental falsafah ini, yang telah berkembang menjadi Masonry dari budaya pagan, khususnya dari Mesir Purba, adalah materialisme.


Materialisme DI DALAM
SUMBER-SUMBER Masonik
I. KEYAKINAN AKAN BAHAN ABSOLUT

Kaum Mason masa kini, sebagaimana para fir'aun, pendeta, dan kelas-kelas lain dari Mesir Purba, memercayai bahawa bahan-bahan kekal dan tidak diciptakan, dan bahawa dari materi tak berjiwa ini makhluk hidup dapat muncul secara kebetulan. Di dalam tulisan-tulisan Masonik kita dapat membaca penjelasan terperinci dari unsur-unsur asas falsafah materialis.
Di dalam bukunya, Masonluktan Esinlenmeler (Inspirasi dari Freemasonry), Imam Mason Selami Isindag menulis tentang falsafah materialis Masonry yang sebenarnya:
Seluruh angkasa, atmosfera, bintang-bintang, alam, semua makhluk hidup dan tak hidup tersusun dari atom-atom. Manusia tidak lebih dari kumpulan atom-atom yang terbentuk secara spontan. Keseimbangan pada arus elektrik di antara atom-atom memastikan kelangsungan hidup makhluk hidup. Ketika keseimbangan ini rosak (bukan elektrik di dalam atom itu), kita mati, kembali ke bumi dan mengurai menjadi atom-atom. Ertinya, kita berasal dari bahan-bahan dan tenaga, dan kita akan kembali menjadi bahan dan tenaga. Tumbuhan memanfaatkan atom-atom kita, dan semua makhluk hidup termasuk kita memanfaatkan tumbuhan. Segala sesuatu terbuat dari zat yang sama. Namun kerana otak kita mengalami evolusi tertinggi berbanding semua haiwan, muncullah kesedaran. Jika kita amati hasil-hasil psikologi eksperimen, kita melihat bahawa pengalaman psikis tiga sisi dari emosi-fikiran-kemahuan adalah hasil daripada sel-sel lapisan luar otak dan hormon-hormon yang berfungsi seimbang .... Sains positif memercayai bahawa tidak ada yang menjadi ada dari ketiadaan, dan tidak ada yang akan musnah. Jadi, dapat disimpulkan bahawa manusia tidak perlu bersyukur atau menurut kepada kekuatan apa pun. Alam semesta adalah sebuah totalitas tenaga tanpa awal dan akhir. Segala sesuatu lahir dari keseluruhan tenaga ini, telah berubah dan mati, tetapi tidak pernah benar-benar sirna. Benda-benda berubah dan bertransformasi. Sama sekali tidak ada hal-hal semacam kematian atau kehilangan, yang ada ialah perubahan yang terus-menerus, transformasi dan formasi. Namun mustahil menjelaskan pertanyaan besar dan rahsia universal ini dengan undang-undang-undang-undang sains. Walau demikian penjelasan tambahan-saintifik adalah keterangan khayalan, dogma dan kepercayaan yang sia-sia. Menurut sains dan logik positivis, tidak ada orang di luar tubuh.81
Anda akan menemukan pandangan-pandangan yang identik dengan kutipan di atas pada buku-buku pemikir materialis seperti K. Marx, F. Engels, V.I. Lenin, G. Politzer, C. Sagan, dan J. Monod. Mereka semua mempercayai mitos utama materialis bahawa alam semesta selalu ada, bahan-bahan adalah satu entiti kewujudan yang mutlak, bahan berevolusi di dalam dan di luar dirinya, dan kehidupan muncul sebagai hasil dari perubahan. Tepat sekali penggunaan istilah mitos di sini kerana, bertentangan dengan tuntutan Isindag bahawa "proses-proses ini adalah hasil dari sains dan logik positif", semua pandangan ini telah digugurkan oleh penemuan-penemuan ilmiah di paro kedua abad kedua puluh. Misalnya, teori Big Bang yang telah diterima di kalangan ilmiah menunjukkan bahawa alam semesta diciptakan dari ketiadaan berjuta-juta tahun yang lalu. Undang-undang Termodinamik menunjukkan bahawa bahan-bahan tidak memunyai kemampuan untuk mengatur dirinya sendiri, sehingga keseimbangan dan keteraturan di alam semesta adalah hasil dari suatu kejadian sedar. Dengan menunjukkan desain luar biasa pada makhluk hidup, biologi membuktikan kewujudan sang Pencipta yang mencipta kesemuanya. (Untuk butiran, lihat karya Harun Yahya, Penciptaan Alam Raya, ia telah yang terbantahkan, Keruntuhan Teori Evolusi)
Di dalam artikel ini, Isindag selanjutnya menjelaskan bahawa pada kenyataannya kaum Mason adalah materialis dan kerananya, ateis; juga bahawa mereka menggunakan konsep "Arsitek Agung Alam Semesta" dengan merujuk kepada evolusi bahan:
Saya ingin menyinggung secara amat ringkas beberapa prinsip, pemikiran yang diterima oleh kaum Mason: Menurut Masonry, kehidupan bermula dari satu sel tunggal, berubah, jadian dan berubah menjadi manusia. Sifat, penyebab, tujuan, atau keadaan dari permulaan ini tidak diketahui. Kehidupan datang dari kombinasi bahan-bahan dan tenaga dan kembali kepadanya. Jika kita menerima sang Arsitek Agung Alam Semesta sebagai suatu prinsip yang luhur, suatu horison kebaikan dan keindahan, puncak dari evolusi, ladders tertinggi dan idealnya yang dituju oleh kerja keras manusia, dan jika kita tidak membuatnya sesuai ukuran tertentu, kita mungkin terselamat dari dogmatisme. 82
Sebagaimana kita fahami, falsafah Masonik memunyai salah satu prinsip paling asas bahawa segala sesuatu berasal dari bahan-bahan dan kembali kepada bahan-bahan. Segi menarik dari pandangan ini adalah bahawa kaum Mason tidak menganggap falsafah ini khusus bagi diri mereka saja, mereka ingin menyebarkan pemikiran ini kepada keseluruhan masyarakat. Isindag meneruskan:
Seorang Mason yang terlatih dengan prinsip-prinsip dan doktrin-doktrin ini menerima tugas untuk mendidik masyarakat ... dan untuk memajukan mereka dengan mengajarkan prinsip-prinsip logik dan sains positif kepada mereka. Dengan begitu, Masonry disampaikan kepada masyarakat. Ia bekerja atas nama masyarakat tanpa menghiraukan masyarakat. 83
Kata-kata ini menunjukkan dua aspek peranan Masonry yang dirasakan di masyarakat;
1. Di balik pena sains positif dan logik, Masonry berusaha memaksakan falsafah materialis yang dipercayainya (yakni, mitos Mesir Purba) kepada masyarakat.
2. Mereka bermaksud melakukan ini tanpa menghiraukan masyarakat. Ertinya, walaupun suatu masyarakat mempercayai Tuhan dan tidak berminat menerima falsafah materialis, Masonry akan berkeras dengan usaha mengubah pandangan masyarakat tanpa persetujuan mereka.
Ada hal penting lain yang harus diperhatikan di sini: terminologi yang digunakan kaum Mason kerap memerdaya. Di dalam tulisan-tulisan mereka, terutama yang ditujukan kepada masyarakat selebihnya, bahasa yang mereka gunakan direka untuk menunjukkan bahawa falsafah mereka tidak berbahaya, cerdas, dan toleran. Contohnya dapat dilihat pada kutipan di atas, di dalam gagasan "memajukan masyarakat dengan mengajar prinsip-prinsip logik dan sains positif". Nyatanya, falsafah Masonik tidak ada hubungannya dengan "sains dan logik"; ia adalah sebuah mitos kuno yang terbang di depan wajah sains. Tujuan Masonry bukanlah untuk memajukan masyarakat; namun untuk memaksakan falsafah mereka kepada masyarakat. Ketika mereka menyatakan bahawa mereka bertekad untuk melakukan ini tanpa menghiraukan masyarakat, kita saksikan bahawa mereka tidaklah toleran, tetapi berpandangan totalitarian.


II. PENOLAKAN AKAN KEBERADAAN
RUH DAN AKHIRAT

Sebagai sebahagian daripada keyakinan materialis mereka, kaum Mason tidak menerima kewujudan roh manusia dan menolak sepenuhnya idea tentang hari akhirat. Walau bagaimanapun, tulisan-tulisan Masonik terkadang menyebut tentang mereka yang meninggal "telah melangkah ke keabadian" atau ungkapan spiritual sejenisnya. Mungkin tampaknya bertolak belakang, tetapi sebenarnya tidak, kerana semua rujukan Masonry kepada keabadian roh adalah simbolik. Mimar Sinan menyinggung topik ini di dalam sebuah artikel bertajuk, "Setelah Kematian menurut Masonry":
Di dalam mitos Master Hiram, kaum Mason meyakini kebangkitan selepas mati secara simbolik. Kebangkitan ini menunjukkan bahawa kebenaran selalu menang atas kematian dan kegelapan. Masonry tidak menganggap penting keberadaan roh yang berada di luar jasad. Di dalam Masonry, kebangkitan selepas kematian adalah dengan meninggalkan karya spiritual dan material sebagai warisan kepada umat manusia. Inilah yang mengekalkan manusia. Barang siapa yang tidak mampu mengabadikan nama di kehidupan manusia yang jelas-jelas singkat ini adalah orang yang gagal. Kita menganggap barang siapa yang telah mengabadikan nama sebagai mereka yang telah mengerahkan segenap daya upayanya, baik bagi orang-orang sezamannya dan generasi selepas mereka, untuk memberi kebahagiaan dan memastikan sebuah dunia yang lebih ramah bagi manusia. Tujuan mereka adalah untuk memuliakan gerak hati yang ramah yang mempengaruhi kehidupan manusia. ... Manusia yang telah berupaya selama berabad-abad untuk memperoleh kekekalan boleh mencapainya dengan karya yang ia lakukan, perkhidmatan yang ia berikan, serta pemikiran yang ia hasilkan; dan ini akan memberi erti pada kehidupannya. Seperti dijelaskan oleh Tolstoy, "Syurga akan tercipta di dunia ini dan manusia akan mencapai kebajikan yang tertinggi yang dapat diraih" 84
Tentang topik serupa, Imam Mason Isindag menulis:
HAKIKAT SEGALA SESUATU: Masonry memahami ini sebagai tenaga dan bahan. Mereka berkata bahawa segala sesuatu berubah tahap demi tahap dan akan kembali kepada bahan-bahan: Secara ilmiah, ini ditakrifkan sebagai kematian. Mistisisme tentang hal ini, iaitu kepercayaan tentang kedua-dua kuasa yang membentuk manusia - roh dan jasad - bahawa tubuh akan mati dan roh tetap hidup; bahawa roh itu berpindah ke alam roh, meneruskan kewujudan mereka di situ dan kembali ke tubuh yang lain jika Tuhan berkehendak, tidak sesuai dengan gagasan perubahan-perubahan yang diyakini oleh Masonry. Gagasan Masonry tentang hal tersebut dapat diungkapkan seperti ini: "Selepas kematian, satu-satunya hal yang tersisa dari anda, dan tidak mati, adalah kenangan tentang kedewasaan anda dan apa yang telah anda capai." Gagasan ini adalah semacam cara berfikir filosofis yang didasarkan atas prinsip-prinsip sains positif dan logik. Keyakinan religius tentang keabadian roh dan kebangkitan kembali setelah mati tidak bersesuaian dengan prinsip-prinsip positif. Masonry telah mengambil prinsip-prinsip pemikiran dari sistem falsafah rasional dan positif. Maka, dalam soalan falsafah ini, Masonry memunyai cara berfikir dan penjelasan yang berbeza dari agama. 85
Mengingkari kebangkitan selepas mati dan mencari keabadian dengan warisan duniawi .... Bahkan jika kaum Mason memaparkan idea ini seakan bersesuaian dengan sains moden, nyatanya ia tak lain dari mitos yang dipercayai oleh orang-orang tak bertuhan sejak abad-abad awal sejarah. Al-Quran menyebutkan tentang orang-orang yang tak bertuhan sebagai "mendirikan bangunan-bangunan indah dengan maksud supaya kekal." Hud ('alaihi salam), salah seorang Nabi di masa silam, memperingatkan kaum' Ad akan bentuk kejahilan ini, sebagaimana ayat-ayat berikut:

Ketika saudara mereka Nabi Hud, berkata kepada mereka: "Mengapa kamu tidak bertakwa?
Sesungguhnya aku adalah seorang rasul kepercayaan kepadamu,
Maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku.
Dan sekali-kali aku tidak minta upah kepadamu atas ajakan itu; upahku tidak lain hanyalah dari Tuhan semesta alam.
Apakah kamu mendirikan pada tiap-tiap tanah tinggi bangunan untuk bermain-main,
dan kamu membuat benteng-benteng dengan maksud supaya kamu kekal?
Dan apabila kamu memukul atau menyeksa, maka kamu menyeksa sebagai orang-orang kejam dan bengis.
Maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku. "(QS. Asy-Syu'araa, 26: 124-131)

Kesalahan yang dilakukan kaum tak bertuhan ini bukanlah mendirikan bangunan-bangunan indah. Umat muslim juga memandang seni sebagai sesuatu yang penting; dengan membuatnya, mereka cuba memperindah dunia. Perbezaannya terletak pada niat. Seorang muslim yang tertarik akan seni sejauh itu mengekspresikan keindahan dan gagasan estetik yang telah diberikan Allah kepada manusia. Orang-orang yang tak bertuhan keliru dengan menganggap seni sebagai sebuah jalan menuju keabadian.


Keganjilan ILMIAH DARI pengingkaran JIWA

Penolakan kaum Mason atas kewujudan roh, dan tuntutan mereka bahawa kesedaran manusia tersusun dari bahan-bahan, tidak bersesuaian dengan sains. Sebaliknya, penemuan-penemuan sains moden menunjukkan bahawa kesedaran manusia tidak boleh diturunkan menjadi bahan, dan bahawa kesedaran tidak dapat dijelaskan dengan syarat-syarat fungsi otak.
Pengamatan atas literatur yang relevan menunjukkan bahawa para saintis tidak mencapai kesimpulan apa pun sebagai hasil usaha mereka, yang didorong oleh keyakinan materialis, untuk mereduksi kesedaran menjadi otak, dan banyak yang akhirnya menyerah. Saat ini, banyak penyelidik yang berpendapat bahawa kesedaran manusia datang dari sebuah sumber yang tidak diketahui di luar neuron-neuron di dalam otak dan molekul-molekul serta atom-atom yang membentuk mereka.
Setelah kajian bertahun-tahun, salah seorang penyelidik, Wilder Penfield, mencapai kesimpulan bahawa kewujudan roh adalah fakta yang tak terbantahkan:
Setelah bertahun-tahun berusaha untuk menjelaskan fikiran berbasiskan kegiatan otak saja, saya mencapai kesimpulan bahawa lebih sederhana (dan jauh lebih mudah menjadi logik) jika kita mengambil hipotesis bahawa kewujudan kita memang meliputi dua unsur fundamental (otak dan fikiran [atau jiwa]). ... Kerana nampaknya pasti bahawa untuk menjelaskan fikiran dengan pangkalan kegiatan neuron di dalam otak akan selalu sangat mustahil .... Saya terpaksa memilih dalil bahawa kewujudan kita akan terjelaskan atas landasan dua unsur fundamental. [Otak dan fikiran, atau tubuh dan jiwa] 86
Yang membawa para saintis kepada kesimpulan ini adalah fakta bahawa kesedaran tidak akan pernah dapat dijelaskan dengan peruntukan-peruntukan pelbagai faktor material belaka. Otak manusia bagaikan sebuah komputer yang luar biasa, tempat maklumat dari pancaindera kita dikumpulkan dan diproses. Namun, komputer ini tidak memunyai perasaan "diri"; ia tidak dapat memahami, merasa, atau berfikir tentang sensasi yang diterimanya. Ahli fizik Inggeris yang terkemuka, Roger Penrose, di dalam bukunya The Emperor's New Mind, menuliskan:
Apa yang memberikan seseorang identiti peribadinya? Apakah, hingga batas tertentu, atom-atom yang menyusun tubuhnya? Adakah identitinya bergantung pada pilihan tertentu elektron, proton, dan zarah lain yang menyusun atom itu? Setidaknya ada dua alasan mengapa hal ini tidak mungkin. Pertama, terjadi pergantian yang terus-menerus pada material tubuh setiap manusia yang hidup. Ini terjadi terutama pada sel-sel pada otak seseorang, walaupun faktanya tidak ada sel-sel otak yang benar-benar baru yang dihasilkan selepas lahir. Kebanyakan atom di dalam masing-masing sel hidup (termasuk apa-apa sel otak) dan tentu saja sebenarnya, keseluruhan material tubuh kita telah berganti berkali-kali sejak lahir. Alasan kedua datang dari fizik kuantum .... Jika elektron dari otak seseorang dipertukarkan dengan elektron dari batu bata, maka keadaan sistem akan tepat sama keadaannya dengan sebelumnya, tidak sekadar tak dapat dibezakan! Hal serupa berlaku bagi proton dan jenis zarah apa saja, dan untuk keseluruhan atom, molekul, dan seterusnya. Jika keseluruhan kandungan material seseorang dipertukarkan dengan zarah yang sepadan pada batu bata rumahnya, maka dalam pengertian yang kuat, tidak ada sesuatu pun yang akan terjadi. 87
Penrose jelas-jelas mengatakan bahawa jika semua atom manusia dipertukarkan dengan atom batu bata, high yang membuat seseorang manusia berkesedaran akan tetap sama. Atau kita dapat balikkan. Jika kita pertukarkan zarah-zarah atom di otak dengan atom di batu bata, tidaklah batu bata itu akan mempunyai kesedaran.
Ringkasnya, yang membuat seseorang menjadi manusia bukanlah sifat material; namun sifat spiritual, dan jelaslah bahawa sumbernya adalah suatu entiti yang berada di luar materi. Pada kesimpulan bukunya, Penrose berkomentar:
Kesedaran bagi saya merupakan suatu fenomena penting yang tak dapat saya percayai begitu saja sebagai sesuatu yang "secara kebetulan" muncul dengan perhitungan yang rumit. Ini adalah fenomena untuk mengetahui kewujudan alam semesta itu sendiri. 88
Lalu apa pendirian materialisme di bawah sorotan pelbagai penemuan ini? Bagaimana mungkin kaum materialis mendakwa bahawa manusia tersusun semata dari materi, dan bahawa seorang manusia dengan kecerdasan, perasaan, pemikiran, ingatan, dan indera, boleh muncul melalui komposisi kebetulan daripada atom-atom yang tidak hidup dan tanpa kesedaran? Bagaimana mereka boleh berfikir bahawa proses sedemikian itu mungkin terjadi?
Soalan-soalan ini penting bagi semua materialis. Namun, berbagai tulisan Masonik dengan topik-topik ini mengandungi idea-idea yang jauh lebih aneh dari apa yang ditemui pada tulisan kaum materialis. Jika kita amati berbagai tulisan ini, kita melihat dengan jelas bahawa di balik falsafah materialis terdapat "penyembahan bahan".


Materialisme Masonik: penuhanan MATERI

Perlu difahami dengan jelas apa itu falsafah materialis: Penyokong falsafah ini mempercayai bahawa adanya keteraturan dan keseimbangan luar biasa di alam semesta, serta berjuta-juta spesies makhluk hidup di dunia, termasuk manusia, semata-mata disebabkan oleh aktiviti atom-atom pembentuk bahan. Dengan kata lain, mereka mempercayai atom-atom yang tidak hidup dan tanpa kesedaran sebagai pencipta.
Betapa moden pun tampaknya, pada kenyataannya idea ini adalah pembangkitan kembali kepercayaan yang telah ada sejak abad-abad awal sejarah: keberhalaan. Orang-orang yang menyembah berhala percaya bahawa patung-patung dan totem-totem yang mereka sembah yang memunyai roh dan kekuatan. Dengan kata lain, mereka menyifatkan kesedaran dan kekuatan yang besar kepada bahan-bahan yang tidak hidup dan tanpa kesedaran. Tentu saja, ini benar-benar tidak masuk akal. Di dalam Al Quran, Allah menyebutkan irasionalitas paganisme ini. Di dalam kisah para Nabi, lancungnya kepercayaan pagan ditekankan secara khusus. Contohnya, Nabi Ibrahim bertanya kepada ayahnya, "Ayah, mengapa engkau menyembah apa yang tidak dapat mendengar atau melihat dan tidak memberi manfaat apa-apa bagimu?" (QS. Maryam, 19: 42) Jelaslah bahawa memberikan sifat ketuhanan kepada bahan-bahan yang tidak bernyawa, yang tidak dapat mendengar ataupun melihat, "tidak memberi manfaat apa-apa bagi siapa pun", dan tidak punya kekuatan, nyata-nyata sangat bodoh.
Kaum materialis adalah contoh moden daripada penyembah berhala. Mereka tidak menyembah patung dan totem yang diperbuat dari kayu dan batu, tetapi mempercayai idea bahawa bahan-bahan membentuk, tidak hanya ini, tetapi semua benda, dan menganggap bahawa bahan-bahan ini memunyai kekuatan, kecerdasan, dan pengetahuan yang tidak terhad. Tulisan-tulisan Masonik menyebut beberapa perkara menarik tentang ini, yang merupakan esensi materialisme. Sebuah artikel di majalah Mimar Sinan menyatakan:
Agar objek material mewujud, atom-atom berkumpul dalam susunan tertentu. Kekuatan yang menyebabkan organisasi ini adalah roh yang dimiliki setiap atom. Kerana setiap roh mempunyai kesedaran, setiap benda yang tercipta mempunyai kesedaran yang cerdas. Dan setiap benda yang tercipta memiliki kecerdasan pada tahap yang sama. Manusia, haiwan, bakteria, dan molekul semuanya memiliki kecerdasan pada tahap yang sama. 89
Kita memperhatikan di sini adanya tuntutan bahawa setiap atom mempunyai kecerdasan dan kesedaran. Para penulis Masonik yang membuat tuntutan ini mengajukan bahawa segala sesuatu mempunyai kesedaran kerana atom-atom memilikinya dan kerana ia menolak kewujudan roh manusia, dia menganggap manusia sebagai jisim atom-atom, sama seperti haiwan atau molekul-molekul yang tidak hidup.
Namun, inilah faktanya: bahan tidak hidup (atom-atom) tidak memunyai roh, kesedaran, ataupun kecerdasan. Inilah fakta yang dibuktikan kepada kita oleh pengamatan dan percubaan. Hanya makhluk hidup yang memiliki kesedaran, yang merupakan hasil daripada "jiwa" yang telah diberikan Tuhan kepada mereka. Dari semua makhluk hidup, manusia dianugerahkan tahap kesedaran tertinggi kerana mereka mempunyai roh yang unik yang diberikan Tuhan kepada mereka.
Dengan kata lain, kesedaran tidak ditemui pada bahan-bahan tidak hidup, sebagaimana dipercayai kaum Mason, namun pada makhluk yang berjiwa. Namun, untuk menolak kewujudan Tuhan, kaum Mason memuat kepercayaan bodoh yang menyifatkan "roh" kepada atom-atom.
Kepercayaan materialis yang disokong oleh kaum Mason ini adalah paparan baru dari kepercayaan pagan bernama "animisme", yang menganggap setiap material di alam (batu, gunung, angin, air, dan sebagainya) mempunyai jiwa dan kesedaran sendiri. Filosof Yunani Aristotle menggabungkan kepercayaan ini dengan materialisme (kepercayaan bahawa bahan-bahan tidak diciptakan dan merupakan satu-satunya bentuk mutlak). Bahkan saat ini, Penyifatan kesedaran kepada benda tak bernyawa - kerana merupakan esensi dari materialisme - telah menjadi sebentuk paganisme kontemporari.
Tulisan-tulisan Masonik penuh dengan penuturan menarik tentang kepercayaan ini. Sebuah artikel pada Mimar Sinan bertajuk "Jalan Kebenaran" menyatakan:
Jika kita menerima hirarki animis bahawa roh ada di dalam atom, bahawa molekul mengarahkan roh di dalam atom, bahawa sel mengarahkan roh di dalam molekul, bahawa organ mengarahkan roh di dalam sel, bukankah roh utama yang mengarahkan keseluruhan tubuh merupakan tuhan dari roh-roh yang lebih kecil ini? 90
Doktrin palsu dan primitif ini membuat kaum Mason percaya bahawa keseimbangan dan keteraturan di alam semesta dipengaruhi oleh bahan-bahan tak bernyawa. Lagi, di Mimar Sinan, sebuah artikel muncul tentang perkembangan geologi dunia. Dinyatakan:
Kehancuran permukaan ini terjadi begitu halusnya sehingga kita dapat katakan bahawa keadaan kehidupan sekarang ini tercapai sebagai hasil dari kecerdasan tersembunyi pada magma. Jika tidak demikian, air tidak akan berkumpul di cekungan dan bumi akan sepenuhnya ditutupi air. 91
Artikel lain di majalah Mimar Sinan mendakwa bahawa sel-sel hidup pertama, dan sel-sel yang kemudian berkembang dari mereka mempunyai kesedaran, membuat perancangan, dan melaksanakannya:
Awal kehidupan di bumi berlaku ketika sebuah sel tunggal muncul. Sel tunggal ini akan mula bergerak dan di bawah impuls yang vital dan sangat pemberontak, membelah dua dan meneruskan pembahagian tak berhingga ini sepanjang jalannya. Namun sel-sel berasingan ini tidak merasakan tujuan apa-apa dari pergerakannya dan di bawah dorongan naluriah yang kuat untuk mempertahankan diri, sel-sel berasingan ini bekerja sama, berkumpul, dan bekerja di dalam keselarasan yang sangat demokratik dan pengorbanan diri dalam pembentukan organ- organ yang penting bagi kehidupan itu. 92
Namun, berlawanan dengan apa yang ditegaskan oleh kutipan ini, tidak ada kesedaran pada sel hidup. Kepercayaan ini tak lain dari takhyul. Lagi, sebagaimana tampak pada kutipan di atas, untuk menafikan kewujudan Tuhan dan tindakan penciptaan-Nya, mereka memberikan sifat yang menggelikan kepada atom, molekul, dan sel, seperti kecerdasan, kemampuan merancang, pengorbanan diri, dan bahkan "keselarasan demokratik". Sama tak masuk akalnya dengan mengatakan bahawa terciptanya sebuah lukisan cat minyak kerana "cat-cat bersama-sama menyusun diri menurut sebuah rencana, dan melakukannya secara demokratik dan penuh harmoni," begitu pula tuntutan kaum Mason tentang asal usul kehidupan adalah Nonsens.
Ungkapan umum yang lain tentang ajaran takhyul Masonry dan materialis adalah idea "Ibu Alam" (Mother Nature). Kita menemukan ungkapan ini dalam pelbagai filem dokumentari, buku, majalah, bahkan iklan; digunakan untuk mengekspresikan kepercayaan bahawa bahan-bahan tak bernyawa yang menyusun alam (nitrogen, oksigen, hidrogen, karbon, dan lain-lain) mempunyai kekuatan sedar, dan bahawa dengan sendirinya menciptakan manusia dan semua makhluk hidup. Mitos ini tidak didasarkan pada pemerhatian ataupun pemikiran logik, tetapi bertujuan untuk mempengaruhi orang-orang melalui indoktrinasi massa. Tujuannya adalah agar manusia melupakan Tuhan, Pencipta sebenarnya, berpaling kepada paganisme, di mana "alam" dianggap sebagai pencipta.
Masonry berupaya keras membentuk kredo ini, menguatkan, dan menyebarkannya, serta menyokong semua kekuatan sosial yang dianggapnya sebagai sekutu. Sebuah artikel di Mimar Sinan, bertajuk "Pemikiran tentang Konsep dan Evolusi Solidaritas dari Sudut Pandang Ilmiah", berbicara tentang "keselarasan misteri yang ditata oleh ibu alam" dan menyatakan bahawa ini adalah pangkalan dari falsafah humanis Masonry. Lebih jauh dikatakan bahawa Masonry akan menyokong gerakan-gerakan yang menyokong falsafah ini:
Jika dipandang dari sudut pemberian dan turun material dalam dunia makhluk hidup, bahawa mikrob-mikrob yang bermanfaat yang hidup di bumi dan di dalam tubuh kita, semua tumbuh-tumbuhan, haiwan, dan manusia ada dalam sebuah keselarasan misteri yang ditetapkan oleh ibu alam, dan bahawa semuanya terus-menerus sibuk dengan perpaduan organik, saya ingin meyakinkan sekali lagi bahawa Masonry akan memandang setiap jenis pergerakan psikososial yang didedikasikan untuk kesejahteraan, kedamaian, ketenteraman, dan kebahagiaan, singkatnya setiap gerakan yang berada di jalan menuju humanisme dan kesatuan universal umat manusia, sebagai sarana dan aksi yang memajukan cita-citanya juga. 93
Yang terpenting di antara "sarana dan aksi" yang "memajukan cita-cita Masonry" itu adalah teori evolusi yang diaku-aku berlandasan ilmiah, sebuah sokongan moden bagi materialisme dan humanisme.
Pada bab selanjutnya kita akan melihat lebih dekat lagi teori evolusi dari zaman Darwin hingga propaganda evolusionis moden, dan kita akan menemui hubungan rahsia Masonry dengan kesalahan saintifik terbesar sepanjang masa ini.


-V-
Mengkaji Ulang Teori Evolusi


TAHUN 1832
HMS Beagle melintasi Lautan Atlantik yang luas. Kapal itu tampak seperti kapal barang atau penumpang biasa saja, namun perjalanannya adalah perjalanan untuk melakukan penemuan, yang akan berlangsung bertahun-tahun. Dari Inggeris, ia akan menyeberangi lautan dan mencapai pantai Amerika Selatan.
Beagle, sebuah kapal dengan kepentingan yang sedikit diketahui hingga saat itu, berangkat untuk perjalanan lima tahun lamanya.
Yang pada akhirnya akan membuat kapal itu terkenal adalah penumpangnya, Charles Robert Darwin, seorang penyelidik alam berusia 22 tahun. Dia tidak benar-benar mempelajari biologi namun menjadi mahasiswa teologi di Universiti Cambridge.
Walaupun anak muda ini mendalami teologi secara meluas, zamannya kuat dipengaruhi oleh pemikiran materialis. Memang, setahun sebelum memulakan perjalanannya dengan Beagle, ia telah menolak sejumlah ajaran dasar agama Kristian.
Darwin muda menafsirkan semua penemuan yang diperolehi selama perjalanannya dalam kerangka pemikiran materialis, dan berusaha menjelaskan makhluk hidup yang diselidikinya tanpa merujuk kepada penciptaan oleh Tuhan. Selama tahun-tahun berikutnya, ia mengembangkan, memperhalus, dan akhirnya menerbitkan idea-idea ini. Teorinya diajukan tahun 1859, di dalam sebuah buku berjudul Origin of Species (Asal Usul Spesies), yang tidak diterima secara baik di dunia intelektual abad kesembilan belas, walaupun akhirnya akan menyediakan asas yang seolah saintifik yang telah dicari-cari ateisme selama berabad-abad.
Apakah teori evolusi penemuan asli Darwin? Adakah ia sendiri mengembangkan sebuah teori yang membuka jalan kepada salah satu penipuan terbesar dalam sejarah dunia?
Sebenarnya, Darwin tidak melakukan apa-apa selain menukar gagasan yang landasannya telah dibina sebelum ini.


MITOS EVOLUSI, DARI YUNANI
KUNO KE EROPA MODERN

Intisari dari teori evolusi Darwin adalah tuntutan bahawa di bawah keadaan semulajadi murni, bahan tak hidup secara spontan memunculkan makhluk hidup pertama, dan bahawa dari mereka, lagi-lagi di bawah keadaan serupa, semua spesies lain berkembang secara kebetulan belaka. Dengan kata lain, teori evolusi mengemukakan kewujudan sebentuk sistem yang swakelola, yang telah mengadakan dirinya sendiri tanpa pencipta, dan secara spontan mencipta makhluk hidup. Gagasan bahawa alam mengatur dirinya sendiri tanpa pencipta ini disebut "naturalisme".
Teori naturalisme sama absurdnya dengan idea bahawa sebuah perpustakaan dapat mencipta dirinya sendiri tanpa para pengarang. Namun, semenjak abad-abad awal sejarah, idea ini telah dipertahankan oleh banyak pemikir dengan dilandaskan semata pada dorongan falsafah dan ideologi mereka, dan telah diadopsi oleh sejumlah peradaban.
Naturalisme lahir dan tumbuh subur di dalam masyarakat pagan seperti Mesir Kuno dan Yunani Kuno. Namun, dengan tersebarnya agama Kristian, falsafah pagan ini banyak ditinggalkan, dan gagasan bahawa Tuhan mencipta seluruh alam dan semesta mula mendominasi. Begitu pula, begitu Islam tersebar di Timur, idea naturalis dan berbagai kepercayaan pagan, seperti Zoroasterianisme dan persihiran tersingkir, dan fakta penciptaan diterima.
Walaupun demikian, falsafah naturalis tetap bertahan di bawah tanah. Falsafah ini dipelihara oleh masyarakat-masyarakat rahsia dan bangkit kembali di bawah keadaan yang lebih sesuai. Pada dunia Kristian, sebagaimana disebutkan di awal buku ini, naturalisme dipelihara oleh kaum Mason, dan masyarakat-masyarakat rahsia yang lain yang mengikuti mereka. Sebuah majalah Turki bernama Mason, yang diterbitkan untuk ahli order, memberikan maklumat menarik berikut ini:
Mereka yang sampai pada pelbagai penemuan baru di dunia peristiwa dan fenomena alam tanpa mengira Tuhan terpaksa menyimpan penemuan mereka untuk diri sendiri. Penyelidikan yang dilakukan secara rahsia dan bahkan mereka yang terlibat di penyelidikan serupa harus menyembunyikan hubungan mereka. Privasi ini memerlukan pengguna beberapa tanda dan simbol sepanjang projek yang dilaksanakan. 94
Apa yang dimaksudkan dengan "penemuan baru" di sini adalah pemahaman sains yang bersekutu dengan naturalisme, sebuah teori yang tidak menerima kewujudan Tuhan. Pendekatan kajian sains yang menyimpang ini dibangunkan secara rahsia di dalam masyarakat bawah tanah yang perlu menggunakan tanda-tanda dan simbol-simbol untuk tujuan ini dan begitulah akar Masonry dibentuk.
Salah satu daripada yang disebut masyarakat rahsia ini, yang bertanggung jawab atas penanaman akar Masonry adalah ordo Mawar-Salib (Rosicrucian), sebentuk titik temu antara Templar dan Mason. Aliran ini, pertama kali terdengar di abad kelima belas, mencipta gelombang minat akan alkimia, khususnya di Eropah, yang para anggotanya dikatakan mempunyai pengetahuan rahsia. Namun warisan terpenting dari aliran Mawar Salib adalah falsafah naturalis, dan gagasan tentang evolusi, yang menjadi bahagiannya. Majalah Mason menyatakan bahawa akar Masonry merentang kepada para Templar dan Rosicrucian, yang menekankan falsafah evolusi:
Masonry Spekulatif atau organisasi Masonry kontemporari didirikan di kesatuan-kesatuan pekerja bangunan Abad Pertengahan yang kita sebut sebagai Masonry Operatif. Namun, mereka yang membawa unsur-unsur spekulatif utama ke pondasi ini adalah anggota dari organisasi-organisasi tertentu yang mempelajari sistem-sistem bawah tanah masa prasejarah dan pengetahuan mereka. Di antara organisasi ini yang terpenting adalah Templar dan Rosicrucian ....
Tidak diketahui di mana dan bagaimana aliran Rosicrucian ditubuhkan. Jejak pertamanya terdapat di Eropah abad kelima belas, tapi jelas bahawa aliran itu lebih tua lagi. Jauh dari para Templar, minat utama Rosicrucian bersifat ilmiah. Anggotanya secara meluas melibatkan diri dalam alkimia .... Ciri-ciri terpenting ahli-ahlinya adalah fakta bahawa mereka mempercayai bahawa setiap tahap perkembangan adalah tahapan dalam proses evolusi. Oleh kerana itu, mereka meletakkan naturalisme sebagai asas falsafah mereka sehingga dikenali sebagai "kaum naturalis." 95
Organisasi Masonik lain yang mengembangkan idea evolusi tidak berada di Barat tetapi dibina di Timur. Imam Besar Selami Isindag menyebutkan maklumat berikut ini di dalam sebuah artikel bertajuk "Masonry dan Kita: Dari Pembentukannya hingga Hari Ini":
Di dalam dunia Islam terdapat padanan Masonry yang disebut Ikhwan as-Safa '(Persaudaraan Suci). Perkumpulan ini ditubuhkan di Basrah pada zaman Abbasiyah dan menerbitkan sebuah ensiklopedia yang terdiri daripada 54 jilid besar. Tujuh belas di antaranya berkaitan dengan ilmu pengetahuan alam dan mengandungi penjelasan saintifik yang sangat mirip dengan penjelasan Darwin. Pemikiran ini bahkan berkembang hingga ke Sepanyol dan mempengaruhi pemikiran Barat.96
Walaupun berkembang di dunia Islam, perkumpulan ini menjauhkan diri dari ajaran-ajaran Islam yang utama. Ia dipengaruhi oleh falsafah Yunani Purba, yang diungkapkannya melalui simbolisme rahsia. Selami Isindag meneruskan:
Perkumpulan ini berasal dari sekte Ismailiyah dan tujuan utamanya adalah untuk membuat dogma-dogma agama dapat diterima dengan pelbagai penjelasan Alegoris dan simbolik. Filosofinya dipengaruhi oleh Pythagoras dan Plato. Untuk memasuki perkumpulan ini, pertama seseorang dipikat dengan penggunaan mistik dan kemudian dibersihkan dari pelbagai kepercayaan dan dogma agama yang sia-sia. Selanjutnya ia dibiasakan dengan kaedah-kaedah falsafah dan simbolik. Calon anggota yang melewati masa penerimaan ini kadang-kadang diajarkan tentang pemikiran neo-Platonik, dan kemudian kimia, astrologi, dan numerology, ilmu tentang makna nombor-nombor. Tetapi, semua pengetahuan ini dirahsiakan dan diberikan hanya kepada mereka dianggap layak menerimanya. Sebahagian dari arti simbolik dari unsur-unsur ini tidak bertentangan dengan ilmu pengetahuan dan logik sehingga dapat bertahan pada berbagai ritual kita saat ini. 97
Kata-kata yang dikutip di atas, "dibersihkan dari pelbagai kepercayaan dan dogma agama yang sia-sia" bermaksud bahawa calon anggota dibuat menolak agama sama sekali. Begitulah Isindag sang Mason mendefinisikan agama. Namun, sebagaimana dikaji pada bahagian sebelum ini, "kepercayaan dan dogma yang sia-sia" adalah eufemisme khusus dari falsafah Masonik. Harus difahami bahawa Masonry, atau kelompok materialis lain, mendedahkan idea antiagama semacam itu tanpa justifikasi logik; mereka hanya bersandar pada propaganda dan sugesti. Kerana mereka tidak dapat mencela agama secara rasional, mereka menggunakan cara sugesti dan kata-kata pilihan ini untuk mencipta kesan psikologi tertentu.
Dari kutipan di atas, kita memahami bahawa Ikhwan as-Safa ', sebuah padanan masyarakat Masonry dalam dunia Islam, melakukan pelbagai aktiviti yang menyerupai kaum Masonry moden. Kaedah mereka adalah menyokong falsafah pagan yang bertolak belakang dengan agama sejati, mendedahkannya dengan simbol-simbol, dan memperkenalkan falsafah rahsia ini kepada anggotanya sedikit demi sedikit.
Di dalam sejarah Islam terdapat pelbagai pemikir yang dengan cara ini menjauhkan diri dari Islam, dan dipengaruhi oleh mitos-mitos materialis dan evolusionis Greek Purba. Fakta bahawa aliran pemikiran ini, yang begitu dibenci dan dinafikan oleh imam besar Islam Al Ghazali di dalam karya-karyanya, memunyai karakter Masonik sudah tentu memperjelas sebahagian masalah ini. Di dalam karyanya Al Munqidh min al-Dalal (Membebaskan Diri dari Kesesatan), Ghazali secara langsung mengkritik perhimpunan Ikhwan as-Safa, menjelaskan bahawa perkumpulan itu menyokong falsafah sesat yang dipengaruhi oleh pemikiran Yunani Kuno. Dan, di dalam karyanya Fadaidh al Bathiniyyah, ia menunjukkan penyimpangan ajaran sekte Ismailiyah, di mana Ikhwan as-Safa tergabung.


ZAMAN PENCERAHAN DAN KEBANGKITAN
MITOS EVOLUSI

Gagasan materialis dan evolusionis dari organisasi Masonik semacam Rosicrucian atau Ikhwan as-Safa yang diungkapkan secara rahsia, namun paling sering secara simbolik, menjadi lebih terbuka begitu kekuatan sosial Gereja Katolik lemah di Eropah. Akibatnya, ajaran-ajaran pagan ini, yang berada di bawah tanah selama 1000 tahun oleh kerana dominasi politik dan intelektual agama Kristian, menjadi mode lagi di tengah-tengah para pemikir Eropah abad ketujuh belas dan lapan belas.
Tempoh ketika pemikiran materialis dan evolusionis mendapatkan penerimaan luas di masyarakat Eropah, dan memengaruhinya agar menjauhkan diri daripada agama dikenali sebagai Zaman Pencerahan. Sudah barang tentu, mereka yang memilih kata ini (yakni mereka yang menganggap positif perubahan pemikiran ini bagaikan perpindahan menuju cahaya) adalah para pemimpin penyimpangan ini. Mereka menggambarkan tempoh sebelumnya sebagai "Abad Kegelapan" dan menyalahkan agama sebagai penyebabnya. Mereka mendakwa Eropah menjadi tercerahkan ketika dilakukan sekularisasi dan dijauhkan dari agama. Sudut pandang yang bias dan palsu ini sehingga hari ini masih menjadi salah satu mekanisme propaganda utama bagi mereka yang menentang agama.
Memang benar bahawa agama Kristian abad pertengahan sebahagiannya "gelap" dengan takhyul dan kefanatikan, dan hampir semuanya telah dibersihkan pada pascaabad pertengahan. Nyatanya, Zaman Pencerahan pun tidak membawa banyak hasil positif bagi Barat. Keputusan terpenting dari Zaman Pencerahan, yang terjadi di Perancis, adalah Revolusi Perancis, yang mengubah negara itu menjadi lautan darah. Hari ini kesusasteraan yang dipengaruhi Pencerahan memuji Revolusi Perancis; namun, Revolusi banyak membebani Perancis dan ikut berperan atas terjadinya konflik sosial yang berterusan sehingga ke abad kedua puluh. Analisis tentang Revolusi Perancis dan Pencerahan oleh pemikir Inggeris terkenal, Edmund Burke, sangat informatif. Dalam bukunya yang terkenal, Reflection on the Revolution in France, yang terbit pada tahun 1790, ia mengkritik baik idea Pencerahan dan buahnya, Revolusi Perancis. Menurutnya, gerakan itu menghancurkan nilai-nilai asas yang menyatukan masyarakat, seperti agama, moral, dan struktur keluarga, serta melempangkan jalan menuju keganasan dan anarki. Akhirnya, dia memandang Pencerahan, sebagaimana diungkapkan oleh seorang penafsir, sebagai sebuah "gerakan memusnah kecerdasan manusia." 98
Para pemimpin gerakan memusnah ini adalah pengikut Masonry. Voltaire, Diderot, Montesquieu, dan pemikir-pemikir antiagama lain yang mempersiapkan jalan ke Revolusi, semuanya pengikut Masonry. Kaum Mason akrab dengan para Jacobin yang memimpin Revolusi. Hal ini membuat sebahagian sejarawan berpendapat bahawa sukar untuk membezakan antara ajaran Jacobin dan Masonry pada tempoh ini. (Lihat Order Masonik Baru karya Harun Yahya)
Semasa Revolusi Perancis, banyak kekerasan yang ditujukan terhadap agama. Banyak pastor dihantar ke guillotine, banyak gereja dihancurkan, dan lebih jauh lagi, ada sejumlah orang yang hendak menghapuskan agama Kristian sama sekali dan menggantikannya dengan sebuah agama yang bersifat simbolik, pagan, dan menyimpang yang disebut "Agama Akal Budi". Para pemimpin Revolusi juga menjadi korban dari kegilaan ini, satu per satu dari mereka akhirnya terpenggal kepalanya di bawah pisau guillotine, yang telah mereka sendiri gunakan untuk menghukum begitu banyak orang. Bahkan hari ini, banyak orang Perancis yang terus mempersoalkan apakah revolusi itu baik atau tidak.
Sentimen antiagama pada Revolusi Perancis tersebar ke seluruh Eropah dan, sebagai hasilnya, abad kesembilan belas menjadi salah satu tempoh propaganda antiagama yang paling berani dan paling agresif.
Oleh kerana itu, proses ini membolehkan munculnya gagasan-gagasan materialis dan evolusionis ke permukaan, setelah bergerak di bawah tanah selama berabad-abad dengan menggunakan pelbagai simbol. Para materialis seperti Diderot dan Baron d'Holbach mengangkat bendera antiagama, sementara mitos evolusi dari mitos Yunani Purba diperkenalkan kepada kalangan ilmiah.


ERASMUS DARWIN

Mereka yang secara umum dianggap sebagai pengasas teori evolusi ialah ahli-ahli biologi Perancis Jean Lamarc dan ahli-ahli biologi Inggeris Charles Darwin. Menurut kisah klasik, Lamarc pertama kali mengajukan teori evolusi, namun ia melakukan kesalahan dengan melandaskannya pada pewarisan sifat-sifat yang diperlukan. Di kemudian hari, Darwin mengemukakan teori kedua yang berlandaskan pada ahli teori yang berperanan penting dalam asal usul teori evolusi, yakni datuknya sendiri, Erasmus Darwin.
Erasmus Darwin dan Lamarc sama-sama hidup di abad kelapan belas. Sebagai seorang ahli ilmu fisika, ahli ilmu jiwa, dan penyair, ia diiktiraf sebagai seorang yang mempunyai kuasa. Penulis biografinya, Desmond King-Hele bahkan menyebutnya orang Inggeris yang terbesar di abad kelapan belas.99 Namun Erasmus Darwin memunyai kehidupan peribadi yang sangat gelap. 100
Erasmus Darwin utamanya dicatat sebagai salah satu naturalis paling terkemuka di United Kingdom. Sebagaimana disebutkan di bahagian awal, naturalisme adalah pandangan yang tidak menerima bahawa Tuhanlah yang menciptakan makhluk hidup. Sesungguhnya, pandangan ini, yang dekat dengan materialisme, adalah titik tolak dari teori evolusi Erasmus Darwin.
Pada tahun 1780-an dan 90-an, Erasmus Darwin membangunkan rangka dasar teori evolusi, yang menyebutkan bahawa semua makhluk hidup berasal dari satu nenek moyang tunggal secara kebetulan dan mengikuti undang-undang-undang-undang alam. Ia melakukan risetnya di sebuah taman botani seluas lapan akre yang telah ia siapkan, dan berusaha membuktikan ideanya. Dia menjelaskan teorinya pada dua bukunya, Temple of Nature (Kuil Alam) dan Zoonomia. Lebih jauh lagi, pada tahun 1784 ia mendirikan sebuah komunitas untuk menyebarkan ideanya, yang dikenali sebagai Masyarakat Filosofis.
Bertahun-tahun kemudian, Charles Darwin mewarisi idea-idea datuknya dan rangka dasar dari pengajuannya tentang teori evolusi. Teori evolusi Charles Darwin dikembangkan dari struktur yang dibangunkan datuknya, sementara Masyarakat Filosofis menjadi salah satu pendukung teorinya yang terbesar dan paling bersemangat. 101
Ringkasnya, Erasmus Darwin adalah pelopor sebenarnya dari teori yang kita kenal sebagai teori evolusi yang telah dipropagandakan di seluruh penjuru dunia selama 150 tahun terakhir.
Dari mana Erasmus Darwin telah mendapat idea tentang evolusi? Dari mana minatnya akan subjek ini datang?
Setelah pencarian teliti akan jawapan soalan ini, kami menemukan fakta penting bahawa Erasmus Darwin adalah seorang Mason. Namun, ia pun bukan sekadar Mason biasa, ia adalah salah seorang Imam yang tertinggi di organisasi ini.
Ia adalah Imam dari lodge Canongate yang terkenal di Edinburg, Skotlandia.102 Lebih jauh lagi, ia mempunyai hubungan rapat dengan kaum Mason Jacobin yang menjadi penganjur revolusi di Perancis saat itu, dan dengan 'Illuminati', yang tujuan utamanya adalah untuk membantu pembangunan kebencian terhadap agama .103 Ertinya, Erasmus Darwin adalah nama penting dalam organisasi-organisasi antiagama di Masonik Eropah.
Erasmus mendidik anaknya Robert (ayah Charles Darwin), yang juga menjadi ahli lodge Masonik. 104 Oleh kerana itu, Charles Darwin menerima pewarisan ajaran Masonik dari ayah dan datuknya.
Erasmus Darwin berharap anaknya Robert mengembangkan dan menerbitkan teorinya, namun ternyata cucunya Charles yang meneruskan kegiatan tersebut. Walaupun baru setelah beberapa lama, karya Erasmus Darwin, Temple of Nature akhirnya disemak oleh Charles Darwin. Pandangan-pandangan Darwin tidak memiliki bobot teori saintifik, namun lebih berupa ungkapan doktrin naturalis yang memandang alam memiliki daya penciptaan.


KAUM Mason DAN FILOSOFI naturalis

Adapun teori seleksi alam yang dianggap sebagai satu sumbangan khas Darwin, juga semata merupakan teori yang telah diajukan sebelumnya oleh sejumlah ilmuwan. Namun, para saintis sebelum era Darwin tidak menjadikan teori seleksi alam sebagai hujah terhadap penciptaan; sebaliknya, mereka memandangnya sebagai mekanisme yang dirancang oleh sang Pencipta untuk melindungi spesies dari distorsi yang turun-temurun. Seperti Karl Marx mengambil konsep idealis Hegel tentang "dialektika", dan membengkokkannya agar sesuai dengan filosofinya sendiri, begitu pula Darwin mengambil teori seleksi alam dari saintis kreasionis dan menggunakannya sedemikian rupa hingga memenuhi gagasan naturalisme.
Oleh itu, sumbangan peribadi Darwin dalam formulasi Darwinisme hendaknya tidak berlebihan. Konsep-konsep filosofis yang ia gunakan ditemui oleh para ahli falsafah naturalisme dahulu. Jika Darwin tidak mengajukan teori evolusi, akan ada orang lain yang melakukannya. Pada kenyataannya, sebuah teori yang serupa dengan ini diajukan pada tempoh yang sama oleh saintis natural Inggeris yang lain yang bernama Alfred Russel Wallace; itulah sebabnya Darwin bergegas menerbitkan Origin of the Species.
Akhirnya, Darwin muncul di pentas ketika perjuangan panjang telah bermula di Eropah untuk menghancurkan keimanan akan Tuhan dan agama, menggantikannya dengan falsafah naturalis dan sebuah model humanis untuk kehidupan manusia. Kekuatan yang paling ketara di balik perjuangan ini bukanlah pemikir yang ini atau yang itu, melainkan organisasi Masonik, yang memunyai begitu banyak ahli dari pemikir, ideologi, dan pemimpin politik.
Fakta ini diakui dan diungkapkan oleh sejumlah tokoh Kristian masa itu. Paus Leo XIII, pemimpin Katolik dunia, mengeluarkan sebuah dekrit yang terkenal pada tahun 1884, berjudul Humanus Genus di mana ia menyampaikan banyak kenyataan penting tentang Masonry dan aktiviti-aktivitinya. Beliau menulis:
Pada tempoh ini para penyokong setia syaitan tampaknya sedang menggabungkan diri, dan berjuang dengan gelora yang padu, dipimpin atau dibantu oleh persatuan yang tersebar luas dan terorganisasi kuat yang disebut Freemason. Tidak lagi merahsiakan tujuan-tujuan mereka, mereka sekarang sedang bangkit dengan berani melawan Tuhan sendiri.
... Kerana, dari yang ditunjukkan dengan jelas oleh apa telah kami sebutkan di atas, apa yang merupakan tujuan utama mereka mendesakkan diri ke depan mata yakni, penggulingan jumlah keseluruhan tatanan politik dan agama di dunia yang dihasilkan ajaran Kristian, dan penggantian dengan sebuah tatanan baru sesuai dengan idea mereka "di mana asas dan undang-undang akan diambil dari naturalisme saja." 105
Fakta penting yang dinyatakan oleh Leo XIII pada kutipan di atas adalah usaha untuk menghancurkan sama sekali nilai-nilai moral yang diajarkan oleh agama. Apa yang cuba dilakukan oleh Masonry dengan bantuan Darwinisme adalah menghasilkan masyarakat yang bobrok secara moral dan tidak mengakui hukum ketuhanan, tidak takut akan Tuhan, dan mudah terbujuk untuk melakukan segala macam kejahatan. Apa yang dimaksudkan di atas dengan "sebuah tatanan baru sesuai dengan idea mereka di mana asas dan undang-undang akan diambil dari naturalisme saja" adalah sejenis model sosial.
Kaum Mason, kerana menganggap Darwinisme dapat memenuhi tujuan-tujuan mereka, berperanan penting dalam penyebarannya ke tengah massa. Segera setelah teori Darwin diterbitkan, sekumpulan propaganda sukarela terbentuk di sekitarnya; yang paling terkenal adalah Thomas Huxley yang disebut "bulldog" Darwin. Huxley, "dengan pembelaannya yang berapi-api adalah faktor tunggal yang paling bertanggung jawab akan penerimaan yang pesat terhadap Darwinisme" 106 menggiring perhatian dunia kepada teori evolusi di dalam debat di Muzium Universiti Oxford yang dimasukinya pada tarikh 30 Jun 1860 dengan bishop Oxford, Samuel Wilberforce.
Dedikasi Huxley yang luar biasa dalam menyebarkan idea-idea evolusi, serta koneksinya yang kuat, semakin nyata dengan fakta berikut: Huxley adalah ahli Royal Society, salah satu lembaga ilmiah paling bergengsi di Inggeris dan, seperti hampir semua ahli lembaga ini, adalah Mason senior.107 Members lain Royal Society memberi Darwin sokongan yang signifikan, baik sebelum mahupun sesudah bukunya diterbitkan.108 Penerimaan masyarakat Masonik ini bermanfaat Darwin dan Darwinisme sampai ke wujud penganugerahan pingat Darwin, seperti halnya Hadiah Nobel, setiap tahun untuk saintis yang dianggap berhak menerimanya.
Pendeknya, Darwin tidak berjalan sendirian; sejak saat teorinya diajukan, dia menerima sokongan dari kelas-kelas dan kumpulan-kumpulan sosial yang kalangan intinya adalah kaum Mason. Dalam bukunya, Marxisme dan Darwinisme, pemikir Marxis Anton Pannekoek menuliskan tentang fakta penting ini dan menggambarkan sokongan yang diberikan kepada Darwin oleh "kaum borjuasi", iaitu kelas kapitalis Eropah yang kaya-raya:
Bahawa Marxsis meraih kedudukan penting semata berkat peranannya dalam perjuangan kelas proletariat, diketahui semua orang .... Namun sukar memahami kenyataan bahawa Darwinisme telah mengalami pengalaman yang serupa dengan Marxsisme. Darwinisme bukan sekadar teori abstrak yang diterima pakai oleh dunia sains selepas telah membincangkan dan mengujinya dengan sikap objektif semata-mata. Tidak, akan selepas Darwinisme menampakkan diri, ia mendapatkan para pembela yang antusias dan penentang yang berapi-api .... Darwinisme juga memainkan peranan dalam perjuangan kelas, dan berkat peranannya ini ia menyebar begitu pesatnya dan mendapatkan pembela yang antusias dan penentang yang tajam.
Darwinisme bertindak sebagai sarana bagi kaum borjuasi dalam pertarungannya melawan kelas feudal, melawan para bangsawan, pemegang hak kepasturan, dan tuan-tuan tanah feudal .... Yang diinginkan oleh kaum borjuasi adalah menyingkirkan kekuatan lama yang berkuasa yang menghadang jalan mereka .... Dengan bantuan agama, para pendeta menguasai massa ramai dan siap menentang tuntutan kaum borjuasi ....
Ilmu alam menjadi senjata melawan kepercayaan dan tradisi; sains dan undang-undang-undang-undang alam yang baru ditemui diajukan; dengan senjata-senjata inilah kaum borjuasi berjuang ....
Darwinisme datang pada saat diperlukan; teori Darwin bahawa manusia adalah keturunan dari haiwan yang lebih rendah menghancurkan seluruh landasan dogma Kristian. Kerana itulah, akan selepas Darwinisme menunjukkan diri, kaum borjuasi menyambarnya dengan penuh semangat.
... Di bawah keadaan-keadaan ini, bahkan perbincangan-perbincangan ilmiah diadakan dengan semangat dan gairah pertarungan kelas. Oleh itu, tulisan-tulisan yang tampak pro dan kontra terhadap Darwin berkarakter polemik sosial, walaupun pada kenyataannya membawa nama para penulis sains .... 109
Walaupun Anton Pannekoek, yang berfikir dengan kerangka analisis kelas Marxsis, mendefinisikan kekuatan yang menyebarkan Darwinisme dan mencipta sebuah pertarungan terorganisasi melawan agama sebagai "borjuasi", jika kita kaji masalahnya di bawah terangnya bukti-bukti sejarah, akan tampak bahawa ada organisasi di dalam kaum borjuasi yang memanfaatkan Darwinisme untuk mengusung perang mereka menentang agama. Organisasi itu tak lain tak bukan adalah Masonry.
Fakta ini jelas baik dari bukti sejarah mahupun sumber-sumber Masonik. Salah satu sumber ini adalah sebuah artikel karya Imam Mason Selami Isindag yang berjudul "Halangan bagi Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Masonry", yang muncul pada Buletin Tahunan Lodge Besar Mason Turki yang Bebas dan Diluluskan pada tahun 1962. Pada awal artikel ini, Isindag mengulangi tuntutan klasik Masonik bahawa agama adalah mitos yang dicipta oleh manusia, dan monoteisme bertentangan dengan logik dan sains. Selanjutnya, ia menghuraikan penghasut sebenarnya dari perang melawan agama yang dilakukan di bawah kedok "sains":
Akan diperhatikan bahawa di dalam perjuangan untuk menyebarkan ilmu pengetahuan ini kaum Mason dikenali telah menyertai dalam setiap tingkatan. Alasannya adalah kerana Masonry di dalam setiap tempoh sentiasa dituntun oleh logik, ilmu pengetahuan, dan kedewasaan, artinya, oleh kebijaksanaan. Sejak penubuhan, ia telah berperang melawan takhyul dan mitos. 110
Namun faktanya, yang merupakan "takhyul dan mitos" itu bukanlah agama, sebagaimana dituntut kaum Mason; melainkan landasan dari kepercayaan materialis, naturalis, dan evolusi yang mereka dukung. Bukti terjelas dari fakta ini adalah idea-idea mereka yang ketinggalan zaman, pengulangan-pengulangan mereka tentang pelbagai keyakinan kosong dari peradaban pagan Mesir dan Yunani, yang telah digugurkan oleh penemuan-penemuan sains moden.
Perbandingan dari fakta-fakta saintifik yang sesuai dengan asal usul kehidupan dan keyakinan Masonik tentangnya akan mencukupi bagi kita untuk menarik kesimpulan akan hal ini.


TEORI Masonik TENTANG ASAL USUL KEHIDUPAN

Sebagaimana dinyatakan di awal, teori evolusi bersandar pada tuntutan bahawa makhluk hidup tidak diciptakan, tetapi muncul dan berkembang kerana kebetulan dan undang-undang-undang-undang alam. Untuk menguji teori ini secara ilmiah, perlu diperhatikan setiap tahapan dari proses yang direka ini, dan mengkaji boleh tidaknya proses semacam itu terjadi di masa lampau dan apakah proses demikian itu mungkin.
Langkah pertama daripada proses ini adalah keadaan hipotetis di mana bahan-bahan tak hidup dapat memunculkan organisma hidup.
Sebelum mengamati keadaan ini, kita harus mengingati undang-undang yang telah diluluskan di dalam biologi sejak masa Pasteur: "Kehidupan berasal dari kehidupan". Ertinya, organisma hidup hanya dapat dimunculkan dari organisma hidup yang lain. Contohnya, mamalia lahir dari induknya. Spesies-spesies haiwan lain menetas dari telur yang dierami induknya. Tumbuhan berkembang dari biji. Organisma bersel tunggal seperti bakteria membelah diri dan berkembang biak.
Tidak pernah sekali pun terjadi sebaliknya. Sepanjang sejarah dunia, tidak seorang pun pernah menyaksikan bahan tak hidup melahirkan makhluk hidup. Tentu saja, ada sebahagian dari mereka yang hidup di Mesir dan Yunani Purba, serta pada Abad Pertengahan yang mengira telah melihat hasil seperti itu: orang Mesir percaya bahawa katak melompat keluar dari lumpur Nil, kepercayaan yang juga disokong oleh para ahli falsafah Greek Purba seperti Aristotle. Di Abad Pertengahan, diyakini bahawa tikus lahir dari gandum di lumbung. Namun, semua keyakinan ini terbukti sebagai hasil dari kebodohan, dan akhirnya, dalam percubaannya yang terkenal pada tahun 1860, Pasteur membuktikan bahawa bahkan bakteria, bentuk kehidupan yang paling asas, tidak muncul tanpa pendahulu, ertinya, mustahil benda tak bernyawa menghasilkan kehidupan.
Namun, teori evolusi bergantung pada kemustahilan ini kerana klaimnya bahawa makhluk-makhluk hidup lahir dan berkembang tanpa penglibatan sebentuk pencipta, dan ini mensyaratkan bahawa pada tahap-tahap awal senario rekaan ini, makhluk hidup muncul dari kebetulan.
Darwin berusaha menjelaskan asal usul kehidupan, yang hanya sedikit diketahuinya, dalam sebuah kalimat pendek, di mana ia menyatakan bahawa kehidupan pertama kali mestilah berupa "semacam kolam kecil yang hangat", 111 tetapi para penyokong evolusi setelahnya merasa bimbang untuk memperdalam masalah ini. Walau bagaimanapun, pelbagai usaha yang dilakukan sepanjang abad kedua puluh untuk memberikan penjelasan evolusi tentang asal usul kehidupan hanya kian memperdalam kebuntuan yang menjebak para penyokong evolusi. Selain tidak mampu memberikan bukti saintifik sedikit pun bahawa kehidupan dapat bermula dari bahan-bahan tak hidup, para penyokong evolusi juga tidak mampu memberikan satu pun penjelasan teori. Ini kerana struktur organisma hidup bersel tunggal yang paling asas pun teramat kompleks. Secara matematik bahkan mustahil bahawa unsur pokok sel protein, DNA atau RNA boleh muncul secara kebetulan, apalagi sel itu sendiri.
Fakta tentang mustahilnya kehidupan muncul melalui peristiwa kebetulan sendiri membuktikan adanya rancangan, dan ini pada gilirannya membuktikan fakta penciptaan. Tentang masalah ini, ahli astronomi dan matematik terkenal dari Inggeris, Fred Hoyle, berkomentar:
Tentu saja, teori semacam itu (bahawa kehidupan disusun oleh sebentuk kecerdasan) begitu jelas sehingga siapa pun akan bertanya-tanya mengapa tidak diterima sebagai terbukti dengan sendirinya. Alasannya lebih bersifat psikologi daripada sains. 112
"Alasan psikologi" yang disebutkan Hoyle ini adalah watak para penyokong evolusi, di mana mereka berkeras menolak sejak awal, setiap keputusan yang akan membuat mereka menerima kewujudan Tuhan dan telah menetapkan diri mereka dengan ini.
Pada buku lain yang tertumpu pada ketidaksahihan teori evolusi, kami mengutip banyak pengakuan para penyokong evolusi tentang fakta ini dan mengkaji hipotesis tidak masuk akal yang diajukan para penyokong evolusi secara membuta semata-mata untuk menolak kewujudan Tuhan. Namun pada titik ini, kita akan memfokuskan perhatian kepada lodge Masonik untuk memahami pandangan mereka akan hal ini. Walau demikian jelas bahawa "kehidupan diciptakan oleh Pencipta yang cerdas", bagaimana pendapat para Mason?
Imam Mason, Selami Isindag, dalam bukunya yang ditujukan untuk kalangan Mason berjudul Evrim Yolu (Jalan Evolusi) menjelaskan sebagai berikut:
Ciri-ciri terpenting dari ajaran moral kita adalah tidak memisahkan diri dari prinsip-prinsip logik dan tidak memasuki teisme (ketuhanan), makna-makna rahsia, atau dogma yang tidak diketahui. Dengan landasan ini kita menegaskan bahawa penampakan kehidupan pertama bermula di dalam kristal-kristal pada keadaan-keadaan yang tidak dapat kita ketahui atau temukan saat ini. Makhluk hidup lahir sesuai dengan undang-undang evolusi dan perlahan-lahan menyebar di seluruh dunia. Sebagai hasil dari evolusi, manusia sekarang ini muncul dan berkembang melampaui haiwan baik dalam kesedaran mahupun kecerdasan. 113
Penting kita perhatikan hubungan sebab akibat yang difailkan dalam kutipan di atas: Isindag menekankan bahawa ciri-ciri Masonry yang terpenting adalah menolak teisme, yakni kepercayaan akan Tuhan. Dan akan setelahnya, dia mendakwa "berlandaskan ini" bahawa hidupan telah muncul secara spontan dari materi tak hidup, dan kemudian mengalami evolusi yang menghasilkan kemunculan manusia.
Kita akan amati bahawa Isindag tidak mengajukan bukti saintifik apa pun untuk menyokong teori evolusi. (Fakta tiadanya bukti saintifik diisyaratkan dengan kata-kata tumpul bahawa ini adalah fakta "yang tidak dapat kita ketahui atau temukan saat ini"). Satu-satunya penyokong yang diberikan Isindag untuk teori evolusi ialah penolakan Masonik akan teisme.
Dengan kata lain, kaum Mason adalah evolusi kerana mereka tidak mengakui kewujudan Tuhan. Inilah satu-satunya alasan mereka menjadi penyokong evolusi.
Di dalam perlembagaan "Majlis Agung Turki" yang diadakan oleh Mason Turki tingkat ke-33, senario evolusi sekali lagi disebutkan, dan penolakan kaum Mason akan penjelasan kreasionis terungkap dalam kata-kata berikut ini:
Pada masa yang amat awal dan sesuai dengan proses inorganik, kehidupan organik muncul. Untuk menghasilkan organisma bimbit, sel-sel berkumpul. Kemudian, kecerdasan melesat maju dan lahirlah manusia. Tapi dari mana? Kita terus bertanya-tanya. Adakah ia berasal dari tiupan nafas Tuhan kepada lumpur tak berbentuk? Kita menolak penjelasan dari bentuk kejadian yang abnormal; bentuk kejadian yang memisahkan manusia. Kerana kehidupan dan silsilahnya ada, kita harus mengikuti jalur filogenetis dan merasakan, memahami dan mengakui bahawa ada sebuah roda yang menjelasan perilaku luar biasa ini, yakni aksi "lompatan". Kita harus meyakini bahawa terdapat sebuah tahapan perkembangan dengan serbuan besar aktiviti yang menyebabkan kehidupan berterusan pada sebuah momen tertentu dari tahapan itu ke tahap yang lain. 114
Di sini sangat mungkin kita mengenali fanatisme Masonik. Ketika menyebutkan bahawa mereka "menolak bentuk kejadian yang mengecualikan manusia", penulis mengulangi dogma asas humanisme, bahawa "manusia adalah makhluk yang tertinggi yang ada," dan mengumumkan bahawa kaum Mason menolak penjelasan selain itu. Ketika menyebutkan, "bentuk kejadian yang tidak normal", yang ia maksud adalah turut campur Tuhan dalam penciptaan makhluk hidup, dengan menolak kemungkinan ini secara apriori. (Namun, yang sesungguhnya tidak normal adalah bagaimana kaum Mason menerima, tanpa pemerhatian mahupun eksperimen, keyakinan tidak masuk akal bahawa bahan-bahan tidak hidup menjadi hidup secara kebetulan dan membentuk kehidupan di muka bumi, termasuk manusia.) Akan tampak bahawa dalam penjelasan Masonik tidak ada lontaran berupa bukti saintifik. Kaum Mason tidak berkata, "Ada bukti evolusi dan kerananya kami menolak penciptaan." Mereka semata dibutakan oleh fantisme falsafah.
Penerbitan-penerbitan Masonik berkeras dengan pendirian ini. Master Mason Selami Isindag mendakwa bahawa, "Selain alam tidak ada kekuatan lain yang membimbing kita, dan bertanggung jawab atas pemikiran dan tindakan kita." Dia akan meneruskan, "kehidupan berawal dari satu sel dan mencapai peringkat saat ini sebagai hasil dari berbagai perubahan dan evolusi . "115 Selanjutnya dia menyimpulkan apa erti teori evolusi bagi kaum Mason:
Dari sudut pandang evolusi, manusia tidak berbeza dengan binatang. Dalam pembentukan manusia dan evolusi tidak ada kekuatan khusus selain dari yang berlaku pada binatang. 116
Penegasan ini menunjukkan dengan jelas mengapa kaum Mason menganggap teori evolusi begitu penting. Tujuan mereka adalah untuk mempertahankan idea bahawa manusia tidak diciptakan dan untuk menunjukkan kebenaran falsafah materialis humanis mereka sendiri.
Jadi, dengan alasan inilah kaum Mason, hingga tahap apa pun, memercayai teori evolusi dan berusaha menyebarkannya ke seluruh masyarakat.
Ini menunjukkan bahawa kaum Mason, yang tak henti-henti menuduh mereka yang mempercayai Tuhan sebagai dogmatis, justru bersikap dogmatik.


SOKONGAN PALSU kaum Mason
TERHADAP Haeckel

Ketika kita mengamati kesusasteraan Masonik, di luar kesetiaan buta mereka akan teori evolusi, kita ditohok oleh kejahilannya yang amat dalam. Contohnya, jika kita mengkaji sumber-sumber Turki, kita dapati bahawa tuntutan-tuntutan evolusi yang terbukti palsu di satu perempat pertama abad kedua puluh masih dipertahankan dengan penuh semangat. Salah satunya adalah kisah Haeckel dan teorinya tentang embrio yang disebutkan nyaris di semua terbitan Masonik.
Kisahnya adalah tentang seorang ahli biologi Jerman yang bernama Ernst Haeckel, yang merupakan teman dekat dan penyokong Charles Darwin, dan salah satu pendukung utama teori ini selepas kematian Darwin. Untuk membina kesahihan teori ini, Haeckel mengkaji embrio dari bermacam-macam makhluk hidup, dan mengutarakan bahawa mereka semua saling menyerupai dan sebelum kelahiran masing-masingnya mengalami proses miniatur dari evolusi. Untuk menyokong tuntutan ini, dia menggambar sejumlah perbandingan antara embrio-embrio yang berbeza, dengan tujuan untuk meyakinkan banyak orang dari kesahihan teori evolusi di paro pertama abad kedua puluh.
Sebagaimana telah disebutkan, sumber-sumber Masonik memandang tesis embriologi ini luar biasa pentingnya, yang dinamakan "ontogeni merekapitulasi phylogeny". Imam Naki Cevad Akkerman, di dalam sebuah artikel bertajuk "Konsep Kebenaran dan Prinsip-Prinsip Masonry" di Mimar Sinan, menyebut tesis ini sebagai sebuah "undang-undang", ertinya, ia mengangkatnya ke tahap fakta sains yang tak terbantahkan. Beliau menulis:
... Kita akan mengkaji sebuah hukum alam yang sangat penting. Inilah rumusan yang diajukan oleh Haeckel, "ontogeni merekapitulasi phylogeny". Jika kita mengambil manusia sebagai contoh, erti undang-undang ini adalah sebagai berikut: Pelbagai perubahan morfologi serta perubahan susunan dan fungsi organ-organ yang dialami manusia, dari pembentukan sel pertama di dalam rahim ibunya, sehingga ia lahir dan selama hidupnya, sehingga dia mati, tidak lebih dari sebuah recapitulation dari perubahan yang telah dialaminya sejak permulaan, dari pembentukan sel awalnya di darat dan di air sehingga kini.1
Imam Selami Isindag juga memandang teori Haeckel ini sangat penting. Di dalam sebuah artikel bertajuk "Doktrin-Doktrin Masonik", beliau menulis, "Di dalam percubaannya, Darwin membuktikan bahawa pelbagai spesies haiwan pertama kali berkembang dari sebuah sel tunggal dan kemudian dari sebuah spesies tunggal." Lalu ia menambah:
Haeckel melakukan kajian-kajian yang medukung semua penemuan eksperimen ini. Dia percaya bahawa haiwan yang paling asas, Monera, menjadi suatu makhluk hidup organik dari unsur-unsur bahan-bahan inorganik. Dia menunjukkan bahawa terdapat kesatuan pada dasar segala sesuatunya. Monisme ini adalah kombinasi dari bahan-bahan dan jiwa. Terdapat dua aspek zat yang membentuk dasar mereka. Apa yang dipercayai Masonry tentang ini bersesuaian dengan penemuan-penemuan ilmiah dan eksperimen ini.2
Di dalam teks Masonik lain, Haeckel disebutkan sebagai seorang "sarjana besar", dan tesisnya bahawa "ontogeni merekapitulasi phylogeny" didakwa sebagai bukti dari teori evolusi.3
Akan tetapi, Ernst Haeckel yang diyakini kaum Mason sebagai seorang sarjana besar tak lain dari seorang penipu yang lihai yang dengan sengaja memalsukan penemuan-penemuan saintifik, dan tesis yang mereka terima sebagai "undang-undang" (ontogeni merekapitulasi filogeni) adalah salah satu pembohongan yang terbesar di dalam sejarah ilmu pengetahuan.
Kebohongan ini ditemui pada gambar-gambar embrio yang dibuat oleh Haeckel. Untuk menunjukkan persamaan antara embrio manusia, ayam, kelinci, salamander, yang pada kenyataannya tidak punya kemiripan seperti itu, ia memalsukan gambar-gambar tersebut. Pada sebahagian kes ia membuang organ dari embrio, pada yang lain ia menambah organ. Lebih jauh lagi, ia mengubah saiz aktual dari embrio-embrio itu dalam usahanya untuk menunjukkan bahawa semuanya bersaiz sama. Pendeknya, Haeckel melakukan pemalsuan ini untuk membuat bukti bagi hal yang tidak ada. Ada artikel tentang Science, sebuah jurnal ilmiah yang bereputasi, dalam edisi 5 September 1997 menyebutkan: "Pada kenyataannya ... bahkan embrio yang berkaitan sangat rapat seperti pada ikan cukup berbeza-beza dalam pandangan dan tahapan perkembangannya .... (Gambar-gambar Haeckel) tampaknya menjadi salah satu penipuan paling terkenal di dalam biologi. "4
Menariknya, penipuan ini telah diketahui selama bertahun-tahun. Gambar-gambar buatan Haeckel telah ditunjukkan sebagai pemalsuan pada masa hidupnya sendiri (1910), dengan pengakuannya pula. Di dalam sebuah artikel yang diterbitkan dalam American Scientist terbaca, "Sudah jelas hukum biogenetik telah benar-benar mati .... Sebagai topik penyelidikan teoreitis serius, ia telah pupus pada tahun dua puluhan .... "5
Walau bagaimanapun, para penyokong evolusi terus menggunakan gambar-gambar ini selama berpuluh-puluh tahun dengan tujuan semata-mata untuk memerdayakan massa yang tidak memahami masalah ini.
Hanya ada satu alasan mengapa kaum Mason memandang teori Haeckel sebagai bukti untuk teori evolusi, dan menganggapnya sebagai seorang sarjana besar: dedikasi kaum Mason terhadap teori evolusi tidak dilandaskan pada hasrat mereka akan pengetahuan dan kebenaran, sebagaimana tuntutan mereka, namun sebaliknya, berasal dari kejahilan.

1 Naki Cevad Akkerman, Mimar Sinan, No. 1, hal.13
2 Selami Isindag, Masonluk Öðretileri, Masonluktan Esinlenmeler (Inspirations from Freemasonry), Istanbul, hal.137
3 Selami Isindag, Din Açýsýndan Mason Öðretisi (Masonic Doctrine According to Religion), Akasya Tekamül Mahfili Publications, hal.10
4 Elizabeth Pennisi, "Haeckel's Embryos: Fraud rediscovered," Science, September 5, 1997
5 Keith S. Thompson, "Ontogeny and Phylogeny Recaputilated", American Scientist, vol. 76, hal.273


DOGMATISME DAN tradisionalisme Masonik

Dogmatisme artinya secara membuta dan tanpa henti menyokong suatu pandangan yang tanpa bukti kesahihannya, oleh kerana kecenderungan psikologi tertentu. Seorang dogmatis tidak menyiasat atau memikirkan semula sesuatu yang dipercayainya ada atau tidak ada buktinya. Dia menerima hal itu sepenuhnya dan bersikukuh meyakininya.
Kaum Mason dan kumpulan-kumpulan antiagama lain yang biasa menggunakan istilah "dogmatis" untuk menyebut mereka yang mempercayai Tuhan. Kita seringkali menemukan tuduhan ini sekarang. Contohnya, di dalam sebuah debat tentang teori evolusi, pihak penyokong evolusi mungkin akan menuduh mereka yang tidak menerima teori itu sebagai dogmatis, dan menyatakan diri mereka ilmiah dengan mempertahankan bahawa sains tidak punya kepentingan dengan "dogma-dogma".
Namun, tuduhan ini keliru. Kepercayaan akan kewujudan Tuhan, dan bahawa Dia menciptakan segala sesuatu, adalah keyakinan yang disokong oleh banyak bukti saintifik dan rasional. Ada keseimbangan, keteraturan, dan desain di alam, dan jelas bahawa ini dibina secara cerdas dan dengan sengaja.
Kerana itulah Al-Quran menyeru manusia untuk mencari tanda-tanda kebesaran Allah, dan mengajak mereka memikirkan keseimbangan, keteraturan, dan desain ini. Pada banyak ayat mereka disuruh untuk memikirkan bukti-bukti kewujudan Allah di langit dan di bumi. Bukti-bukti yang ditunjukkan di dalam al-Quran tersebut tidak hanya keseimbangan dan keteraturan di alam semesta, tetapi juga fenomena semacam kesesuaian dunia untuk kehidupan manusia, desain pada tumbuhan dan haiwan, desain pada tubuh manusia, dan high spiritual manusia, yang semuanya telah dibenarkan oleh sains moden. (Untuk butiran, lihat buku-buku Harun Yahya Mengenal Allah Lewat Akal, Kejadian Alam Raya, ia telah terbantahkan, Menyingkap Rahasia Alam Semesta, Desain di Alam).
Sebaliknya, dogmatisme adalah ciri dari mereka yang menolak untuk mempertimbangkan hal-hal ini, dan menolak Tuhan dalam poket terus mempertahankan pandangan bahawa alam semesta ada dengan sendirinya dan bahawa makhluk hidup muncul dari peristiwa kebetulan. Kaum Mason adalah contoh nyata dari cara pandang ini. Walaupun bukti-bukti kewujudan Allah begitu jelasnya, mereka lebih suka untuk mengabaikan dan menolaknya demi falsafah humanis dan materialis.
Di dalam Al Quran, Allah menyebutkan mereka yang bermentalitas demikian:

"Tidakkah kamu perhatikan sesungguhnya Allah telah menundukkan untuk (kepentingan) mu apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi dan menyempurnakan untukmu nikmat-Nya lahir dan batin. Dan di antara manusia ada yang membantah tentang keesaan Allah tanpa ilmu pengetahuan atau petunjuk dan tanpa Kitab Suci yang memberi penerangan.
Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Ikutlah apa yang diturunkan oleh Allah." Mereka menjawab, "(Tidak), tapi kami (hanya) mengikuti apa yang kami dapati datuk nenek kami melakukannya." Dan apakah mereka (akan mengikuti bapak-bapak mereka) walaupun syaitan itu menyeru mereka ke dalam azab api yang menyala-nyala (neraka)? "(QS. Luqman, 31: 20-21)

Ayat-ayat ini menunjukkan bahawa orang-orang tak bertuhan, "memperdebatkan tentang Tuhan" walaupun mereka melihat bukti-bukti tentang-Nya. Ertinya, mereka berperang melawan agama-Nya. Penyebabnya adalah orang-orang tak bertuhan ini mengikuti apa mereka dapati dilakukan oleh nenek moyang mereka, artinya, mereka terperosok ke dalam tradisionalisme buta.
Jelaslah, bahawa tradisionalisme dengan tepat mendefinisikan sejarah dan falsafah Masonry sebagaimana telah kita kaji sejak awal buku ini.
Memang, tradisionalisme adalah kata yang pas untuk menggambarkan Masonry kerana ia tidak lebih dari sebuah "organisasi tradisi", yang akarnya merentang hingga ribuan tahun kepada masyarakat-masyarakat pagan awal. Masonry dengan membuta mengikuti tradisi-tradisi Mesir Purba dari para fir'aun dan tukang-tukang sihirnya, para ahli falsafah materialis Yunani Purba, Hermetisme, Kabbalah, para Templar, Rosicrucian, dan kaum Mason sebelum mereka.
Tradisionalisme ini penting untuk dikenali. Pada lodge Masonik moden masih digunakan berbagai legenda, simbol, dan kata-kata yang telah berumur ribuan tahun. Walau pada kenyataannya hampir semua Mason berpendidikan tinggi, dan menduduki posisi-posisi tertinggi di dalam masyarakat, mereka menyelenggarakan upacara-upacara di mana mereka memegang pedang berkilat dan tengkorak, menggumamkan kata-kata Mesir Purba, berdiri di hadapan tiang-tiang bermodel kuil-kuil Mesir kuno dengan mengenakan jubah perak, sarung tangan putih dan bahkan pakaian-pakaian yang lebih aneh lagi, dan mengangkat sumpah. Jika seseorang yang tidak mengetahui apa pun tentang Masonry dibawa ke lodge ini, mungkin dia akan mengira sedang melawat sebuah pentas filem komedi, dan boleh jadi tidak sanggup menahan tawa menyaksikan kaum Mason di tengah upacara inisiasi, dengan mata tertutup rapat, tali di sekeliling lehernya, dan berjalan dengan satu kaki telanjang. Namun, kaum Masonry, yang hidup di dalam dunia rahsia mereka, menganggap upacara-upacara aneh ini sangat biasa, dan mendapatkan kepuasan psikologi dalam suasana mistik lodge mereka. Setelah berbagai upacara ini, mereka duduk dan berbincang-bincang sesama tentang keyakinan mereka bahawa "atom memiliki jiwa dan berkumpul membentuk makhluk hidup", bahawa "dunia mencapai keseimbangannya kerana kecerdasan yang tersembunyi di dalam magma", atau bahawa "Ibu Alam telah mencipta kita dengan begitu sempurna "serta mitos-mitos lain. Keseluruhan permainan ini dipanggungkan hanya untuk memelihara tradisi, dan begitu jelas tanpa logik sama sekali sehingga menakjubkan bahawa sistem semacam itu dapat terus bertahan hidup dan dipertahankan.
Keterikatan buta kaum Mason akan tradisi mereka jelas menunjukkan keutamaan yang mereka berikan kepada gagasan tentang "landmark". Landmark adalah sebuah tempat atau objek yang melambangkan sesuatu yang memiliki arti atau kepentingan bersejarah. Di dalam Bahasa Masonik, landmark adalah peraturan-peraturan yang telah diturunkan tanpa perubahan sejak penubuhan organisasi itu. Mengapa tidak berubah? Kaum Mason memberikan penjelasan yang menarik. Sebuah artikel yang terbit di Mimar Sinan pada tahun 1992 menyebutkan:
Landmark Masonry adalah undang-undang-undang-undang yang sangat tua yang telah diteruskan dari masa ke masa dan generasi ke generasi. Tidak seorang pun tahu kapan munculnya dan tidak seorang pun berhak mengubah atau membatalkannya. Landmark itu adalah undang-undang-undang-undang masyarakat yang bertulis dan tidak bertulis. Undang-undang-undang-undang yang tidak tertulis dapat dipelajari hanya dari pelbagai ritual dan upacara lodge. Ada enam undang-undang bertulis yang boleh didapati dengan nama "Kewajipan Freemason" yang pertama kali diterbitkan dalam Perlembagaan Inggeris tahun 1723. 117
Mari kita kaji kata-kata di atas lebih teliti: Ada sebuah organisasi bernama Masonry. Anggota organisasi ini selama berabad-abad telah mentaati sejumlah undang-undang yang asal usulnya tidak diketahui. Lebih jauh lagi, mereka berkeras bahawa tidak seorang pun dapat mengubah undang-undang ini. Tidak seorang pun dari mereka yang maju untuk mempersoalkan mengapa mereka mengikutinya! ... Dan, demi mentaati undang-undang-undang-undang ini, mereka siap sedia mengabaikan penemuan-penemuan sains dan kesimpulan logik mereka. Bolehkah masyarakat seperti itu mengikuti jalan "logik" dan "sains"?
Bahagian lain dari artikel yang dikutipkan di atas, menyatakan secara harfiah bahawa seorang Mason harus mematuhi undang-undang-undang-undang tersebut tanpa bertanya:
Menurut pendapat saya, landmark adalah semacam bahagian Masonry masa lalu yang saya tak pernah ingin tahu tentang asal usulnya, baik di lodge mahupun dalam aktiviti saya sebagai seorang freemason. Saya tidak tahan untuk menganalisa mengapa saya merasa demikian tetapi saya kira jika struktur Freemasonry tidak diubah, maka ia akan bertahan .... Saya menjalaninya tanpa perlu usaha khusus apa pun. 118
Bagaimana mungkin sebuah organisasi memunyai pengikut-pengikut yang mempercayai dan mematuhi undang-undang-undang-undang yang mereka tidak ingin tahu asal usulnya boleh dipandang masuk akal? ...
Sudah tentu, tuntutan Masonry sebagai masuk akal dan ilmiah adalah kosong belaka. Seperti para materialis lain, walaupun sentiasa menggunakan istilah-istilah logik dan sains, mereka pun dengan bersungguh-sungguh mempertahankan sebuah falsafah yang tidak punya sokongan logik ataupun ilmiah, dan berpaling dari fakta-fakta yang telah dijumpai sains. Pada dasarnya, yang membawa para Mason ke dalam kesalahan seperti itu, atau mengguna-guna mereka, adalah keterikatan yang membuta akan tradisi mereka.
Ini menunjukkan bahawa ajaran Masonry bersifat memerdayakan. Ia menjauhkan manusia dari kepercayaan akan Tuhan mereka, menjerumuskan mereka ke dalam takhyul dengan mengikuti pelbagai undang-undang, mitos, dan legenda kosong. Apa yang dikatakan Al Quran tentang kaum pagan di Saba, yang mengingkari Allah untuk menundukkan diri kepada Matahari, juga berlaku bagi Masonry: "Syaitan telah menjadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka, lalu menghalangi mereka dari jalan (Allah), sehingga mereka tidak dapat petunjuk ... .. "(QS. An-Naml, 27: 24). Kaum Mason mengingkari agama Allah demi sebuah doktrin yang ketinggalan zaman yang mereka kembangkan dengan berbagai simbol dan unsur mistik.
Lebih jauh lagi, tidak cukup hanya dengan mengingkari Tuhan, mereka memerangi agama-Nya, sebuah pertarungan yang mereka telah lakukan sejak lama.

-VI-
Perang Masonik Melawan Agama


Kewujudan Masonry pertama kali diumumkan di Inggeris pada tahun 1717. Sebelumnya, Masonry telah merebak pertama di Inggeris, lalu di Perancis dan seluruh Eropah. Masonry menjadi tempat pertemuan utama para penentang agama. Banyak kaum Mason Eropah bertemu di lodge mereka, menyebut diri mereka sebagai "pemikir bebas", yang bagi mereka bererti tidak mengakui agama-agama ilahiah. Sebuah artikel bertajuk "Tempoh-Tempoh Awal Freemasonry" dalam Mimar Sinan menyebutkan, "Tempat di mana kaum Mason berkumpul untuk mencari kebenaran di luar gereja menjadi tempat perlindungan." 119
Walau bagaimanapun, kumpulan yang mencari kebenaran di luar agama ini juga menyembunyikan permusuhan terhadap agama. Oleh kerana itu, organisasi tersebut akan menjadi pusat kekuatan yang membuat risau Gereja, khususnya Gereja Katolik. Konflik antara Masonry dan Gereja terus tumbuh, meninggalkan jejak di Eropah abad kelapan belas dan kesembilan belas. Masonry mula tersebar ke negara-negara lain di luar Eropah, pada paro kedua abad kesembilan belas, dan ke mana pun perginya, Masonry menjadi pusat falsafah dan aktiviti antiagama.
Sebuah artikel bertajuk "Politik dan Freemasonry", yang muncul di Mimar Sinan, menjelaskan tentang pertarungan melawan agama sebagai berikut:
Seiring dengan tidak menjadi parti politik, Freemasonry menjadi terancang pada awal abad kelapan belas sebagai sebuah institusi sosial secara antarabangsa sesuai dengan arus sosial politik. Untuk menyokong sekte-sekte dalam usaha untuk melaksanakan kebebasan beragama, Freemasonry melibatkan diri dalam pertarungan melawan kekuatan dan pengaruh kependetaan dalam usaha untuk menggapai sasaran tunggal mereka meruntuhkan kekuatan dan pengaruh Gereja atas masyarakat. Kerana itulah, pada tahun 1738 dan 1751 Freemasonry dinyatakan Paus sebagai tak bertuhan .... Di negara-negara yang mengamalkan prinsip kebebasan beragama itu, Freemasonry merupakan sebuah masyarakat misteri dan rahsia yang hanya dikenali namanya; di negara-negara ini Freemasonry diabaikan tapi juga digalakkan, mendapatkan ahli di antara kelas menengah dan pegawai-pegawai tinggi yang mempunyai waktu dan sarana, serta memasang pegawai-pegawai negara yang terkemuka di kedudukan-kedudukan kepimpinan dalam organisasi-organisasinya. Di negara-negara selatan, di mana semua orang harus menganut Katolik, mereka mempertahankan watak sebagai organisasi rahsia, dilarang, dan revolusioner yang menjadi sasaran pengawasan undang-undang. Di negara-negara ini, orang-orang muda yang berfikiran bebas dan para pegawai yang tidak puas hati dengan pentadbiran kerajaan mula memasuki lodge-lodge Masonik dan dengan demikian dimulailah rancangan-rancangan revolusi dan diarahkan kepada rejim Sepanyol, Portugal, dan Itali yang berada di bawah dominasi Vatikan.120
Tidak syak lagi, bahawa di sini para penulis Masonik menggunakan bahasa yang menyokong organisasinya sendiri ketika menyebutkan bahawa Masonry sedang melakukan perlawanan terhadap dominasi Gereja. Namun, jika kita kaji masalah ini lebih dekat, kita akan melihat bahawa di banyak negara, "dominasi" yang sama juga sesuai untuk rejim-rejim yang ditubuhkan atau disokong oleh kaum Mason. Oleh kerana itu, kita dapat dengan mudah memahami bahawa Masonry mendakwa berjuang melawan "dominasi" adalah kepura-puraan. Di luar fakta bahawa Gereja-kerana agama Kristian telah menyimpang - mempertahankan idea-idea skolastik dan amalan-amalan yang menindas, permusuhan Masonry terhadap Gereja tidaklah didasarkan pada hal ini namun pada kebenciannya terhadap agama-agama monoteisme tradisional.
Cukuplah dengan mengamati struktur Masonry dan berbagai ritual serta upacaranya untuk memahami hal ini.


CONTOH SEBUAH loge Masonik:
HELL-FIRE CLUB

Untuk memahami bagaimana Masonry abad kelapan belas dianjurkan, dan apa yang menjadi targetnya, salah satu hal yang harus terus kita lakukan adalah mengkaji pelbagai masyarakat Masonik rahsia yang muncul pada tempoh itu. Salah satunya adalah Kelab Api Neraka ("Hell-Fire Club"), yang aktif di Inggeris di pertengahan abad kelapan belas. Struktur Masonik kelab ini dan watak pagan dan antiagama digambarkan oleh penulis Masonik Daniel Willens dalam artikelnya, "Hell-Fire Club: Sex, Politics and Religion in Eighteenth-Century in England". Inilah sepotong bahagian yang menarik dari artikel yang diterbitkan dalam gnosis, sebuah jurnal tentang tradisi-tradisi dalam di Barat.
Pada malam-malam yang diterangi cahaya bulan semasa pemerintahan Raja George III dari Inggeris, ahli-ahli Kerajaan yang sangat berkuasa, para intelektual penting, dan artis-artis yang berpengaruh kadang dapat dilihat melintasi Sungai Thames dengan gondola ke sebuah runtuhan biara di dekat Wycombe Barat . Di sana, di bawah bunyi nyaring bel biara yang ternoda, mereka mengenakan jubah biarawan dan bersenang-senang dengan segala bentuk kebejatan, yang berpunca pada Misa Hitam yang diadakan pada tubuh telanjang seorang wanita ningrat yang asusila dengan diketuai oleh bandot tersohor Sir Francis Dashwood. Kebaktian syaitan berakhir, lingkaran dalam akan berpindah tempat untuk merancang perjalanan Kerajaan Inggeris.
"Persaudaraan nista" ini, begitu sebutannya, memberi pilihan nama Gotik yang sesuai untuk diri mereka, "Rahib-rahib St. Francis dari Medmenham ", walaupun mereka telah diabadikan dengan gelaran popular" Kelab Api Neraka ". Pada abad penuh gunjingan itu banyak spekulasi tentang kegiatan-kegiatan buruk masyarakat ini, dan pada tahun 1765, Charles Johnstone menerbitkan sebuah roman berjudul Chrysal, or the Adventure of a Guinea, yang secara popular diyakini mengungkap rahsia-rahsia "Para Biarawan Medmenham". ...
... Perintis terpenting Para Biarawan itu adalah Kelab Api Neraka yang ditubuhkan sekitar tahun 1719 di London oleh Philip, Duke of Wharton (1698-1731). Wharton adalah seorang ahli politik Whig yang terkemuka, seorang Freemason, dan ateis yang berupaya memperolok-olok agama dengan memimpin keramaian dengan hiasan-hiasan "satanik" di muka umum .... Dan Wharton selanjutnya menjadi Imam Besar Mason dari Lodge Besar London pada tahun 1722 ....
Menjelang tahun 1739, dalam perjalanan pulang Dashwood mampir di Florence untuk menemui Abbe Nicolini, dan di sana pula ia berjumpa dengan Lady Mary Wortley Montagu ... (yang) akhirnya kelak bergabung dengan Dashwood dalam Kelab Divan. ... Sayang, keadaannya tidak berjalan baik bagi Freemasonry di Itali. Paus Clement XII baru saja mengeluarkan dekrit In Eminenti Apostalatus Specula, yang mengungkapkan Inkuisisi atas Lodge. Menjelang awal 1740, Paus meninggal, dan Dashwood pergi ke tempat pertemuan tertutup untuk memilih paus baru di Rom. Di sana ia secara bermain-main memakai identiti Kardinal Ottiboni, salah seorang ketua penentang kaum Mason, dan memperoloknya di muka umum dengan ritual ejekan yang keji ....
"Chapter room" adalah kunci untuk memahami kegiatan para Biarawan itu. Perabot isinya masih tidak diketahui, sehingga kegunaannya pun tetap menjadi misteri. Penulis-penulis peminat sensasi memperkirakannya sebagai tempat persembunyian satanik, walau agaknya lebih masuk akal jika disimpulkan bahawa ruang itu digunakan untuk upacara-upacara Masonik. John Wilkes, seorang bekas ahli penting perkumpulan Medmenham yang tidak menjadi Freemason, mengeluh dalam sebuah artikel yang mencemarkan teman lamanya: "Tidak ada mata biasa yang berani menembusi misteri Eleusinian Inggeris chapter room. Sementara para biarawan berkumpul dalam semua upacara khidmat, lebih banyak lagi upacara-upacara rahsia dilaksanakan dan korban yang dipersembahkan dalam banyak kemegahan kepada BONA DEA "... Putra Sir Robert Walpole, Horace, salah satu musuh politik Dashwood dan tentu saja seorang yang asing dengan biara, mencemuh: "Apa pun doktrin mereka, amalan-amalan mereka sebenarnya adalah pagan: Bacchus * dan Venus adalah dewa-dewi yang hampir umum diketahui sebagai tujuan pengorbanan mereka; dan para peri serta tong bir yang diletakkan pada perayaan gereja baru ini, cukup memberitahu para tetangga tentang corak para pertapa itu "....
Senarai nama keahlian Biarawan Medmenham sudah tidak ada, jika pun itu pernah ada, namun nama-nama yang paling dipercayai berkaitan dengan kumpulan itu adalah saudara Dashwood, John Dashwood-King; John Montagu, Earl of Sandwich; John Wilkes; George Bubb Dodington, Baron Melcombe; Paul Whitehead; dan sekumpulan orang-orang tempatan yang tidak terlalu profesional maupun bereputasi baik ... sekumpulan orang yang di mata awam cukup berkemungkinan membuat skandal.
Keseluruhan pertanyaan tentang agama adalah pokok pesona yang terus dipraktikkan Dashwood. ... Penafsiran yang lebih canggih mungkin meliputi rumor tentang ilmu ghaib yang bernuansa seksual, kitab Kabbalis biara, gambaran Harpokrates yang berulang, Sambungan lemah Dashwood dengan Ordo Masonik Kuil, dan tentu saja motto Thelemik di Biara Medmenham untuk menyimpulkan bahawa Kelab Api Neraka adalah manifestasi awal dari "Crowleyanitas". Suatu pendekatan yang lebih berkepala dingin akan memperhatikan kenalan-kenalan Masonik Dashwood dan menyimpulkan, dengan kemungkinan besar tepat, bahawa "chapter room" adalah sebuah kuil Masonik. 121
Alasan menyertakan kutipan panjang ini adalah untuk mendapatkan gambaran suasana berkembangnya Masonry abad kelapan belas dan pengaruhnya terhadap masyarakat. Masonry tampil sebagai sebuah pertubuhan rahsia yang memancing rasa penasaran, dengan penentangannya terhadap keyakinan umum masyarakat memberikan semacam kepuasan psikologi bagi ahli-ahlinya. Ciri-ciri asas ritual Masonik, sebagaimana ditekankan dalam kutipan di atas, adalah penyucian simbol dan konsep pagan, alih-alih agama-agama monoteistik tradisional. Maka, mereka yang menjadi kaum Mason, dan memalingkan wajah dari agama Kristian, terwarnai pagan, walaupun tidak selalu bererti mengambil paganisme sebagai keyakinan, namun paling tidak dengan mengambil simbol-simbolnya.
Namun, Masonry tidak puas hanya untuk mempraktikkan upacara-upacara aneh; ia juga mengikuti sebuah strategi yang direka untuk mengasingkan Eropah dari agama-agama ketuhanan, dan memikatnya ke dalam paganisme. Di dalam bahagian berikut kita akan mencermati beberapa titik puncak dari sejarah Eropah, negara pada negara, dan mengikuti jejak perang Masonik ini melawan agama. Negara pertama yang mesti kita kaji adalah Perancis.


PERTARUNGAN MELAWAN AGAMA DI PRANCIS

Pada kajian-kajian sebelumnya kami telah membincangkan peranan penting Masonry dalam Revolusi Perancis. Sejumlah besar ahli falsafah Pencerahan, terutama mereka yang paling kuat berpandangan antiagama adalah pengikut Mason. Kaum Jacobin, yang membangun panggung revolusi, dan menjadi pemimpinnya, adalah ahli lodge. 122
Peranan yang dimainkan kaum Mason di dalam revolusi diakui oleh seorang "agen provokator" bernama Count Cagliostro. Cagliostro ditangkap oleh Inkuisisi pada tahun 1789, dan mengakui beberapa perkara penting selama soal siasat. Dia mengawali dengan menyatakan bahawa kaum Mason di seluruh penjuru Eropah telah merancang beberapa siri revolusi. Disebutkan bahawa sasaran utama kaum Mason adalah menghancurkan Kepausan atau menguasainya. Dalam pengakuannya, Cagliostro juga menyebutkan bahawa para bankir Yahudi menyokong semua aktiviti revolusioner ini secara kewangan, dan bahawa wang Yahudi juga memainkan peranan penting di dalam Revolusi Perancis. 123
Revolusi Perancis pada dasarnya adalah sebuah revolusi menentang agama. Dalam usaha mati-matian kaum revolusioner untuk menyingkirkan kependetaan dan Premier, banyak pendeta yang terbunuh, institusi agama yang dihancurkan, dan tempat-tempat ibadah yang diruntuhkan. Kaum Jacobin bahkan ingin menghancurkan sama sekali agama Kristian, dan menggantikannya dengan sebuah kepercayaan pagan yang mereka sebut "agama logik". Namun, dalam masa yang singkat, mereka kehilangan kawalan ke atas revolusi dan Perancis terjerumus ke dalam kekacauan total.
Misi Masonry di negara itu tidak berhenti dengan revolusi. Kekacauan yang tercipta oleh revolusi akhirnya reda ketika Napoleon meraih kuasa. Namun, kestabilan ini tidak berlangsung lama; cita-cita Napoleon untuk menguasai seluruh Eropah akhirnya menamatkan pemerintahannya. Setelah itu, konflik di Perancis berlanjutan antara kaum raja dan revolusionis. Terjadi tiga kali revolusi lagi pada tahun 1830, 1848, dan 1871. Di tahun 1848, "Republik Kedua" ditubuhkan dan pada tahun 1871 dibentuk "Republik Ketiga".
Kaum Mason sangat aktif sepanjang tempoh tindakan ini. Sasaran utama mereka adalah melemahkan Gereja dan institusi-institusi keagamaannya, menghancurkan nilai-nilai agama dan pengaruhnya atas masyarakat, dan menghapuskan pendidikan agama. Kaum Mason memandang "antiklerikalisme" (antikependetaan) sebagai pusat aktiviti sosial dan politik.
The Catholic Encyclopedia memberikan maklumat penting tentang misi antiagama dari Timur Raya - begitulah Masonry Perancis dikenali.
Dari dokumen-dokumen rasmi Masonry Perancis yang terutama termasuk dalam "Buletin" dan "Compterendu (Rumusan)" rasmi Timur Raya, terbukti bahawa semua undang-undang antiklerikal yang disahkan di dalam parlimen Perancis telah diputuskan sebelumnya di lodge-lodge Masonik dan dilaksanakan di bawah arahan dari Timur Raya, dengan sasarannya diiktiraf untuk mengendalikan segala perkara dan semua orang di Perancis. "Saya menyatakan di dalam majlis tahun 1898," ungkap timbalan Masse, penceramah rasmi Majlis tahun 1898, "bahawa adalah tugas tertinggi Freemasonry untuk semakin hari semakin banyak mencampuri pertarungan politik dan duniawi." "Kejayaan (dalam peperangan antiklerikal) dalam Freemasonry berskala luas; kerana spiritnya, programnya, metodenyalah yang menang. "" Jika Blok telah terbentuk, ini adalah berkat Freemasonry dan disiplin yang dipelajari di lodge-lodge "..." Kita memerlukan kewaspadaan dan, di atas segalanya, kepercayaan timbal balik, jika ingin menuntaskan kerja yang belum selesai. Kerja ini, anda tahu ... pertempuran anti-klerikal, sedang berlangsung. Republik perlu membersihkan dirinya dari jemaah agama, menyapu habis mereka dengan sebuah hentaman dahsyat. Di mana saja, sistem yang setengah-setengah adalah berbahaya; musuh harus dihancurkan dengan sebuah pukulan tunggal. "124
The Catholic Encyclopedia meneruskan penjelasannya tentang pertarungan Masonry Perancis menentang agama:
Sejatinya, semua reformasi Masonik yang terlaksana di Perancis sejak 1877, seperti sekularisasi pendidikan, undang-undang menentang sekolah-sekolah persendirian Kristian dan pembinaan amal, penindasan atas aliran-aliran keagamaan, dan kemerosotan Gereja, tampak berpunca pada sebuah REORGANISASI masyarakat manusia yang anti- Kristian dan tidak beragama, tidak hanya di Perancis namun di seluruh penjuru dunia. Jadi, Freemasonry Perancis, sebagai tolok ukur bagi seluruh Freemasonry, berpura-pura membuka era keemasan republik universal Masonik, yang merangkumi persaudaraan Masonik semua manusia dan semua negara. "Kemenangan orang Galilea," kata Presiden Timur Raya, Senator Delpech, pada tarikh 20 September 1902, "telah berlangsung selama dua puluh abad. Tetapi sekarang gilirannya mati .... Gereja Rom, yang dibina atas mitos Galilea, mulai runtuh dengan cepat sejak hari pertama Perkumpulan Masonik ditubuhkan. "125
Apa yang dimaksudkan dengan "orang Galilea" oleh kaum Mason adalah Almasih, kerana menurut injil, Almasih lahir di kota Galilea di Palestin. Oleh kerana itu, kebencian kaum Mason terhadap Gereja adalah ekspresi kebencian mereka terhadap Almasih dan semua agama monoteistik. Mereka mengira telah menghancurkan pengaruh agama ketuhanan dengan falsafah materialis, Darwin, dan humanis yang mereka bangun di abad kesembilan belas, dan mengembalikan Eropah kepada paganisme pra-Kristian.
Ketika kata-kata ini disampaikan pada tahun 1902, beberapa siri undang-undang disahkan di Perancis memperluaskan liputan pembangkang agama. Tiga ribu sekolah agama ditutup dan pendidikan agama apa pun dilarang untuk diberikan di sekolah-sekolah. Banyak pendeta ditangkap, sebahagian diasingkan dan orang-orang agama mula dianggap sebagai warga negara kelas dua. Kerana itulah, pada tahun 1904 Vatican memutuskan semua hubungan diplomatik dengan Perancis. Namun ini tidak mengubah sikap negara itu. Setelah kematian ratusan ribu warga Perancis menentang tentera Jerman pada Perang Dunia I barulah kesombongan negara itu jinak dan sekali lagi mengakui pentingnya nilai-nilai agama.
Sebagaimana diyakini The Catholic Encyclopedia, perang melawan agama dari Revolusi Perancis hingga abad kedua puluh dilakukan oleh "undang-undang antiklerikal yang disahkan oleh Parlimen Perancis" yang telah diputuskan sebelumnya di lodge-lodge Masonik dan dilaksanakan di bawah arahan Timur Raya. "126 Fakta ini nampak jelas dari tulisan-tulisan Masonik. Misalnya, kutipan dari terbitan berbahasa Turki bertajuk "Sebuah Pidato dari Saudara Gambetta pada tarikh 5 Julai 1875 di Lodge Clemente amitié" menyebutkan:
Sementara momok reaksi mengancam Perancis, dan doktrin keagamaan serta idea-idea mundur berkembang ofensif terhadap pelbagai prinsip dan undang-undang sosial moden, dalam persekitaran organisasi-organisasi seperti Masonry yang tekun dan berpandangan jauh serta berkhidmat kepada prinsip-prinsip persaudaraan, kita menemukan kekuatan dan 127
Sementara momok reaksi mengancam Perancis, dan doktrin keagamaan serta idea-idea mundur berkembang ofensif terhadap pelbagai prinsip dan undang-undang sosial moden, dalam persekitaran organisasi-organisasi seperti Masonry yang tekun dan berpandangan jauh serta berkhidmat kepada prinsip-prinsip persaudaraan, kita menemukan kekuatan dan konsolidasi dalam perjuangan menentang tuntutan-tuntutan Gereja yang berlebihan, pernyataannya yang dibesar-besarkan dan menggelikan serta berbagai perbuatannya yang keterlaluan dan menjadi kebiasaan ... kita harus terus berjaga-jaga dan meneruskan perjuangan. Untuk mewujudkan gagasan tentang tatanan manusia dan kemajuan, mari kita tetap bertahan sehingga perisai-perisai kita tidak dapat ditembus. 127
Akan terlihat bahawa kesusasteraan Masonik secara konsisten memaparkan idea-idea sebagai "berpandangan jauh" sambil menuduh orang-orang beragama sebagai "mundur". Namun, ini tak lebih dari permainan kata-kata belaka. Ungkapan "momok reaksi", yang disebutkan pada kutipan di atas, adalah sesuatu yang juga ditentang orang-orang beragama yang tulus, namun menjadi eksploitasi sasaran oleh Masonry terhadap agama sejati dalam usaha mereka untuk menjauhkan manusia daripadanya. Apalagi, harus ditekankan sekali lagi bahawa falsafah materialis-humanis yang dianut kaum Masonlah yang sesungguhnya merupakan sistem pemikiran yang bertakhyul dan mundur, sebuah tempat bergantung bagi peradaban pagan Mesir Kuno dan Yunani Kuno.
Oleh kerana itu, penggunaan istilah "berpandangan jauh" dan "mundur" oleh kaum Mason tidak berpijak pada kenyataan. Memang, hal ini tidak berasas kerana konflik antara kaum Mason dan masyarakat beragama tidak lebih daripada pemuliharaan konflik antara dua pemikiran yang telah ada semenjak abad-abad awal sejarah. Agamalah yang memproklamirkan pertama kali idea-idea ini: bahawa manusia dicipta oleh kehendak Tuhan dan manusia bertanggungjawab untuk menyembah-Nya. Inilah kebenaran. Gagasan sebaliknya, bahawa manusia tidak dicipta tetapi menjalani hidup yang sia-sia dan tanpa tujuan, diajukan oleh mereka yang menolak kewujudan Tuhan. Jika difahami dengan tepat, tampaklah bahawa penggunaan istilah-istilah cetek "kemunduran" dan "pandangan jauh" tidak memiliki landasan apa-apa.
Dengan menggunakan gagasan "kemajuan", kaum Mason berupaya menghancurkan agama. The Catholic Encyclopedia menyatakan:
Yang berikut ini dianggap sebagai cara-cara utama (dari freemasonry):
(1) Menghancurkan secara radikal semua pengaruh sosial Gereja dan agama, yang secara busuk disebut "klerikalisme", dengan penyeksaan terbuka terhadap Gereja atau dengan sistem pemisahan antara Negara dan Agama yang bermuka dua dan curang, serta sejauh mungkin menghancurkan Gereja dan semua agama yang benar , yakni yang supramanusia, yang lebih daripada sekadar bentuk pemujaan yang samar-samar terhadap tanah air dan umat manusia;
(2) sekulerisasi, yakni dengan sistem "non-sektarianisme" yang sama yang bermuka dua dan curang, semua kehidupan awam dan peribadi dan, di atas segalanya, pengajaran dan pendidikan popular. "Non-sektarianisme" sebagaimana difahami oleh golongan Timur Raya adalah sektarianisme yang anti-Katolik dan bahkan anti-Kristian, ateistik, positivistik, atau agnotis dalam genggaman non-sektarianisme. Kebebasan berfikir dan hati nurani anak-anak harus dikembangkan secara sistematik pada diri mereka di rumah dan dilindungi, sejauh mungkin, dari semua pengaruh yang mengganggu, tidak hanya dari Gereja dan para pendeta, tetapi juga dari orang tua anak itu sendiri, jika perlu, bahkan melalui cara tekanan moral dan fizikal. Golongan Timur Raya menganggapnya sangat diperlukan dan sebuah jalan pasti yang sempurna untuk pewujudan final dari republik sosial universal .... 128
Tampaklah bahawa Masonry telah menggerakkan sebuah program, yang disebut "pembebasan masyarakat", dengan tujuan untuk menghapuskan agama, sebuah program yang masih terus diterapkan. Program ini harus dibezakan daripada model yang berusaha memberikan kesempatan bagi setiap warga negara, dari keyakinan agama apa pun, untuk mempraktikkan keyakinannya secara bebas. Alih-alih, model yang diimpikan oleh Masonry adalah bentuk cuci otak yang direka untuk melenyapkan agama sepenuhnya dari masyarakat dan fikiran individu serta, jika perlu, menyeksa para penganutnya.
Di negara mana saja ia berkembang, Masonry berupaya menggerakkan program ini, walaupun dengan cara menyesuaikan diri dengan budaya dan syarat-syarat yang lazim di negara tersebut.
Salah satu negara itu adalah Jerman.


KAMPANYE ANTI-AGAMA DI JERMAN:
"KULTURKAMPF"

Seratus lima puluh tahun yang lalu, negara Jerman belum ada. Wilayah yang sekarang disebut Jerman dikuasai oleh sejumlah kerajaan. Yang terluas di antaranya adalah Prussia, yang menduduki bahagian timur Jerman saat ini dan sebahagian besar Poland. Di tahun 1860, Prussia mulai mencaplok negara-negara kecil Jerman yang lain dan mendirikan Empayar Jerman pada tahun 1871. Penguasa negara baru ini adalah Perdana Menteri Prussia dan Canselor Empayar Jerman baru, Otto van Bismarck.
Bismarck adalah seorang negarawan yang berjaya, terutama dalam bidang politik luar negeri, tetapi tidak mencapai kejayaan serupa dalam urusan dalam negeri. Salah satu penyebabnya adalah sekumpulan intelektual yang dikenali sebagai "kaum Liberal Nasional" yang mirip dengan antiklerikal di Perancis, serta menjalankan politik antiagama. Untuk mencapai persatuan Jerman, kaum Liberal Nasional meyakini perlunya menyingkirkan orang-orang yang memiliki bentuk sekutu apa pun di luar sempadan mereka, dan menganggap hubungan antara satu pertiga penduduk dengan Paus Katolik sebagai sandungan terbesar bagi persatuan ini. Karena didorong oleh kaum Liberal Nasional, Bismarck memulakan sebuah kempen anti-Katolik yang dikenali sebagai Kulturkampf, atau "perang budaya". Kempen ini juga digambarkan sebagai suatu perjuangan untuk mengawal fikiran bangsa Jerman. 129
Selama Kulturkampf, kaum Katolik, terutama di Jerman bahagian selatan, mengalami penindasan.
Di tahun 1872, untuk menegakkan sebuah undang-undang yang telah disahkan, semua pendeta Jesuit di negara ini ditahan dalam satu malam dan institusi-institusi mereka disita. Untuk menegakkan "undang-undang Mei" (meigesetze) yang disahkan pada tahun 1873, semua pendeta yang bekerja kepada kerajaan dipecat, Gereja dilarang terlibat dalam semua hal yang berkaitan dengan perkahwinan dan pendidikan, dan topik-topik khotbah terhad. Sejumlah biskop besar ditahan dan 1300 gereja akhirnya ditemui tanpa pendeta.
Namun, kerana taktik-taktik ini menimbulkan reaksi keras di kalangan Katolik di negara itu terhadap kerajaan, Kulturkampf dikendurkan. Bismarck mengabaikan usulan-usulan kaum Liberal Nasional, yang telah membawanya ke dalam kempen ini, dan mengurangkan Kulturkampf sedikit demi sedikit sampai akhirnya ia batalkan sepenuhnya. Keseluruhan kempen ini tidak menghasilkan apa pun selain penindasan ke atas kaum Katolik Jerman, dan kehancuran rasa kesejahteraan sosial negara itu. Banyak sejarawan hari ini meyakini bahawa hal itu adalah sebuah kegagalan yang merobek-robek rasa keselamatan sosial bangsa Jerman. Apalagi, setelah Jerman, gelombang Kulturkampf melanda Austria, Switzerland, Belgium, dan Belanda, menimbulkan ketegangan sosial yang luar biasa di negara-negara ini.
Menariknya, para intelektual Masonlah yang memikat Bismarck ke dalam kebijaksaan ini. The Catholic Encyclopedia menyebutkan:
Namun mereka (kaum Mason) tentu saja memajukan gerakan yang oleh Prussia, yang secara berperingkat menjadi negara pemimpin di Jerman, dianggap sebagai "perwakilan dan perlindungan evolusi moden" melawan "Ultramontanisme", "kefanatikan", dan "perebutan kuasa papal". Mereka juga menghasut munculnya "Kulturkampf". Jurisconsult yang juga Mason tersohor, Imam Besar Bluntschli, adalah salah satu penghasut terdepan dalam konflik ini, dia juga menggerakkan "Kulturkampf" Switzerland .... Para Freemason Jerman dengan usaha-usaha tak kenal lelah memaksakan pengaruh yang menentukan atas hidup bangsa secara keseluruhan selaras dengan prinsip-prinsip Masonik, dan dengan demikian mempertahankan sebuah "Kulturkampf" yang diam-diam dan abadi. Sarana-sarana terpenting yang mereka gunakan adalah aneka perpustakaan, persidangan, sekutu dari pelbagai kumpulan dan institusi dengan perhatian yang sama, dan jika perlu, pembentukan lembaga-lembaga baru, sebagai sarana bagi semangat Masonik untuk merasuki bangsa. 130
Ertinya, walaupun dihentikan secara rasmi oleh Bismarck, Kulturkampf diteruskan oleh kaum Mason, sebagai kempen propaganda antiagama berterusan yang ditujukan kepada masyarakat luas. Buah paling pahit dari perjuangan ini dituai pada tahun 1920: Nazi, yang bertujuan mengembalikan bangsa Jerman kepada paganisme pra-Kristian mereka, sedikit demi sedikit memperoleh kekuatan dan berkuasa pada tahun 1933. Salah satu aksi Nazi yang paling penting adalah memulakan sebuah Kulturkampf kedua melawan kuasa agamis. Komentator Amerika Elbridge Colby menjelaskan bahawa "kaum Nazi membuka sebuah Kulturkampf baru melawan Gereja Katolik, memenjarakan para pendeta dan memecat para biskop; namun berbeza dengan tahun 1874, Hitler juga bergerak menentang kemapanan Protestan." 131
Ringkasnya, aktiviti-aktiviti yang diprakarsai oleh kaum Mason untuk menjauhkan masyarakat dari agama telah membangkitkan salah satu kediktatoran yang paling brutal dalam sejarah, "Reich" Nazi, dan mengheret dunia ke dalam Perang Dunia II yang membinasakan 55 juta orang.


PERTARUNGAN MELAWAN AGAMA DI ITALIA

Negara-negara lain yang jelas menampakkan aktiviti Masonik adalah Itali.
Sehingga tahun 1870, wilayah Itali diduduki oleh negara-negara kecil sisa-sisa masa feudal. Salah satu yang terpenting adalah Negara Kepausan. Negara ini berpusat di Rom, diperintah oleh Pope, dan mengawal sebahagian besar Itali pusat. Mason di Itali ditubuhkan sebagai perpanjangan dari Mason Perancis, dan mula berpengaruh di Itali pada awal abad kesembilan belas. Mereka bermaksud menghancurkan Negara Kepausan dan menghapuskan kuasa Gereja di Itali secara keseluruhan. Menurut penulis buku berjudul The Roman Catholic Church and the Craft, Imam Freemason Alec Mellor: "Di Itali, asal usul lodge-lodge luar biasa sebahagian besar bersifat politik, mereka mengelirukan Masonry dengan pertarungan melawan kuasa duniawi Paus." 132
Masonry mengawali pertarungannya melawan agama di Itali melalui masyarakat rahsia lain yang didirikan dan dikendalikannya. Masyarakat ini dikenali sebagai "Carbonari."
Masyarakat ini, yang pertama kali terdengar di Naples pada awal abad kesembilan belas, mengambil namanya dari para pembakar arang. Sebagaimana para Mason memakai lambang bina dinding dan mengekspresikan pemikiran mereka dengan simbol-simbol, maka Carbonari memuat lambang dari para pembakar arang. Namun, masyarakat tersebut punya tujuan-tujuan tersembunyi. Ahli-ahli masyarakat tersebut berupaya memulakan sebuah program politik, pertama di Itali, dan kemudian di Perancis, untuk menghancurkan pengaruh Gereja, membina sebuah kerajaan baru dan menyekulerkan semua lembaga sosial.
Sambungan antara Masonry dan Carbonari begitu nyata. Kaum Mason secara automatik menjadi ahli masyarakat Carbonari; bahkan, sejak saat memasuki masyarakat itu mereka meraih darjat imam. (Sementara itu, ahli-ahli Carbonari lain harus melewati proses kenaikan yang panjang sebelum mencapai darjat ini). Dua kardinal bernama Consalvi dan Pacca mengeluarkan sebuah maklumat pada tarikh 15 Ogos 1814 yang menuduh kaum Mason dan Carbonari dianjurkan untuk campur tangan sosiopolitik dan penggalangan permusuhan terhadap agama.
Tuduhan ini terbukti kerana ahli-ahli Carbonari telah mengatur tipu muslihat politik dan pemberontakan bersenjata. Pemberontakan bersenjata yang berlangsung di Macerata pada 25 Jun 1817 dianjurkan oleh Carbonari, namun diberangus oleh pegawai-pegawai keselamatan Negara Kepausan. Pada tahun 1820, di Sepanyol dan Naples, dan pada tahun 1821 di Piedmont, pemberontakan revolusioner dianjurkan oleh Carbonari terhadap Gereja dan ketenteraman awam.
Sudah menjadi rahsia umum bahawa Carbonari ditubuhkan oleh kaum Mason yang terlibat bersama mereka dalam kegiatan-kegiatan revolusi. Seusai Revolusi Julai di Perancis pada tahun 1930, organisasi tersebut kehilangan pengaruhnya dan secara berperingkat menghilang. Di Itali, Carbonari bersatu dengan gerakan "Itali Muda" yang didirikan oleh Guiseppe Mazzini.
Mazzini, seorang ateis tersohor, selama bertahun-tahun telah bertarung melawan Negara Kepausan dan Gereja dan pada akhirnya menjadi seorang Mason ranking atas yang akan menjadi pengasas Persatuan Itali. Dengan sokongan dua orang Mason terkemuka lain, Guiseppe Garibaldi dan Count di Cavour, ia mendirikan Persatuan Itali pada tahun 1870, serta menggariskan sempadan Negara Kepausan di belakang batas-batasnya yang telah ada. Setelah itu, Itali memasuki sebuah proses yang membuatnya kian menjauh dari agama, dan mempersiapkan pondasi bagi kediktatoran fasis Mussolini pada tahun 1920-an.
Ringkasnya, boleh kita katakan bahawa Mazzini, Garibaldi, dan Cavour merupakan tiga pemimpin terkemuka yang meakukan fungsi penting dalam pertarungan melawan agama di Eropah. Mazzini bukan sahaja sekadar pemimpin politik dalam pertarungan melawan agama, ia juga memegang peranan sebagai ideologi. Slogannya "setiap bangsa sebuah negara" adalah percikan yang mencetuskan pemberontakan kaum minoriti, yang menjadi penyebab keruntuhan empayar-empayar multietnis, seperti Austo-Hungary dan Kesultanan Uthmaniyyah. Slogan Mazzini ini menjauhkan orang dari rasa persaudaraan keagamaan mereka; merupakan sebuah seruan yang mendorong mereka ke dalam konflik etnik antar sesamanya dan menginspirasikan mereka dengan "kesombongan jahiliyah." (QS. Al-Fath, 48: 26)
Fakta bahawa seruan ini datang dari kaum Mason, tepatnya, para Mason ranking atas, tentu saja sangat signifikan. Menurut maklumat dari penerbitan lodge 10.000 Freemason Celebrity, Mazzini tumbuh di dalam lodge Masonik, dan bertahun-tahun kemudian, pada 1867, terpilih sebagai Imam Mason Timur Raya Itali. Pada tahun 1949, pada sebuah upacara untuk menandakan pembukaan selubung patung Mazzini di Rom, 3,000 orang Mason dengan penuh terima kasih mengenang Imam Besar mereka. Garibaldi, tangan kanan Mazzini, mencapai tahap ke-33 Dewan Tertinggi Itali pada tahun 1863, dan pada tahun 1864 terpilih sebagai Imam Mason Itali. Untuk mengenang Imam Mason ini, sebuah lodge dinamakan Garibaldi, yang diberikan kepada "lembah" New York dengan nombor 542.


AGENDA REVOLUSIONER Masonik DI RUSIA

Selain di Itali, jejak-jejak kegiatan revolusi Masonik juga boleh ditemui di banyak negara-negara lain di Eropah. The Catholic Encyclopedia menyebutkan: "Di dalam ... gerakan-gerakan revolusioner setelahnya di Perancis, Itali, Sepanyol, Portugal, Amerika Tengah dan Selatan, badan-badan Masonik dituntut berperanan lebih kurang aktif ... Di Rusia, Freemasonry pun akhirnya muncul sebagai 'konspirasi politik' dari kelab-kelab di wilayah itu yang terancang secara Masonik. "133
Persekongkolan Masonik di Rusia khususnya, menarik untuk dikaji.
Masonry memasuki negara ini pada paro kedua abad kelapan belas dan menyebar luas di kalangan intelektual. Walaupun di luar kelihatan sebagai kelab budaya semata-mata, di dalam lodge-lodge ini dibincangkan idea-idea antiagama dan antipemerintah dari bahagian-bahagian Eropah yang lain. Yang pertama kali menaruh perhatian adalah pendeta-pendeta dari Gereja Ortodoks. Para pendeta menghantar maklumat yang telah mereka peroleh kepada Tsar Alexander I, yang berkaitan baik dengan Gereja, membeberkan persekongkolan Masonik untuk menggulingkan rejim Tsar. Menanggapi itu, Tsar mengeluarkan undang-undang pada tahun 1822 untuk menutup semua lodge Masonik di negara itu dan menetapkannya sebagai organisasi terlarang. Walau bagaimanapun, tindakan ini tidak boleh menyingkirkan kaum Mason; mereka terus saja bergerak di bawah tanah.
Tiga tahun selepas memberangus lodge-lodge tersebut, Tsar Alexander I sakit dan mangkat. Penggantinya adalah Tsar Nicholas I. Namun, pergantian Tsar Nicholas diwarnai siri perselisihan dan intrik, serta menimbulkan situasi kacau di negara itu. Orang-orang tertentu yang ingin mengembalikan kestabilan dengan menumbangkan rejim tersebut bercadang mengkudeta sang Tsar baru. Mereka mempunyai ramai penyokong di kalangan tentera. Merasa percaya diri dengan sokongan ini, sejumlah serdadu revolusi bersama sejumlah orang awam bergerak ke istana Tsar di ibukota St. Petersburg pada tarikh 14 Disember 1825. Dalam kenalan senjata melawan tentera Tsar, kumpulan revolusi itu dikalahkan. Mereka dinamakan "kumpulan Disember" sesuai dengan bulan terjadinya usaha revolusi mereka. Para pemimpin kumpulan ini dibekuk dan lima orang digantung.
Kumpulan Disember tak lain daripada para Mason .... Para perwira, intelektual, dan penulis yang membentuk kumpulan tersebut adalah anggota dari lodge-lodge yang dilarang oleh Tsar Alexander tiga tahun sebelumnya. Salah satu dari Mason yang revolusioner ini adalah penulis terkemuka Count Pushkin. 134
Meski usaha Kumpulan Disember berakhir dengan kegagalan, para Mason tidak menghentikan niat mereka untuk menggulingkan Tsar. Mereka sentiasa memainkan peranan penting dalam kumpulan-kumpulan penentang rejim Tsar. Pada Revolusi Pebruari 1917, pemimpinnya, Alexander Karensky, dan hampir semua penyokong dekatnya adalah Mason. 135 Begitu pula, kerajaan yang baru majoriti terdiri dari orang-orang Mason. 136 Satu-satunya sumbangan bersejarah Kerajaan Kerensky di usianya yang pendek itu adalah menyerahkan negara ke tangan Lenin dan kaum Bolsheviks pimpinannya.


Masonry ABAD KEDUA PULUH:
DIAM-DIAM DAN DARI KEJAUHAN

Tentunya tampak bahawa sejauh yang telah kita kaji, aktiviti kaum Mason di negara seperti Perancis, Jerman, Itali, dan Rusia, jelas-jelas menunjukkan sasaran Masonry berupa revolusi sosiopolitis. Masonry hendak membina sebuah tatanan baru di mana institusi-institusi keagamaan dan kepercayaan agama dihapuskan, dan untuk mencapai tujuan ini mereka telah berupaya menggulingkan monarki-monarki penyokong agama. Pada banyak negara Eropah, lodge-lodge Masonik menjadi pusat berkumpulnya para penentang agama, di sana disusun konspirasi untuk rampasan kuasa, pemberontakan, pembunuhan, plot politik dan politik antiagama. Di balik aneka aktiviti tersebut, baik berskala kecil atau besar, yang telah berlangsung sejak Revolusi Perancis pada tahun 1789 hingga abad kedua puluh, dijumpai pengaruh Masonry.


Scottish ANEH DI KUIL humanisme

Kaum Mason ingin menjadikan seluruh dunia sebagai sebuah "kuil". Namun, kuil yang mereka mimpikan bukan kuil agama sejati melainkan kuil humanisme. Mereka mengimpikan sebuah dunia tempat humanitas diberhalakan, dan manusia telah sepenuhnya mengingkari agama sejati, serta falsafah evolusi dianggap sebagai satu-satunya falsafah yang benar.
Di dalam teks Masonik, sebuah upacara aneh yang diadakan bagi maksud ini dijelaskan:
Saat ini, sebuah agama universal sedang mewujud, seperlahan-lahan mungkin, sehingga dapat memuaskan kesedaran akan artinya yang sepenuhnya .... Bersamaan dengan agama universal ini, sebuah nilai moral akan terbangun sepadan dengan pandangan akan dunia .... Agama seperti ini akan menyatukan umat manusia di alam semesta. Itulah Masonry. Agama ini akan diteruskan dari hati ke hati. Kuil agama ini kelak adalah kuil humanitas. Di antara himne yang dinyanyikan di dalam kuil ini barangkali Simfoni ke-9 Beethoven, komposisi muzik yang paling mulia yang pernah muncul dari jiwa manusia ....
Alih-alih daging dan darah banteng sebagaimana pada upacara-upacara Mithra, kita merayakan kelahiran ini dengan memakan roti dan meminum anggur merah. Di sini kita bersatu di dalam kepercayaan bersama yang mempunyai karakter sebuah komuni. Di sebuah tahun baru, Saya ingin membaptis perjuangan suci kita ini dan mengakhirinya: Makanlah sepotong roti lagi, saudara-saudaraku, kamu adalah mubaligh agama ini, biarlah semua orang suci yang berkongsi roti ini menjadi teman. Saudara-saudaraku, untuk menjadi saudara sedarah, minumlah seteguk nyala lagi dari gelas wain kamu. (Mason, Tahun, 29, No. 40-41, 1981, hal. 105-107)
Menurut sejarawan Inggeris Michael Howard, lodge-lodge Masonik memfokuskan usaha mereka pada paro kedua abad kesembilan belas untuk menumbangkan dua Empayar penting yang tersisa: Empayar Austro-Hungary dan Rusia, dan dapat mencapai sasaran mereka sebagai akibat Perang Dunia I.
Dengan kata lain, pada awal abad kedua puluh, dalam skala luas, Masonry telah mencapai sasaran revolusi sosiopolitiknya.
Oleh kerana itu, abad kedua puluh bukanlah sasaran revolusi Masonik. Kerana beranggapan tidak menghadapi halangan lagi, alih-alih merancang plot-plot politik, kaum Mason lebih suka menyebarkan falsafah mereka. Mereka menebarkan falsafah materialis dan humanis kepada massa dengan kedok sains, atau melalui seni, media, sastera, muzik dan semua wahana budaya popular. Dengan propaganda ini kaum Mason tidak bermaksud menghapuskan agama-agama ilahiah melalui sebuah revolusi seketika; mereka hendak mencapainya melalui jangka panjang, dan memperkenalkan falsafah mereka kepada semua orang sedikit demi sedikit.
Seorang Mason berkebangsaan Amerika menyimpulkan kaedah ini sebagai berikut:
Freemasonry bekerja dengan diam-diam, namun ini adalah kerja bagaikan sebuah sungai yang dalam, yang diam-diam mendorong menuju lautan. .137
Pendeta tinggi J.W. Taylor, dari negara bahagian Georgia di AS, membuat komen menarik ini tentang hal yang sama:
Alih tema-tema lama dan pembentukan yang baru tidak selalu timbul dari penyebab yang akan tampak yang ditetapkan dunia, namun merupakan kulminasi dari prinsip-prinsip yang telah bekerja selama bertahun-tahun dalam fikiran manusia, hingga akhirnya waktu yang tepat dan persekitaran yang sesuai menghidupkan kebenaran laten itu ... menggairahkan semua dengan sebuah penyebab umum yang kuat dan menggerakkan bangsa-bangsa laksana satu diri menuju pewujudan akhir yang agung. Dengan prinsip inilah Lembaga Freemasonry menyebarkan pengaruhnya ke dunia manusia. Freemasonry bekerja secara diam-diam dan rahsia, namun menerobos semua celah masyarakat dalam banyak relasinya, dan mereka yang menerima banyak kebaikannya terpesona akan pencapaiannya yang luar biasa, tetapi tidak dapat menduga dari mana datangnya. 138
Menurut majalah Voice, yang diterbitkan oleh Lodge Besar di Chicago, "Maka, secara diam-diam namun pasti dan berterusan, Masonry mengisi struktur besar masyarakat manusia" 139 "Mengecas struktur besar" ini akan terwujud ketika dasar-dasar falsafah Masonik materialisme, humanisme, dan Darwinisme diterima masyarakat.
Aspek paling menarik dari strategi diam-diam dan jauh ini adalah bahawa para Mason yang melaksanakannya hampir tidak pernah mendedahkan bahawa hal itu dilaksanakan atas nama Masonry. Mereka melakukan pekerjaannya di bawah pelbagai identiti, tajuk, kedudukan kekuatan yang berbeza, namun mereka menyebarkan falsafah yang mereka ambil melalui Masonry kepada masyarakat. Seorang Imam Mason Turki, Halil Mulkus, menjelaskan ini dalam sebuah wawancara beberapa tahun yang lalu:
Masonry sebagai Masonry tidak melakukan sesuatu pun. Masonry menuntun peribadi-peribadi dan peribadi-peribadi yang terlatih di sini, serta para Mason yang menyumbang bagi pengeluaran perkembangan intelektual berada pada pelbagai peringkat dalam kerjaya mereka di tempat tinggal mereka di dunia. Mereka adalah rektor-rektor universiti, profesor, menteri negara, doktor, kepala pentadbiran di rumah sakit, peguam, dan sebagainya. Di mana pun mereka hidup, mereka bertekad keras untuk menyebarkan idea-idea Masonik yang telah membentuk mereka ke tengah masyarakat. 140
Namun, idea-idea ini, yang dengan gigih dikaji dan cuba didedahkan dan diindoktrinasikan kepada masyarakat, sebagaimana telah kita fahami pada bahagian-bahagian sebelumnya, tidak lebih dari penipuan. Falsafah Masonry berakar dari pelbagai sumber seperti mitos-mitos Mesir Purba, Yunani Kuno, dan Kabbalah. Dalam hasrat mereka untuk menyampaikan mitos-mitos ini kepada masyarakat, terkemas dalam pakej sains dan logik, Mason menipu baik diri mereka dan orang lain. Dalam era globalisasi, inilah peranan "Freemasonry Global".
Hasil dari kebohongan ini sangat merosakkan. Program menjauhkan masyarakat dari agama yang dijalankan oleh Masonry pada abad kelapan belas dan kesembilan belas, membangkitkan pelbagai ideologi neo-pagan seperti perkauman dan fasisme, serta ideologi sekular dan kejam seperti komunisme. Penyebaran Darwinisme sosial mengubah manusia menjadi haiwan yang berjuang untuk keberadaannya, yang hasil brutalnya muncul di paro kedua abad kesembilan belas dan kedua puluh. Perang Dunia I adalah hasil karya para pemimpin Eropah yang, atas anjuran Darwin, memandang perang dan pertumpahan darah, sebagai keperluan biologi. Selama perang, sepuluh juta orang mati sia-sia. Perang Dunia II yang mengikutinya, yang menyebabkan kematian 55 juta orang, juga merupakan hasil karya totalitarianisme, seperti fasisme dan komunisme, yang merupakan hasil dari benih sekularisme militan yang ditaburkan oleh kaum Mason. Di seluruh penjuru dunia, selama abad kedua puluh, semua perang, konflik, kekejaman, kesewenang-wenangan, eksploitasi, kelaparan, dan kemerosotan moral yang memusnah, pada dasarnya adalah produk dari berbagai falsafah dan ideologi tak beragama. (Untuk butiran, lihat karya Harun Yahya, Bencana Kemanusiaan Akibat Darwinisme).
Ringkasnya, falsafah Masonry telah berbuah kepahitan. Kejadiannya tidak boleh sebaliknya sebagaimana pada undang-undang ilahiyah. Secara sejarah, orang-orang pagan yang menolak agama Tuhan itu, dengan merujuk pada berbagai mitologi tradisional dan agama nenek moyang mereka, menempuh jalan menuju kehancuran. Freemasonry, sebuah pewujudan masa kini dari paganisme ini, sedang mengheret diri mereka, dan seluruh dunia kepada jurang kebinasaan.
Oleh kerana itulah umat manusia harus melindungi diri dari potensi malapetaka ini, dengan mengatasi intimidasi dari apa dirujuk oleh Bediuzzaman Said Nursi, seorang sarjana Islam, sebagai "penyakit yang bernama materialisme dan naturalisme", dan dengan begitu mempertahankan keimanan masyarakat.



Kesimpulan


Masonry telah menjadi salah satu fenomena paling menarik pada dua abad terakhir. Dengan mudah, Masonry menarik peminat kerana karakternya yang tertutup, eksklusif, dan mistis. Sementara itu, timbul antipati terhadapnya; saat Masonry berupaya mengiklankan dirinya sebagai sebuah "lembaga amal yang tidak berbahaya", pembangkang yang gigih pun tumbuh sebagai akibat pelbagai klaimnya yang kontradiktif.
Namun, yang semestinya dilakukan untuk menghadapi Masonry bukanlah dengan menjalankan agenda anti-Masonik yang membuta, namun dengan mengkaji dan menunjukkan ketidaksahihan dari falsafah jahat yang dianut dan dipaksakan organisasi ini kepada umat manusia.
Sarjana Islam yang terkemuka, Bediuzzaman Said Nursi menghuraikan dalam sebuah alinea kerangka utama tugas ini:
Kelahiran arus tiranik falsafah naturalis dan materialis secara berperingkat akan menjadi kuat dan tersebar pada akhir zaman, melalui falsafah materialis yang mencapai darjat pengingkaran akan Tuhan .... Cukup jelaslah kiranya betapa bodoh lawakan dari manusia yang lemah, yang dapat dikalahkan oleh seekor lalat dan tidak dapat mencipta walaupun sebuah sayap lalat, untuk menuntut kedudukan ketuhanan. 141
Dengan kata lain, arus idea materialis yang akan muncul pada akhir zaman akan bertindak sampai sejauh menolak kewujudan Tuhan. Sebagai jawapan, perlu ditunjukkan betapa ini merupakan "lawakan bodoh", dan bukti-bukti kewujudan Tuhan sebagaimana diungkapkan di dalam Al Quran harus ditunjukkan.
Inilah cara untuk mendekati pertarungan melawan Masonry. Yang penting untuk dilakukan adalah menggugurkan dan mengatasi falsafah Masonik. Perlu dihancurkan pengaruh pemikiran organisasi ini, yang secara diam-diam dan dari jarak jauh melakukan kempen propaganda massa, dan menjauhkan manusia dari keimanan mereka dan membawa mereka meninggalkan agama mereka kepada mitos-mitos materialis, humanis, dan Darwin. Apalagi, aliran ini perlu dibalikkan, dan orang-orang perlu diinformasikan tengan kewujudan Tuhan, sifat-sifat-Nya, dan kebenaran agama. Dan, ini harus dilakukan sekurang-kurangnya setenang dan sesabar para Mason.
Seberarnya, ini bukanlah pertarungan melawan Masonry kerana sasarannya juga untuk menyelamatkan para Mason yang juga tertipu. Perintah di dalam Al Quran kepada kaum 'Ad dan Thamud berlaku bagi para Mason: "Dan syaitan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan, sedangkan mereka adalah orang-orang berpandangan tajam." (QS. Al-Ankabuut , 29: 38)
Sasarannya adalah untuk menunjukkan kebenaran kepada semua orang, termasuk para Mason, dan menyelamatkan mereka dari kesalahan.
Sebuah ciri dari akhir zaman adalah mudahnya pertarungan ini bagi orang yang beriman. Ini kerana sains, yang telah digunakan kaum Mason untuk menyokong falsafah mereka selama dua ratus tahun terakhir, sekarang telah berbalik menentang mereka. Teori evolusi, yang telah memberikan sokongan bagi materialisme dan humanisme, telah berada dalam kemerosotan tajam semenjak tahun 1970-an. Rekod-rekod fosil dengan jelas menyangkal dakwaan-dakwaan teori ini, dengan mendedahkan bahawa spesies muncul secara seketika dan sudah terbentuk sempurna, tanpa "nenek moyang evolusi". Biokimia, yang mengkaji aspek-aspek halus dari makhluk hidup, telah menunjukkan contoh-contoh menakjubkan daripada perancangan yang tidak dapat dijelaskan dengan kerangka sebab semulajadi. Perbandingan genetik telah mendedahkan bahawa spesies yang dianggap kerabat dekat menurut "pohon kehidupan" Darwin, pada kenyataannya sangat berbeza dalam susunan genetik. Sains telah memberontak menentang teori evolusi, sebuah fakta yang tidak dapat disembunyikan lebih jauh lagi oleh para penyokong evolusi. Penting untuk menggunakan bukti-bukti yang diajukan sains dan memberitahu kepada masyarakat ketidaksahihan falsafah materialis-humanis.
Masonry dengan pelbagai kaedah propaganda yang berkesan telah mampu sekian lama membuat masyarakat menerima sebuah pemikiran keliru. Menjelaskan kebenaran dan menolong manusia menerimanya jauh lebih mudah.
Ketika orang Muslim mengambil alih tugas ini, dengan izin Allah, kenyataan ini akan terwujud: "Sebenarnya Kami melontarkan yang hak kepada yang batil lalu yang hak itu menghancurkannya, maka dengan serta-merta yang batil itu lenyap. Dan kecelakaanlah bagimu disebabkan kamu mensifati. "(QS. Al-Anbiyaa ', 21: 18)
Maka, abad kedua puluh satu tidak akan menjadi abad "Freemasonry Global" sebagaimana diharapkan oleh para Mason, namun menjadi abad nilai moral Islam.


Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau,
tidak ada yang kami ketahui selain apa yang
telah Engkau ajarkan kepada kami;
sesungguhnya Engkaulah Yang Maha
Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
(QS. Al Baqarah, 2: 32)

No comments:

Tabung Juga laGi