بسم الله الرحمن الرحيم
..Antara paparan di Blog ini mungkin anda telah terbaca di mana2 blog lain,,Anda tidak diminta untuk percaya 100%,,Terpulang pada Anda untuk menilai mengikut kepercayaan masing2,,dAn,,minat dipersilakan BerKonGsi,,,,tidak,,, sila tinGGalkan ..MaaF yg terKuranG dan teR LeBih..tEriMa Kasih kerana suDi SinGgah...

Tuesday, June 15, 2010

Tekek, Tokek, Gekko Gecko,,Pogo'ook


Tokek, Tekek atau Gekko Gecko nama saintifik nya ,,,kalau di daerah saya orang panggil Pogo’ook adalah merupakan dari spesis cicak yang yang menjadi buruan pemburu – pemburu tekek di seluruh negeri Sabah ini kerana harganya yang cukup mahal di pasaran gelap, biasanya tekek yang berwarna atau yang bertompok merah.....harganya dikatakan boleh mencecah puluhan hingga ratusan ribu ringgit dari cakap-cakap pencari tekek yang saya temui termasukalah orang-orang kampong saya,,,itu pun bergantug pada berat seekor tekek…..



Tekek yang mempunyai berat 250gm dan keatas sahaja yang akan dibeli..bawah 250gm tidak laku… Sebelum ini, awal Januari 2010 hanya tekek yang mempunyai berat 300gm sahaja yang ada pasaran dengan harga rm 4 – 6 ribu..



Berikut adalah harga tekek semasa dari pemburu tekek yang aktif….hehehehe..



250gm – rm7 - 9 ribu



300gm – rm30 - 45 ribu



400gm – rm50 - 60 ribu



600gm – rm80 – 100 ribu



..lebih kurang begitu la harga tekek sekarang percaya atau tidak begitu la yang yang akan kita dengar dimana-mana tempat seluruh Sabah ni bila cerita pasal tekek……







Tokek raksasa seberat 64 Kg yang ditemukan remaja di hutan perbatasan Kalimantan Timur dan Malaysia ini kabarnya laku Rp 179 miliar.

Tekek raksaksa seberat 64 Kg ini dibeli dengan harga Rm1 juta per kilo.


Yang saya hairan kenapa tekek 250gm kebawah tidak ada pasaran,,,? Apa bezanya dengan tekek yang mempunyai berat250gm dan keatas …Dan harga nya kalau kita fikir tidak masuk akal kerana belum ada mana-mana sumber yang boleh dipercayai akan kegunaan tekek ni terutamanya dari para saintis dalam dan luar negara…apa yang saya tau Cuma dari cerita-cerita pencari tekek..kononnya hati dan hempedu tekek ini di buat ubat untuk menyembuhkan penyakit HIV dan H1N1…dan ada yang mengatakan tekek ini ada tunggangan maksudnya setiap ekor tekek ni ada mistik yang menyebabkan ia boleh digunakan untuk menyembuhkan sebarang penyakit bairpun penyakit itu satu penyakit misteri….


.melalui carian google saya telah menjumpai beberapa laman dan blog yang menjual dan membeli tekek di Indonesia…



Sebuah fakta baru dalam dunia pengobatan ilmiah/bukan magic bahwa ternyata tokek mengandung suatu zat aktif yang mempunyai sifat theurapetik. fakta ini muncul seperti pada kejadian empedu beruang yang ternyata juga mengandung zat aktif bersifat theurapetik. zat aktif tersebut yang masih dalam tahap uji klinis tahap 1telah menunjukkan hasil yang signifikan. zat aktif yang diberi dengan nama IUPAC Tri-heksipentafenikol mempunyai sifat menghambat pertumbuhan kanker/metastasis sel kanker, melawan HIV dan H1N1 viral. Mari kita semua mengharapkan yang terbaik bagi umat manusia dengan ditemukannya sistim pengobatan ini.

Bila tokek anda telah memiliki berat minimal 4 ons++ bersiaplah menjadi milyuner(jutawan) baru!



Pembeli tekek ini kalau mengikut dari internet adalah dari Indonesia…tapi kalau pemburu-pemburu tekek di Sabah apa yang saya tau adalah dari Negara China…. dari India pun ada..binggung saya terus jadi nya….


walau apapun masih saya kurang percaya dengan harga tekek yang begitu mahal kerana belum ada pencari tekek yang tidak la kaya sangat tapi senang sikit dari hasil penjualan tekek yang benar-benar saya jumpa,,terutamanya orang kampung saya la…

pencari pogo'ook di kampong saya jangan kamu urang marah ar… dan jangan lupa sama saya…kalau sudah dapat jual ar bagi-bagi la sikit ...heeeeeee

........////….Berita terkini Biawak Pungur pun mempunyai pasaran yang agak tinggi seperti juga tekek semasa ia nya belum heboh (belum hot seperi sekarang) dalam anggaran Rm4 – 6 ribu seekor;;;nama saintifik dan dalam bahasa melayu Biawak Pungur saya kurang pasti,,,Biawak Pungur ni biasa disebut dalam bahasa Bisaya Sabah,,sedikit info -Biawak Pungur ni lebih suka tinggal di darat dan biasanya suka tempat-tempat pembuangan sampah atau tempat yang agak kotor,,,,...////....




. akhirul.. gayad... jangan sampai kena tangkap oleh Penguatkuasa Jabatan Hidupan Liar...Tekek dan Biawak lepas dari kurungan kita yang masuk kurungan,,,




3 comments:

vidadarisakura said...

musim tekek.

yakie said...

musim gila tekek,,,trmasuk saya la juga..heeeeeee

Unknown said...

sesiapa yg ingin menjual tekek sila hubungi...013-7043712...hafiz..harga tinggi...

Tabung Juga laGi