بسم الله الرحمن الرحيم
..Antara paparan di Blog ini mungkin anda telah terbaca di mana2 blog lain,,Anda tidak diminta untuk percaya 100%,,Terpulang pada Anda untuk menilai mengikut kepercayaan masing2,,dAn,,minat dipersilakan BerKonGsi,,,,tidak,,, sila tinGGalkan ..MaaF yg terKuranG dan teR LeBih..tEriMa Kasih kerana suDi SinGgah...

Sunday, December 13, 2009

Filem Buat Kita di Kenali?

Datuk Shah Rukh Khan penerima DMSM
Teringat pada Shah Rukh Khan mendapat Darjah Mulia Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk dari kerajaan negeri Melaka sempena ulang tahun ke-70 Hari Jadi Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Mohd Khalil Yaakob pada tahun lalu...
lakonannya bertajuk “One Two Ka Four” di A Famosa Resort, Alor Gajah negeri yang penuh dengan sejarah itu dapat memperkenalkan lagi Negeri Melaka sebagi sebuah distenasi pelancongan.."Shah Rukh Khan adalah pelaburan yang mendatangkan keuntungan yang banyak dari segi promosi percuma tanpa melibatkan wang "Kata Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam..

......

..mmm...Kalau dengan filem kita boleh memperkenalkan budaya dan Bangsa kita diseluruh dunia..terfikir pula saya hendak memberi cadangan melalui diblog ini yang entah apa-apa dan mungkin merapu kepada Janang Gayuh dan Persatuan Bisaya Bersatu Sabah , itu pun kalau ada sesiapa yang terbaca lah....
Diadakakan atau dibuat sebuah filem tentang sejarah perjuangan Bisaya,seperti cerita Perang Padas Damit,Pahlawan Wanita Bisaya Dang Insum atau cerita asal usul Bisaya melalui penceritaan kisah Awang Alak Betatar 7 bersudara dalam bahasa Bisaya..untuk tontonan generasi muda masa kini supaya kita lebih mengenali bahawa kita juga ada pahlawan tidak kurang hebatnya mempertahankan bangsa,agama dan tanah air berbanding kita lebih mengenali pahlawan-pahlawan khayalan ciptaan barat…tidak pun sampai peringkat global tapi sekurang-kurangnya ada sesuatu bukti tentang sejarah perjuangan jelas untuk dibanggakan dan ditunjukan kepada anak-anak yang semakin melupai adat resam dan bahasa Bisaya, ramai anak-anak Bisaya yang tidak tau bercakap dalam Bahasa Bisaya biarpun bapa dan ibu mereka dikalangan Bisaya asli(bukan khawin campur),apa lagi khawin campur ..termasuk saya lah isteri saya bila dia mengenali saya time couple orang bilang,baru lah dia tau akan kewujudan bangsa Bisaya Sabah ni… yang dia tau Visaya Filipina saja, tidak kah haru namanya tu..ini kisah dengan isteri..
Cerita masa saya kehilangan Surat Lahir,saya telah membuat laporan di salah sebuah Balai Polis yang berhampiran disekitar Kota Kinabalu dua tahun yang lalu lebih kurang..saya telah membuat aduan tentang kehilangan dengan seorang pegawai polis yang bertugas pada ketika itu..Pegawai polis itu pun bertanyakan maklumat peribadi saya dengan menaip setiap aduan yang dibuat, antara soalan yang hendak dijadikan cerita ialah ‘Bangsa encik’ dengan loghat semenanjung, saya pun jawab dengan selamba ‘Bisaya’ pegawai polis tersebut berhenti menaip sambil merenung wajah saya denga agak hairan dan bertanyakan sekali lagi, ‘Bangsa’..saya jawab ‘Bisaya’ dan agak kuat sedikit mungkin pegawai polis tersebut kurang jelas, selesai buat laporan tanpa berlengah dan memeriksa isi kandung surat aduan tersebut saya pun terus ke Pejabat Pendaftaran untuk membuat pengeluaran semula Sijil Lahir mengikut peraturan yang ditetapkan, setiba di kaunter pendaftaran saya pun menyerahkan surat adaun dan beberapa dokumen yang diperlukan, lebih kurang beberapa minit kemudian saya pun dipanggil untuk melengkapkan borang sambil diperhatikan oleh pegawai yang bertugas, pada masa itulah pegawai tersebut bersuara.. ‘kau ani Bisaya Beaufort bah kan’, ‘ya..kenapa kak’, ‘cuba kau liat laporan polis ani’, saya pun melihat laporan tersebut yang tertulis BANGSA VISAYA bukan BISAYA..cuba bayangkan kalau pegawai pendaftaran tersebut tidak prihatin atau pun kurang teliti?.. nasib baiklah pegawai pendaftaran tersebut dari daerah Beaufort berbangsa Brunei kalau pegawai yang bertugas sama dengan pegawai polis tersebut?Bukanlah mau marah dengan pegawai polis tersebut kerana tidak tau adanya Bisaya Sabah, tapi mau toleh belakang sekejap dimana silapnya Kita?...ini pengalaman saya, pengalaman anak-anak Bisaya yang lain?…biarpun kita ada pemimpin tertinggi dalam kepimpinan Negara, cukupkah untuk masyarakat Malaysia kenal bangsa Bisaya Sabah berbanding Visaya Filipina?..
..adalah sangat perlu orang-orang berkenaan ataupun orang-orang penting yang telah diberi mandat dan kepercayaan dalam persatuan AMT untuk membuat sesuatu yang boleh membawa kepada perubahan yang drastic bagi mencari kaedah dan idea-idea yang boleh menyumbang kearah kepentingan Bangsa Bisaya Sabah dari segala aspek bukan hanya menuggu Adau Janang Gayuh..salah satu contoh saya baru mengetahui adanya Pahlawan Wanita Bisaya yang itupun ditulis oleh saudara Abd.Nadin Hj.Shaiddin melalui blognya abdnadin.blog..terima kasih kepada saudara Abd.Nadin..Dalam dunia maya atau internet lah orang bilang kalau kita cari informasi mengenai Bangsa Bisaya Sabah memang payah hampir-hampir tidak ada kalau adapun informasi seperti wikipedia.org (Bisya Borneo) masih kurang dan bercampur aduk..Panjaram Bisaya traditional dessert? … why not mentioned food traditions bisaya original Ambuyat, errors by whom and where wrong? even though it does not see as how important, should be ignored without error correction?..bukan emosi tapi semangat kandu..ajau..monong panua..
..Jadi apa macam? kalau ada sebuah Drama ataupun Dokumentari yang difilemkan berkisar kepahlawanan dan adat resam Bangsa Bisaya Sabah menentang penjajah demi mempertahankan maruah Agama, Bangsa dan Negara dalam bahasa Bisaya…ulun Bisaya ramai yang ada bakat penulis, pelakon dan penyanyi..kalau ada uji bakat saya pun mau, jadi orang lalu lalang ataupun orang bergelimpangan mati dibunuh pun jadilah…
Buat filem? Satu cadangan yang tidak bernas? Cuma hanya angan-angan kosong yang mungkin dianggap entah apa-apa..kerana akan memakan belanja yang agak besar untuk menghasilkan sebuah filem..mungkin sudah cukup setakat ini usaha yang dibuat oleh PBBS untuk meletakan Bangsa Bisaya ini seiring dengan rakan-rakan kita dari suku kaum Bumiputera Brunei, Bajau (Kota Belud,Semporna), Kadazan-Dusun, Murut, Rungus, Lundayeh dll..ada sesetengah orang mengatakan PBBS ni hebat selalu dipuji rakan kita dari persatuan Suku-Suku yang lain kerana aktif dan bila membuat perayaan bertaraf ekslusif dibawah pimpinan Yang Dipertua PBBS DSP DR.Hj Lajim Hj Ukin,menunjukkan Bangsa Bisaya itu telah maju jauh kehadapan.. ..



Perayaan Adau Janang Gayuh

Janang Gayuh DSP Kolonel Dr.Hj Lajim Hj UkinYang DiPertua Persatuan Bisaya Bersatu Sabah

Walau macamanpun saya berasa bangga atas usaha Janang Gayuh dan Persatuan Bisaya Bersatu Sabah untuk mempromosikan Adu Janang Gayuh sebagai salah satu acara tahunan untuk tujuan tarikan pelancong atau produk pelancongan dan memperkenalkan budaya dan adat resam bangsa Bisaya yang makin hari makin dilupakan oleh peredaran zaman supaya lebih dikenali oleh masyarakat Bangsa Bisaya itu sendiri dan masyarakat Malaysia amnya… moga-moga berhasil dengan adanya AMT yang bijak-bijak dari segi politiknya untuk bersama-sama Janang Gayuh membangun dan memperkenalkan masyarakat Bangsa Bisaya Sabah di Malaysia sehingga peringkat global kalau boleh lah..jangan lah..ar..apa orang bilang menangguk di air yang keruh untuk merealisasikan agenda diri sendiri..harap-harap tiadalah..aru Datuk baru ogo makito rabas.. ‘nuanang batanding AMT pasal aru sonsong’,iti isa barapa mabalut kinongngowoan ..

Jadi akhirul gayad realisaikan kan moto ‘ Bersatau Tokou Tomidong’ ..

…. ini luahan rasa entah apa-apa anak Bisaya dengan bahasa yang merapu-rapu..sama da gayad ulun nagauk..tapi apa yang penting maksud sampai biar pun main bantai saja..dunia blogger dunia tanpa diskriminasi…pis..

No comments:

Tabung Juga laGi