بسم الله الرحمن الرحيم
..Antara paparan di Blog ini mungkin anda telah terbaca di mana2 blog lain,,Anda tidak diminta untuk percaya 100%,,Terpulang pada Anda untuk menilai mengikut kepercayaan masing2,,dAn,,minat dipersilakan BerKonGsi,,,,tidak,,, sila tinGGalkan ..MaaF yg terKuranG dan teR LeBih..tEriMa Kasih kerana suDi SinGgah...

Sunday, June 13, 2010

Facebook oh Facebook....



Facebook dilancarkan pada 4 Februari 2004 dan didirikan oleh Mark Zuckerberg, lulusan Harvard dan mantan murid Ardsley High School,,,kita boleh cari dari carian google, yahoo dan sebagainya untuk lebih lanjut pasal FB ni dan siapa Mark Zuckerberg....

Bercerita mengenai Facebook ini dari golongan bawahan sehinggalah pemimpin negara..percaya atau tidak di kampung saya penoreh getah, pekerja ladang sawit, buruh binaan pun ada Facebook, merupakan satu perkembangan yang sangat baik kerana sesiapapun tidak akan ketinggalan dari arus pemodenan dalam dunia maya... pendeknya hampir semua orang tau dan mempunyai Facebook atau singkatannya yang biasa disebut FB.


FB merupakan salah satu laman media sosial network yang sangat terkenal di seluruh dunia pada hari ini..dengan FB dapat menampilkan profail diri lengkap dengan segala macam photo berkongsi dengan semua rakan dari seluruh dunia yang mempunyai hobi yang sama,,menjadi fans dari berbagai group seperti artis, pertubuhan parti politik dan sebagainya....
..chatting online dengan pengguna lain...

,,post kali ini saya mau bercerita sedikit mengenai saya ber Fb ni.....saya merasa terjerat dengan kegilaan ber FB ni....sangat susah bagi saya mau meninggalkan Facebook ni biarpun satu hari , tengok saja blog ni sampai bertagar, bersawang ,berkulat tidak ada post yang baru...rank alexa pun menurun,,,,padahal di FB cuma up date status saja la yang paling banyak, post berita yang kadang-kadang kurang jelas...sanggup bangun tengah malam berjaga sampai pagi hanya untuk menunggu komen post terutamanya dari rakan-rakan tertentu selain on line chatting dengan rakan-rakan,,

ada juga yang ambil peluang .... faham-faham saja la ... ...tiada yang mau mengaku kalau ditanya...lebih malang lagi menunggu tanaman masak untuk di tuai, mencari harta karun, pelihara ikan, kalau dulu mau berkebun pergi ladang, sekarang guna laptop saja...apalagi Zynga game,,,, ...esok pagi pergi kerja mengantuk alasan jaga anak demam, tadah air dan macam-macam lagi la alasan....




...nasib baik dapat juga buat kerja..


memang tidak dapat dinafikan FB ini banyak juga kebaikan antaranya dapat menyambung semula silaturahim yang telah lama putus dengan kawan-kawan lama, sahabat, saudara mara dan ..dapat menghubungkan dengan insan lain yang jauh dan dekat dala dan luar negara dimana-mana saja di dunia ini....

....bagi parti-parti dan ahli-ahli politik FB ini juga menjadi antara tempat dan cara yang paling relevan dari semua sosial network yang ada pada hari ini ,saya rasa la,,untuk mereka berkempen, mengkritik dan sebagainya,,mereka-mereka yang buta IT pun mau tidak mau terpaksa lah juga ada FB ...biasanya minta bikin pada orang yang pandai la bah ataupun pada anak-anak mereka....

.... saudagar-saudagar internet pun menggunakan FB untuk mereka mempromosikan barangan jualan mereka,,termasuk saya la juga,,.............

.. apa-apa pun maksudnya..
sebenarnya saya mau buat pengugumuman kepada semua rakan-rakan FB saya..
.. Hari ini 13/06/2010 setalah hampir satu tahun saya ber FB saya telah menyahaktifkan account FB saya kerana beberapa hal yang tidak di ingini, yang tidak sepatutnya berlaku...melibatkan hati dan perasaan mereka-mereka yang berkenaan... saya yang menjadi punca segala permasalahan dengan post yang saya kongsikan...masalah hati dan perasaan ni saya kurang pandai untuk menanganinya,,,biar pun saya ni boleh la juga digolongkan sebagai lelaki melayu terakhir......saja mau buat lawak bodo,,,


..ini hal berpunca dari mana..?( tanya diri sendiri bah ini)..semuanya dari FACEBOOK ......

cukup lah ....selainnya biar lah saya dan Tuhan saja yang tau...apa yang penting saya tidak terniat dan saya tidak buat semua hal itu....
..mungkin saya akan aktifkan semula tapi bukan untuk waktu yang terdekat, ataupun saya akan buat account baru,,,sedang fikir-fikir la ni....

...akhirul gayad kalau mau ber Facebook pandai-pandai kamu urang lah,,gunakanlah ia untuk perkara-perkara yang bermanafaat baru ada berkat.... kandu ajau,,,







No comments:

Tabung Juga laGi